Nekromanti Gudarnas krig

Nässe

Myrmidon
Hej!

I väntan på en ny skriva-ett-rollspelutamning så tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med ett scenario som jag funderar på att skicka till Fenix när/ om det blir klart. Scenariot heter i nuläget Gudarnas Krig.

Min stora fundering nu är åt vilket håll jag ska utveckla- jag har två olika modeller. Först tänkte jag presentera tänket lite:

Det är Star Wars Science Fiction på en planet där det råder inbördeskrig och hemskheter. (Finns en massa detaljer och så som jag kanske lägger upp senare).

Scenariot är tänkt att vara en mindre kampanj, 3-7 spelpass- vilket också kommer bero på vilken av de två modellerna jag väljer.

Gudarnas Krig (GK) ska ha ett roterande spelledarskap- man turas om under spelpasset att vara spelledare för varandra.

GK handlar om att rollpersonerna och några slp påverkas av en kraft som gör dem gradvis till Gudar. En av RP blir Gud så småningom- scenariot är då slut. Det är ingen tävling om att bli Gud först utan stegen till gudomlighet är dels en pacing-mekanism och dels ett sätt att visa hur rp utvecklas. Man kan inte vinna scenariot- det finns ingen slutboss eller förutbestämd berättelse. Sagan berättas tills någon blir Gud. Om problemen eller antagonisterna ”tar slut” fylls nya på.

Nedan finns ett inlägg med lite kort om reglerna och sedan kommer själva problemet som jag har...

Som vanligt skriver jag alldeles för långa inlägg...

Nässe

Myrmidon
Grunder i reglerna

Grunder i reglerna:

RP har två olika sorters aspekter: färdigheter och egenskaper (personlighetsdrag). Man har också karmapoäng. För ett poäng kan man aktivera en aspekt och få slå en extra T10. man använder stakes och T10 (som i äventyret Himlastorm i Fenix- detta är tredjedelen i en trilogi där Himlastorm är del 1.) 4 färdigheter och 4 egenskaper från början. Den som slår den högsta tärningen vinner konflikten.

Man har 3 övertygelser som kopplade till 4-5 färdigskrivna antagonister (personer som också håller på att bli Gudar). Varje övertygelse har en katastrof som rp vill undvika. "Jag måste få Werni att lämna planeten annars kommer han förföra min syster och splttra familjen"

Man har 1-3 relationer som ger en plustärning när de är med i samma scen. Antalet relationer som är i livet när man blir Gud är ett mått på hur mänsklig man blir som Gud. Kanske ska man hitta/ hitta på två av tre relationer i spel (”Min rp blir kär i henne…”)

Gudomligheten väljs i ögonblicket- man kryssar en essenspoäng (vid fyra eller fem poäng är man gud, spelet är slut) och får typ fem karmapoäng. En av ens egenskaper (hårig, aggressiv) blir gudomlig- (Täckt av hår, okontrollerbart raseri). Beroende på hur den egenskapen är kan man börja påverka verkligheten och göra magi. En som är rasande kanske kan gå in i gudomligt raseri elelr skapa jordbävningar?

Man har en side-kick som ger en tillgång till ytterligare några egenskaper och färdigheter.

Nässe

Myrmidon
Problemet

Mitt problem:
Det hela handlar om uppbyggnad av scenekonomi. Jag har två olika modeller som jag väljer mellan.

Modell 1.
RP är alla prisjägare eller dylikt på ett skepp som ligger ovanför landet/ planeten det handlar om. De är i en gemensam prekär situation. De är skyldiga ohemult mycket pengar och måste jobba ihop. De far runt på planeten med små svävare och utför uppdrag och försöker hindra katastrofer som finns inskrivna i deras övertygelser. Ibland jobbar de ihop, ibland ensamma.

Under en runda turas man om att sätta varsin scen för en annan rollperson som då blir huvudperson i den scenen. SL har fullständig back-story authority- man kan alltså binda ihop de olika scenerna hur mycket eller hur lite man vill. Man kan hoppa ett halvår, eller säga att RP brutit alla benen i kroppen- eller tagit sig ut ur fängelset där han hamnade förra scenen.

Alla är sl och alla är huvudperson en gång per runda. Man kan/ ska dock ha med sin rp som bifigur i andras scener.

I varje scen är det 1-3 tärningsslag/ konflikter. Scenerna ska skapas utifrån RPs övertygelser och relationer.

Efter att alla fått varsin scen har man paus. RP får nya egenskaper och färdigheter och kanske blir någon antagonist mer gudomlig och mäktig.

En ny runda inleds.

Tankar: Detta skulle jag helst vilja använda men jag är rädd att själva berättelsen blir väldigt hoppig och osammanhängande. Det blir svårt att följa en röd tråd för en enskild karaktär. Klarar man av att göra en fungerande berättelse av det här?

Det finns en lekfullhet och en frihet i det här som jag gillar- gör lite som ni vill!

Det är ballt att spelledaren använder huvudpersonens övertygelse och sätter en scen utifrån den.

Man får nog ha med en massa tips om hur man samarbetar för att få ihop en spännande story etc.

Modell 2.
3 spelare. 5-7 spelkvällar.

Alla rp är syskon. Deras far el dylikt är tillfångatagen, de har blivit fråntagen sitt adelsskap och tvingats bli prisjägare/ äventyrare på planeten för att så småningom kunna få tillbaka sin far och lämna planeten.

I äventyret finns det 1-3 uppdrag färdigskrivna. Tex ”För att Jabba The Hut ska släppa er far måste ni hitta och döda alla fem diplomaterna samt hitta ett sätt att få information om… etc”

Varje RP har en side-kick som en annan spelare tillverkar (bestämmer spelvärden etc för).

Varje runda har tre delar.

Först är A huvudperson. A bestämmer vad han har för projekt. ”Jag har tagit mig till staden X för att hitta en diplomat som jag ska ha ihjäl”
1. B sätter en scen som SL och C spelar side-kick.
2. C sätter en scen som SL och B spelar side-kick.
3. B sätter en scen som SL och C spelar side-kick.
4. C sätter en scen som SL och B spelar side-kick.

Den som spelleder använder As övertygelser och relationer för att hitta spännande scener. 1 scen är nästan alltid lika med 1 konflikt, ibland två.

Sen är det Bs tur att vara huvudperson i fyra scener, och sist är det Cs tur att vara huvudperson.

Efter tolv scener (3 delar) har vi en paus- eller en avslutning på spelkvällen. Alla får nya egenskaper och färdigheter. Man slår fram/ bestämmer en ny händelse som förändrar världen/ planeten. Antagonister blir bättre. Övertygelser förändras etc

Nästa spelkväll kör man tolv nya scener.

Tankar: Lite för uppstyrt och tråkigt? Men kanske behöver man just så här uppstyrd struktur? Blir för långt- för många scener och spelkvällar. Hur kul är det att man aldrig får träffa varandras rp? Hur mycket kommer scenerna handla om själva uppdragen och hur mycket kommer de handla om övertygelserna?

Här får vi en serie där varje kapitel handlar om en viss person.

För oflexibelt?