I många fantasyvärldar är gudarnas kraft baserad på av hur många och hur intensivt de tillbeds. Jag funderar på att skapa en värld där skillnaden mellan gudar och vanliga dödliga bara är en fråga om just hur tillbedda, berömda, fruktade, hatade eller älskade de är.
En värld där en mäktig magiker blir mäktigare ju fler som fruktar honom och där en krigare blir starkare ju fler som ser upp till honom och där gudarna egentligen bara är vanliga dödliga som nådde gudomlig nivå någon gång för väldigt länge sedan.
Det skulle ge helt nya anledningar för rollpersonen att bli berömda hjältar och för skurkarna att bli fruktade av så många som möjligt. Vilken väg man väljer skulle även påverka hur ens krafter utvecklades och hur man utvecklas som person och ligga till grunden för den rivalitet som skulle finnas bland de som nått gudanivå.
Blir faktiskt lite som i star wars att den mörka vägen inte är starkare men snabbare eftersom det är lätt att bli fruktad och hatad av många genom att begå illdåd.
En värld där en mäktig magiker blir mäktigare ju fler som fruktar honom och där en krigare blir starkare ju fler som ser upp till honom och där gudarna egentligen bara är vanliga dödliga som nådde gudomlig nivå någon gång för väldigt länge sedan.
Det skulle ge helt nya anledningar för rollpersonen att bli berömda hjältar och för skurkarna att bli fruktade av så många som möjligt. Vilken väg man väljer skulle även påverka hur ens krafter utvecklades och hur man utvecklas som person och ligga till grunden för den rivalitet som skulle finnas bland de som nått gudanivå.
Blir faktiskt lite som i star wars att den mörka vägen inte är starkare men snabbare eftersom det är lätt att bli fruktad och hatad av många genom att begå illdåd.