En sak som jag har funderat på lite grann är om det finns gudar i Mundana.
Något som talar för:
Det står klart och tydligt i både grundbokden och Gudarnas Kamp att Gudarna existerar.
Det står även andra liknande saker.
Vad som talar emot (eller bevisar att magi är gudarnas skaparkraft):
Teotropi är ett "vanligt" magiskt aspekt.
Quadosh är starkt kopplat till magi.
Det existerar en hel del ateister/agnostiker.
Flera av magierna motbevisar varandra.
Rand utbriser: "Vilka gudar? Det var bara något vi hittade på!" i flera av böckerna i drakväktartrilogin.
Min teori:
Jag tror att teotropi är ett helt vanligt aspekt, skillnaden är bara att det inta har förekommit någon större forskning eftersom man varit säkra på att det är gudarna som stått bakom denna kraft.
Alstingen sker därför något instinktivt.
Ceremonin är bara en mer primitiv variant av Ritualen.
Sådana saker som Gudomlig Intervertion är bara en primitiv besvärjelse/ritual, gör man övertramp (ökar svårighetsgraden) så är det lätt att man fummlar och allt slår snett och Qadoshen sänks (precis som med alla annan magi).
Inkarnationer är också besvärjelser/ritualer som enbart förändrar en individs attributer till något förutbestämt.
WHaLe - Som är tveksam till gudarnas existens
Något som talar för:
Det står klart och tydligt i både grundbokden och Gudarnas Kamp att Gudarna existerar.
Det står även andra liknande saker.
Vad som talar emot (eller bevisar att magi är gudarnas skaparkraft):
Teotropi är ett "vanligt" magiskt aspekt.
Quadosh är starkt kopplat till magi.
Det existerar en hel del ateister/agnostiker.
Flera av magierna motbevisar varandra.
Rand utbriser: "Vilka gudar? Det var bara något vi hittade på!" i flera av böckerna i drakväktartrilogin.
Min teori:
Jag tror att teotropi är ett helt vanligt aspekt, skillnaden är bara att det inta har förekommit någon större forskning eftersom man varit säkra på att det är gudarna som stått bakom denna kraft.
Alstingen sker därför något instinktivt.
Ceremonin är bara en mer primitiv variant av Ritualen.
Sådana saker som Gudomlig Intervertion är bara en primitiv besvärjelse/ritual, gör man övertramp (ökar svårighetsgraden) så är det lätt att man fummlar och allt slår snett och Qadoshen sänks (precis som med alla annan magi).
Inkarnationer är också besvärjelser/ritualer som enbart förändrar en individs attributer till något förutbestämt.
WHaLe - Som är tveksam till gudarnas existens