"Tänkte höra mig för om någon har spelat något av Pelgrane Press spel som har Gumshoe-systemet? Esoterrorists eller möjligen Fear Itself?"
Jehupp. Båda två faktiskt.
"Men det vore intressant att höra någon SLs åsikt om spelsystemet."
Okej, grundidén till Gumshoe är snuskigt enkel: Du hittar alltid ledtrådarna. Visst låter det som det gjorts förut? Men faktiskt har det ju inte det. CoC kräver tex lyckade slag för Library Use, Spot Hidden osv osv för att man ska få reda på en ledtråd. Gumeshoe löser det genom att göra så att om du har rätt färdighet och står på rätt plats, så får du ledtråden, eftersom det roliga i deckarscenarion inte är att hitta ledtrådarna utan att pussla ihop dem.
Nå, reglerna är helt funktionabla i mina ögon. Det stora problemet som Gumshoeböckerna dragits med hittills är brist på spelledarhjälp. De tipsar inte om hur man ska bygga upp ett scenario på ett bra sätt eller hur man ska spelleda reglerna, det får man liksom gissa sig till varteftersom. Dessutom har böckerna varit lite tunna. Dessutom är det lite skumt att plötsligt ha ett spel som menar att rälsning är bra, om det görs rätt... det går emot vad man lärt sig här på forumet, om man säger som så...
Storuggla, ska köpa han med