Nekromanti Gumshoe, hur funkar det ?

Johan K

Gammal & dryg
Som topicen säger..
Är lite nyfiken på Gumshoe-grejen.. Hur funkar det rent speltekniskt & vad är det för system rent generellt ?

/ Johan K, som hört Gumshoe nämnas vid olika forum..

Eksem

Champion
Så här har jag uppfattat saken, men någon kommer rätta mig:

Varje äventyr består av ett antal scener. Varje scen består av en huvudsaklig ledtråd samt extra bonusledtrådar som finns att hitta. Hur många ledtrådar och vilka ledtrådar man hittar beror på vilka färdigheter man använder och hur många resurser man lägger ned på att använda dem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Så här har jag uppfattat saken, men någon kommer rätta mig:

Varje äventyr består av ett antal scener. Varje scen består av en huvudsaklig ledtråd samt extra bonusledtrådar som finns att hitta. Hur många ledtrådar och vilka ledtrådar man hittar beror på vilka färdigheter man använder och hur många resurser man lägger ned på att använda dem.

Typ så.

Det Gumshoe har som är ballt och lite unikt är just mekaniken för att hitta ledtrådar. Konkret säger reglerna, att om man har färdigheten och dessutom säger att man använder denrätt ställe så får man ledtråden automatiskt. Sen finns det en tråkig satsningsmekanism för att få mer eller mindre detaljerad information om jag minns rätt, men huvudpoängen är "ha färdighet, använda på rätt ställe". Lite peka-klickaäventyr, alltså. "Use X on Y".

Jag snodde mekaniken till mitt eget CoC-system, och det fungerar ganska bra. Jag moddade ju bort satsningsmekaniken och så, men själva kärnsystemet gillade mina spelare, just att man inte behövde slå en massa tärningsslag och missa en massa ledtrådar...

Tanken är att det ska vara pusslandet av ledtrådar, inte att slå högt i färdigheterna för att få ledtrådar, som ska vara huvudsaken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det konkreta ledtrådar som "en blodig handske i snön" som man hittar, eller är det mer abstrakta historier som först i narrativet får en beskrivning?

Det jag är ute efter är väl egentligen om det är ett förberedelselöst system.

Krille

Super Moderator
Det är inte förberedelselöst. Tvärtom krävs det planerande från spelledarens sida - i Trail of Cthulhu finns jättemycket bra tips om hur man planerar hur kärnledtrådarna bör fördelas och vilka kärnledtrådar man ska dela ut beroende på spelarnas abilities.

Det handlar alltså inte om att berätta en mordgåta, utan att lösa en mordgåta genom att tolka väldigt konkreta ledtrådar.

Storuggla

Champion
Precis som Krank och Eksem sagt så är det... så som de sagt. Jag kan väl bara påpeka att undersökande färdigheter lyckas automatiskt medan mer generella färdigheter måste man slå för, såsom köra bil och slå folk på nosen. Enkelt slag med en t6 och över ett visst värde vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm.

Systemet kräver tyvärr förberedelser vilket gör att det blir svårt att improvisera. Det finns dock en kolumn om saken.

Storuggla, valnämnden jagar älg

krank

Wilper said:
Är det konkreta ledtrådar som "en blodig handske i snön" som man hittar, eller är det mer abstrakta historier som först i narrativet får en beskrivning?
Konkreta ledtrådar.

Wilper said:
Det jag är ute efter är väl egentligen om det är ett förberedelselöst system.
Inte det minsta. Systemet premierar spelledare som vill förbereda sina scener in i minsta detalj ("och bakom skåpet finns en blodfläck vars blodgrupp är okänd och som har fler vita blodkroppar än den borde, vilket kan leda till slutsatsen att det är en...").

Eksem

Champion
Ja, det är inte ett system för folk som vill improvisera, snarast motsatsen så är det ett system för folk som inte vill få sina planer sönderslagna av slumpfaktorer i regelsystemet, vilket ju varit ett problem i traditionella CoC, t.ex. Spelarfriheten ligger i att agera ut inom ramar, eller vad man ska kalla det. Inget för samberättare eller de som blir skrämda av rälsar, mao.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar för svaren + följdfråga..

Man får tacka för svaren hörni, har blivit lite klokare på Gumshoe..
En liten följdfråga då, ni som använt/använder Gumshoe.. Hur ställer ni er till Gumshoe om man jämför med t.ex stora drösar som BRP & d20 ??

Storuggla

Champion
Re: Tackar för svaren + följdfråga..

Det är... två olika bestar. Jag skulle fortsätta med BRP, av rent nostalgiska skäl och eftersom jag kan reglerna utantill. Det är ett kul system iaf.

Storuggla, BRP Rome finns nu! Weee!

CapnZapp

Myrmidon

Ett fullgott alternativ (så som jag ser det) som dessutom innebär att du slipper Trail of Cthulhus i övrigt medelmåttiga system*:

Lägg till Mutants regel för att få slå om till din BRP Call of Cthulhu kampanj.

Dvs någonting i stil med "lyckas för att hitta ledtråden direkt; annars hittar du den först senare".

*) Jag har läst flera (utländska) recensioner, men ingen har kunnat ge några bra skäl byta till Gumshoe bortsett från just detta med ledtrådarna. Eller rättare sagt; med lösningen för ledtrådar följer ett helt nytt investigation-centrerat system som är ointresserat av action. Så många fanboys som "glömmer" att berätta detta när de vill få det som att ToC är "överlägset" CoC.

krank

CapnZapp said:
*) Jag har läst flera (utländska) recensioner, men ingen har kunnat ge några bra skäl byta till Gumshoe bortsett från just detta med ledtrådarna. Eller rättare sagt; med lösningen för ledtrådar följer ett helt nytt investigation-centrerat system som är ointresserat av action. Så många fanboys som "glömmer" att berätta detta när de vill få det som att ToC är "överlägset" CoC.
Jag tycker själv att ToC's ledtrådssystem är riktigt bra, men som du säger är resten av systemet föga imponerande. Däremot uppmuntras man faktiskt att gumshoe:ifiera andra system om man hellre vill det...

Jag å min sida tycker att ToC sätter sig mellan stolar (för krångligt, för dåligt) och klassiskt CoC helt enkelt är för mycket krångel - så jag har byggt ett eget mycket lätt system, som snor HGumshoe's ledtrådsgrejs nästan rakt av. Utom den kassa satsningsmekanismen, då.

Jag ska noig försöka skriva ner och publicera mitt system nåt tag, nu när jag tänker på det...