Guldstandard för priser, pengar osv

koraq

Swordsman
Jag har insett att det finns ingen ände om man ska försöka vara "realistisk" eller "medeltida". Fantasy är ju påhitt i vilket fall som helst!
Men, om jag spela fantasy tycker jag om att guld är nåt man drömmer om, och som har en aura. Man ska känna sig rik när man hittar guld, är min tanke!

Därför brukar jag ofta ta spelet jag spelar och använda alla prislistor som de är, men växla ner så överallt där detstår gp så tänker jag silver, och då får guld lite mer av den där auran av mytisk rikedom. Värt att notera att ordet jag använder här har med guld att göra...

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har insett att det finns ingen ände om man ska försöka vara "realistisk" eller "medeltida". Fantasy är ju påhitt i vilket fall som helst!
Men, om jag spela fantasy tycker jag om att guld är nåt man drömmer om, och som har en aura. Man ska känna sig rik när man hittar guld, är min tanke!

Därför brukar jag ofta ta spelet jag spelar och använda alla prislistor som de är, men växla ner så överallt där detstår gp så tänker jag silver, och då får guld lite mer av den där auran av mytisk rikedom. Värt att notera att ordet jag använder här har med guld att göra...
Håller helt med om detta! Att en natt på ett vanligt värdshus kostar 1gp känns helt sjukt.

Genesis

Ni dés ni maître
Du menar ”aura”? SO säger: ”belagt sedan 1930; av lat. au´ra 'andetag; bris, vind'”. Vet inte om det faktiskt är relaterat till ”aurum”.

Spel med levnadsstandard funkar ofta helt ok som om jag måste välja blir det sådana, men är ofta mindre bra på att mekanisra "att behöva vända på slantarna", vilket jag ofta tycker har en poäng i många spel. Jag gillar vad @Faehrengaust skissar på. Men finns det ett spel som gör det så?
Ingen som har alla delar, men det är flera spel som har något av det i sig.

@Krille har spel med byteshandel eller värdekategorier, kommer inte ihåg om det är Västmark eller något annat av hans spel.

Levnadsstandard och dylikt finns i många spel.

Inget spel jag känner till (utom mina egna hemmabyggen) kopplar in färdigheter. Och jag brukar göra det väldigt mycket "mellan tumme och pekfinger". Spelarna får motivera hur de kan upprätthålla en viss levnadsstandard. Det kan vara med hjälp av färdigheter som de kan utnyttja, investeringar (äga bordell är populärt av någon anledning...), stipendium, lantegendomar, rik släkt, etc. De kan även göra det genom "äventyrande" och i så fall betalar de en månadsavgift. Det är dock ett högst osäkert sätt.

När rollpersonerna är på en viss nivå så kan de fritt använda saker av vissa värdekategorier (de kan så klart inte plötsligt få tillgång på saker mitt i vildmarken dock...). Om de ska använda en högre kategori så måste de betala för det. Att ta en pubrunda på stan är inget problem om man nått en viss nivå, men att införskaffa en häst kan kräva en extra inkomst, etc.

Det finns väl embryo till liknande system i vissa spel jag läst, men kan inte på rak arm komma ihåg vilka.

Rickard

Urverk speldesign
Inget spel jag känner till (utom mina egna hemmabyggen) kopplar in färdigheter.
Mutiné, sida 35. Man kan kombinera upp till fyra procentvärden (färdigheter) och Skrot (packning) är en av dessa. Rent krasst innebar det att man alltid kunde väva in Skrot i sina handlingar. Procentvärdena behövde dessutom inte heller komma från en rollperson, utan fyra olika rollpersonerna kunde bidra med sin del. Där hade jag även kulor (valutan) som gav en bonus på Skrot efter slaget.

zo0ok

Rollspelsamatör
Historiskt finns det ju samhällen där ett guldmynt var värt en förmögenhet.
Men det bygger ju på att samhället är ganska ordnat med fungerande handel.
Jag menar, man kan fortfarande inte äta guldmynt eller hålla sig varm med guldmynt.

Varför skulle en utbyggdsjägare i Arnor gå i taket över ett guldmynt, även om man kan köpa något jätteflott i Minas Tirith?

koraq

Swordsman
Du menar ”aura”? SO säger: ”belagt sedan 1930; av lat. au´ra 'andetag; bris, vind'”. Vet inte om det faktiskt är relaterat till ”aurum”.
Hmm. Du, jag tror jag korskopplade två associationer i huvudet. Jaja, hade det varit planerat och inte bara nåt jag plötsligt såg att jag använt hade det stört mig mer. Bra fakta koll! :) Tack.

JohanL

Champion
Det är det inte. Aurum och aurora (och även Eos, gryningens gudinna, och öster, och Australien) härleds till *aus-, att skina, medan aura härleds till *aur-, att lyfta och därifrån till bris.

Last edited:

koraq

Swordsman
Det är det inte. Aurum och aurora (och även Eos, gryningens gudinna, och öster, och Australien) härleds till *aus-, att skina, medan aura härleds till *aur-, att lyfta och därifrån till bris.
Just det "aurora" var ordet som låg och skvalpade i mitt minne!

erikt

Hero
Det där är ju inte fel, men ett problem är att guld är väldigt tungt. (ca 20 kg/kubikdecimeter)
Rollpersonerna hittar en kista (70cm x 50 cm x 50 cm) fylld med guldmynt. Rollpersonerna blir jätteglada, tills de inser att kistan väger ungefär 3 ton och att det blir väldigt besvärligt att släpa hem den.

Tarsus

Warrior
I vår historia var en denarius (romerskt silvermynt) en dagslön för en arbetare. Det visar också att Judas fick motsvarande en månadslön i ersättning.
Det beror på vad han fick för mynt. En möjlighet är att han fick tyriska siklar, vilket var myntet som tempelskatten skulle betalas med och anledningen till att det fanns penningväxlare för Jesus att driva ut från templet.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Det där är ju inte fel, men ett problem är att guld är väldigt tungt. (ca 20 kg/kubikdecimeter)
Rollpersonerna hittar en kista (70cm x 50 cm x 50 cm) fylld med guldmynt. Rollpersonerna blir jätteglada, tills de inser att kistan väger ungefär 3 ton och att det blir väldigt besvärligt att släpa hem den.
Med det i åtanke tycker jag att det är ännu rimligare att ett enda guldmynt är värt en förmögenhet. Med tanke på att man inte kan kånka runt särskilt många av dem.