Quadrante
Grisbonde
Med fördel så laddar man hem och modifierar efter behov.Wow!
Med fördel så laddar man hem och modifierar efter behov.Wow!
Den här är fantastisk.Men kan någon tipsa om en utrustningslista som är bra, som man kan utgå från när man gör egna utrusningslistor? För kvasi-medeltid / fantasy?
Västmark hade en byteshandelsmekanik som fungerade på det sättet.Jag gillar vad @Faehrengaust skissar på. Men finns det ett spel som gör det så?
Håller helt med om detta! Att en natt på ett vanligt värdshus kostar 1gp känns helt sjukt.Jag har insett att det finns ingen ände om man ska försöka vara "realistisk" eller "medeltida". Fantasy är ju påhitt i vilket fall som helst!
Men, om jag spela fantasy tycker jag om att guld är nåt man drömmer om, och som har en aura. Man ska känna sig rik när man hittar guld, är min tanke!
Därför brukar jag ofta ta spelet jag spelar och använda alla prislistor som de är, men växla ner så överallt där detstår gp så tänker jag silver, och då får guld lite mer av den där auran av mytisk rikedom. Värt att notera att ordet jag använder här har med guld att göra...
Du menar ”aura”? SO säger: ”belagt sedan 1930; av lat. au´ra 'andetag; bris, vind'”. Vet inte om det faktiskt är relaterat till ”aurum”.Därför brukar jag ofta ta spelet jag spelar och använda alla prislistor som de är, men växla ner så överallt där detstår gp så tänker jag silver, och då får guld lite mer av den där auran av mytisk rikedom. Värt att notera att ordet jag använder här har med guld att göra...
Ingen som har alla delar, men det är flera spel som har något av det i sig.Spel med levnadsstandard funkar ofta helt ok som om jag måste välja blir det sådana, men är ofta mindre bra på att mekanisra "att behöva vända på slantarna", vilket jag ofta tycker har en poäng i många spel. Jag gillar vad @Faehrengaust skissar på. Men finns det ett spel som gör det så?
Mutiné, sida 35. Man kan kombinera upp till fyra procentvärden (färdigheter) och Skrot (packning) är en av dessa. Rent krasst innebar det att man alltid kunde väva in Skrot i sina handlingar. Procentvärdena behövde dessutom inte heller komma från en rollperson, utan fyra olika rollpersonerna kunde bidra med sin del. Där hade jag även kulor (valutan) som gav en bonus på Skrot efter slaget.Inget spel jag känner till (utom mina egna hemmabyggen) kopplar in färdigheter.
Hmm. Du, jag tror jag korskopplade två associationer i huvudet. Jaja, hade det varit planerat och inte bara nåt jag plötsligt såg att jag använt hade det stört mig mer. Bra fakta koll!Du menar ”aura”? SO säger: ”belagt sedan 1930; av lat. au´ra 'andetag; bris, vind'”. Vet inte om det faktiskt är relaterat till ”aurum”.
Det är det inte. Aurum och aurora (och även Eos, gryningens gudinna, och öster, och Australien) härleds till *aus-, att skina, medan aura härleds till *aur-, att lyfta och därifrån till bris.Du menar ”aura”? SO säger: ”belagt sedan 1930; av lat. au´ra 'andetag; bris, vind'”. Vet inte om det faktiskt är relaterat till ”aurum”.
Malte Smörblom tar emot dem som betalning.Varför skulle en utbyggdsjägare i Arnor gå i taket över ett guldmynt, även om man kan köpa något jätteflott i Minas Tirith?
Det är inget argument, det är bara en tautologi, och du tog min mening ur sitt sammanhang.Malte Smörblom tar emot dem som betalning.
Just det "aurora" var ordet som låg och skvalpade i mitt minne!Det är det inte. Aurum och aurora (och även Eos, gryningens gudinna, och öster, och Australien) härleds till *aus-, att skina, medan aura härleds till *aur-, att lyfta och därifrån till bris.
Det där är ju inte fel, men ett problem är att guld är väldigt tungt. (ca 20 kg/kubikdecimeter)Jag har insett att det finns ingen ände om man ska försöka vara "realistisk" eller "medeltida". Fantasy är ju påhitt i vilket fall som helst!
Men, om jag spela fantasy tycker jag om att guld är nåt man drömmer om, och som har en aura. Man ska känna sig rik när man hittar guld, är min tanke!
Det beror på vad han fick för mynt. En möjlighet är att han fick tyriska siklar, vilket var myntet som tempelskatten skulle betalas med och anledningen till att det fanns penningväxlare för Jesus att driva ut från templet.I vår historia var en denarius (romerskt silvermynt) en dagslön för en arbetare. Det visar också att Judas fick motsvarande en månadslön i ersättning.
Med det i åtanke tycker jag att det är ännu rimligare att ett enda guldmynt är värt en förmögenhet. Med tanke på att man inte kan kånka runt särskilt många av dem.Det där är ju inte fel, men ett problem är att guld är väldigt tungt. (ca 20 kg/kubikdecimeter)
Rollpersonerna hittar en kista (70cm x 50 cm x 50 cm) fylld med guldmynt. Rollpersonerna blir jätteglada, tills de inser att kistan väger ungefär 3 ton och att det blir väldigt besvärligt att släpa hem den.