Eksem said:
Så här har jag uppfattat saken, men någon kommer rätta mig:
Varje äventyr består av ett antal scener. Varje scen består av en huvudsaklig ledtråd samt extra bonusledtrådar som finns att hitta. Hur många ledtrådar och vilka ledtrådar man hittar beror på vilka färdigheter man använder och hur många resurser man lägger ned på att använda dem.
Typ så.
Det Gumshoe har som är ballt och lite unikt är just mekaniken för att hitta ledtrådar. Konkret säger reglerna, att om man
har färdigheten och dessutom
säger att man använder den på
rätt ställe så får man ledtråden automatiskt. Sen finns det en tråkig satsningsmekanism för att få mer eller mindre detaljerad information om jag minns rätt, men huvudpoängen är "ha färdighet, använda på rätt ställe". Lite peka-klickaäventyr, alltså. "Use X on Y".
Jag snodde mekaniken till mitt eget CoC-system, och det fungerar ganska bra. Jag moddade ju bort satsningsmekaniken och så, men själva kärnsystemet gillade mina spelare, just att man inte behövde slå en massa tärningsslag och missa en massa ledtrådar...
Tanken är att det ska vara pusslandet av ledtrådar, inte att slå högt i färdigheterna för att få ledtrådar, som ska vara huvudsaken.