Nekromanti Guldrusch

Hej forumet!
Jag har fått en idé om en rollspelskampanj i fantasymiljö som utspelar sig i en guldrusch, eller har en guldrusch som viktig ingrediens i bakgrunden, t ex utspelar sig i en guldgrävarstad även om rollfigurerna är där av andra skäl än att vaska guld.
Har någon annan gjort detta innan, eller kan återge publicerat material som gjort detta? Har du spelat eller spellett något liknande, och hur gick det i så fall?
Vilka möjligheter och svårigheter finns i rollspelsupplägget? Och hur har historiska guldruscher sett ut och karaktäriserats av?

Mogger

Hipsteranka
Boom towns är min favoritmiljö! Det passar utmärkt för rollspel! Alltså, du har en begränsad sjukt värdefull resurs och en mängd aktörer som är beredda att göra vad som helst för att komma över den. Vad kan gå fel????

Som vanligt så överträffar dikten inte verkligheten så googla lite på Deadwood, Tombstone och Klondike. Och boom towns. Sedan är det bara att göra om det till fantasy.

Måns;n159947 said:
Boom towns är min favoritmiljö! Det passar utmärkt för rollspel! Alltså, du har en begränsad sjukt värdefull resurs och en mängd aktörer som är beredda att göra vad som helst för att komma över den. Vad kan gå fel????
Ge några exempel vad som hänt när du spelat! *tar fram popcorn* Vad gjorde rollfigurerna? Vad fanns det för aktörer? Hur många rollfigurer gick det åt per spelmöte?

Mogger

Hipsteranka
Det är lite svårt att återge. Många gånger slutar det med att det ändå handlar om något annat, så egentligen är det väl så att en boom town är en väldigt bra back drop för en kampanj.

Hela Mutant:Undergångens Arvtagare bygger på det här (ffa Nordholmia), och det är väl främst där som RP har bråkat med kriminella gäng, andra lycksökare och lagens väktare.

Men jag tror att du hittar fler coola anekdoter om du googlar Deadwood :)