CGH
Warrior
Jag har svårt för att bestämma mig hur jag ska sätta ihop mitt panteon med gudar i min spelvärld. Därför behöver jag lite kommenterer på mina ideer.
Vad kan bli mest intressant och vad är jättefel utav följande:
Alternativ 1
Ett enda stort panteon utav massor gudar huller om buller. Det finns ingen struktur i vilka gudar som finns. Allt är bara en blandning utav en massa supermäktiga varelser med olika personligheter och egenskaper.
Dessa blandar sig i vad människorna gör beroende på personlighet och förmåga. Vissa har stor makt andra mindre. Det går inte alltid skilja gudar från demoner, och inte alltid demoner från människor. "Demoner" är bara ett namn på varelser någonstans i maktskalan mellan människor och gudar.
Alternativ 2 (mer komplicerat)
Det finns två panteon. Ett med gudar som representerar olika beteende hos människan. Tex. arbetsam, "vara snäll mot andra guden", hederlighet, maktsamlande mm. Det går inte alltid att skilja "de onda" från "de goda". Det är upp till spelarna att avgöra.
Det andra panteonet styr olika funktioner i världen. Vissa gudar sköter "dödsriket" andra håller koll på månen och liknande. Dessa engagerar sig inte i människornas liv om inte dessa stör gudarnas uppgifter.
Till sin hjälp har båda de två panteonen ett gäng med demoner som är mer mänskliga än gudarna. Dessa är gudarnas hantlangare och hjälpredor gentemot människorna.
Demonerna är inga rena arketyper tex. som en "givmildhetsgud" kan vara. Eftersom de blandar sig i människornas liv och känslor är de är inte som gudarna i det andra panteonet, som bara bryr sig om sin fuktion i världen.
Hur religionen ska användas i rollspelet
Olika demoner eller mycket svaga gudar ska gå att möta i äventyr som höjdpunkter i spelet. De ska intregera med furstar och andra mäktiga personer och har gjort så genom historien.
Religionen ska ochså ge ett eller flera moralsystem i världen som spelarna kan välja att följa eller inte.
Egna ideer och problem
Problemet med det första alternativet är att gudarna inte egentligen är några gudar. De representerar ingeting i världen och har inga inflytelseområden. Är det inte det som gör gudar. Så som de är nu är de bara supervarelser.
Problemet med alternativ två är att jag tror att gudarna blir väldigt "standardfantasygudar". En dödsgud, en kärleksgud, en krigsgud osv. Dessutom blir det en himla massa gudar att hålla reda på med båda alternativen.
Ett av problemen jag har haft är att skapa något slags system efter vad gudarna representera. Är det nödvändigt eller är det bara att välja hur som helst vad man vill att gudarna ska ha för "inflytelseområden"?
Ge mig lite hjälp att bestämma mig!
(Jag har rättat till lite oklarheter i det här inlägget sedan jag först skrev det och så har jag gjort ett litet tillägg/förtydligande på alternativ 1)
Vad kan bli mest intressant och vad är jättefel utav följande:
Alternativ 1
Ett enda stort panteon utav massor gudar huller om buller. Det finns ingen struktur i vilka gudar som finns. Allt är bara en blandning utav en massa supermäktiga varelser med olika personligheter och egenskaper.
Dessa blandar sig i vad människorna gör beroende på personlighet och förmåga. Vissa har stor makt andra mindre. Det går inte alltid skilja gudar från demoner, och inte alltid demoner från människor. "Demoner" är bara ett namn på varelser någonstans i maktskalan mellan människor och gudar.
Alternativ 2 (mer komplicerat)
Det finns två panteon. Ett med gudar som representerar olika beteende hos människan. Tex. arbetsam, "vara snäll mot andra guden", hederlighet, maktsamlande mm. Det går inte alltid att skilja "de onda" från "de goda". Det är upp till spelarna att avgöra.
Det andra panteonet styr olika funktioner i världen. Vissa gudar sköter "dödsriket" andra håller koll på månen och liknande. Dessa engagerar sig inte i människornas liv om inte dessa stör gudarnas uppgifter.
Till sin hjälp har båda de två panteonen ett gäng med demoner som är mer mänskliga än gudarna. Dessa är gudarnas hantlangare och hjälpredor gentemot människorna.
Demonerna är inga rena arketyper tex. som en "givmildhetsgud" kan vara. Eftersom de blandar sig i människornas liv och känslor är de är inte som gudarna i det andra panteonet, som bara bryr sig om sin fuktion i världen.
Hur religionen ska användas i rollspelet
Olika demoner eller mycket svaga gudar ska gå att möta i äventyr som höjdpunkter i spelet. De ska intregera med furstar och andra mäktiga personer och har gjort så genom historien.
Religionen ska ochså ge ett eller flera moralsystem i världen som spelarna kan välja att följa eller inte.
Egna ideer och problem
Problemet med det första alternativet är att gudarna inte egentligen är några gudar. De representerar ingeting i världen och har inga inflytelseområden. Är det inte det som gör gudar. Så som de är nu är de bara supervarelser.
Problemet med alternativ två är att jag tror att gudarna blir väldigt "standardfantasygudar". En dödsgud, en kärleksgud, en krigsgud osv. Dessutom blir det en himla massa gudar att hålla reda på med båda alternativen.
Ett av problemen jag har haft är att skapa något slags system efter vad gudarna representera. Är det nödvändigt eller är det bara att välja hur som helst vad man vill att gudarna ska ha för "inflytelseområden"?
Ge mig lite hjälp att bestämma mig!
(Jag har rättat till lite oklarheter i det här inlägget sedan jag först skrev det och så har jag gjort ett litet tillägg/förtydligande på alternativ 1)