Nekromanti Gumshoe: Ashen Stars...

Chryckan

Swordsman
Något Gumshoe fan som känner sig sugen på Ashen Stars?

Länk till Ashen Stars

Måste säga att tanken på att spela frilansande detektiv i en rymd opera inte känns helt fel.
Det enda som jag själv hakar upp mig på är fokuset på att ge det hela någon övergripande konflikt mellan altruism och egoism. Känns uttjatat på något sätt mest eftersom vart enda datorspel numera har med svart vita "etiska" val för karaktären där den kan antingen vara en skitstövel eller helgon. Men förhoppningsvis så blir det mer nyanserat i ett rollspel.

Tror även att jag inte kommer kunna undvika från att kalla Cybes (ras i spelet) för cyberbabes. :gremgrin:

Sen så kan i alla fall inte jag undgå att undra hur f-n Robin D. Laws kan vara så extremt produktiv. Visserligen så jobbar han heltid som speldesigner men han måste väl sova någon gång också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har köpt spelet och äventyrs-tillägget, men har tyvärr inte hunnit läsa nån av dem ännu.

Jag är oerhört nyfiken. Gillar genren, men undrar om Gumshoe verkligen kommer att funka här. Mutant City Blues är ju ett av de två bästa spelen jag läst de senaste tio åren eller så, så Ashen Stars har en del att leva upp till vad gäller att fokusera spelvärlden för att fånga en spelstil. I MCB passade Gumshoe som en handske.

Storuggla

Champion
"Gillar genren, men undrar om Gumshoe verkligen kommer att funka här."

Det här sammanfattar känslan jag börjar få angående Pelgrane och gumshoe. Gumshoe är ett ypperligt system för vissa sorters spel, som Mutant City Blues och Trail of Cthulhu. Men det känns som Pelgrane bestämt sig för att gumshoe passar till allt och därför pressar in det i spelkoncept som kanske inte alls passar (Fear Itself och antaligen Nights Dark Masters eller vad deras vampyrspel nu ska heta).

Storuggla, gillar dock det de släpper

krank

Storuggla said:
Men det känns som Pelgrane bestämt sig för att gumshoe passar till allt och därför pressar in det i spelkoncept som kanske inte alls passar (Fear Itself och antaligen Nights Dark Masters eller vad deras vampyrspel nu ska heta).
Ja, jag ska väl erkänna samma sak. Esoterrorists och Book of Unremotting Horror kändes dock rätt klockrena även de.

Fear Itself har jag hört mycket skeptiska ljud om, och därför inte vågat köpa.

Annars brukar Pelgranes produkter hålla så hög produktkvalitet med bilder och tryck etc att jag kan köpa bara för dem... OK, MCB är inte så supersnyggt, men det är ju BRA istället. Även om introäventyret suger och jag inte riktigt kommer överens med metapoängspenderandet.

krank

Förresten, vet ni vad jag skulle vilja se med Gumshoe (eller liknande system)? Torchwood. Alltså Dr. Who-spinoffen, framför allt de första 2 säsongerna. Klockrent!

//Krank, alldeles för litet ämne för att förtjäna sin egen topic

Chryckan

Swordsman
krank said:
Förresten, vet ni vad jag skulle vilja se med Gumshoe (eller liknande system)? Torchwood. Alltså Dr. Who-spinoffen, framför allt de första 2 säsongerna. Klockrent!

//Krank, alldeles för litet ämne för att förtjäna sin egen topic

Ett Gumshoe Torchwood skulle vara klockrent. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att Torchwood avsnitten lätt skulle kunna vara spelexempel på Gumshoe systemet.

Storuggla said:
"Gillar genren, men undrar om Gumshoe verkligen kommer att funka här."
Kan erkänna att jag fick en liknade tanke en stud efter jag postat det här inlägget. Även om det naturligtvis är roligt med dektektivarbete i rymden så är ju en av grundstenarna för rymdopera action. Man förväntar sig regelbundna ljusable fajter och phaser dueller för att inte tala om strider mellan rymdskepp.
Ashen Stars nämner ju själv i den preview jag läst att det flesta som är bekanta med rymdopera genren förväntar sig vissa basingredienser, till vilka i alla fall jag anser actionsekvenser hör.
Så frågan är hur Gumshoe håller upp när det blir strid i var och varannan spelomgång. Speciellt med tanke på att Ashen Star ger sken av att stödja skeppsstrider.