Jag fattar inte alls vad du menar. På vilket sätt förstör krut stämningen? Och vilka är "såna här spel" (förutom Gemini då)?jag tycker man skall hålla krut å sånt utanför såna här spel. Iaf. gemini. För annars kan tämningen inte uppnås som om det vore utan krut
Är det inte mer spännande att klämma av ett skott med en arkebus med vetskapen att skiten mycket väl kan sprängas i ansiktet på dig?!T.ex. det är ju spännande att stå på 50 meter och skall skjuta med en pilbåge, för man vet inte om man träffar eller inte. men med krut, det liksom, man träffar typ alltid, och man skadar en hel del.
Den katolska kyrkan har väl inte mycket mer med 1100-1200 att göra än renässansen? Dessutom är kyrkan inte allsmäktig och får slåss med furstarna om makten. Typiskt nya tiden att ifrågasätta kyrkans makt (när levde Luther?). Inkkvisitionen är ju också ett väldigt senmedeltida inslag.Tänk bara:
Den Endes stora kyrka - katolska kyrkans upptåg.
Hu. Det där lät nästan lite giftigt. Yttre hot har väl alltid funnits så jag förstår inte varför turkar och islam skulle vara särskilt mycket mörkare än några andra. Personligen tyckte jag att mörkrets första invasion påminde mer om mongol-tartarerna...Mörkret - Turkarna och Islam
1100/1200-talen var Tyskland enat i Tysk-Romerska riket (om det var en instabil regim vet jag inte) medan 1500-talet präglades av religionsstrider; något jag tycker man kan se i Gemini...Provinserna - De olika småriken som bildades under medeltiden och inte kunde enas under en krona på grund av diverse geografiska svårigheter
Varför skulle de över huvud taget vilja upptäcka världen? De har ju aldrig fått några influenser utifrån (förutom mörkrets horder) så varför skulle de vilja utforska (förutom för utforskandets skull då)? Men jag håller med dig, på den punkten är det inte särskilt mycket renässans.Bara en sådan sak som att man inte känner till hela världen är en tydlig betoning mot medeltiden, eftersom renässansen trots allt såg utvecklingen av triangelhandel och dylikt.
Det förstår jag väl. Det jag inte förstår är på vilket sätt krut förstör stämningen i Gemini och andra spel. Skulle fö. gärna vilja veta vilka spel du åsyftar så jag vet vad dy tycker Gemini är för sorts spel; vi kanske har fundamentalt olika åsikter om hur spelet ska spelas.Hej, jag menade det jag skrev där!
Självklart. Och rollspel ska vara kul. Och man kan ha laserpickor i SRR om man vill det. Diskussionen handlar väl om vi tycker att det passar in (uppenbarligen tyckte inte konstruktörerna det) i spelet -- inte vad man får och inte får?Visst, man kan ju spela med det.
Du har sammanfattat livets nödtorft på en enda rad min gode man! Jag säger bara Flesh + Blood med Rutger Hauer -- filmen som är Gemini för mig.Givetvis ska det vara krut med, finns ju inget häftigare än musköter, rök, explosioner, värjor, pösärmar, lädersuspensoarer...
Nope, använder inte ens Geminis regler och inte världen som den står heller. Men jag gillar stämningen och snattar gärna det smaskiga.Har du gjort egna regler för skjutvapen till Gemini?
Klokt. Vilka regler använder du då? Jag står i valet och kvalet om jag (när vet jag inte) ska spela Gemini som det är utan att göra någre större ingrepp (trots att spelet känns ganska inkomplett) eller om jag ska norpa valda bitar till mina planer på en mysteriekampanj i 1700-talets Europa (i ett påhittat furstendöme antingen i Frankrike eller i det som nu är Rumänien). Hur jag isf. ska hantera dvärgarna och alverna vet jag inte. Jag gillar dem i deras nuvarande skepnad men skulle ha svårigheter att ympa in dem i den mytologi jag skulle använda. Mörkret och Kyrkan blir lättare att pussla in.Nope, använder inte ens Geminis regler och inte världen som den står heller. Men jag gillar stämningen och snattar gärna det smaskiga.
Om du inte vill göra några större ingrepp så bör du nog använda rätt enkla regler och helst utan nivåer (levlar). Helt perfekta regler finns väl inte utan det blir alltid lite pyssel, men några förslag är:Jag står i valet och kvalet om jag (när vet jag inte) ska spela Gemini som det är utan att göra någre större ingrepp
Jovisst finns det det. Men i ärlighetens namn tycker jag att alla regelsystem bara är variationer av varandra. Slå tärning och jämför med siffran på rollforumläret och kolla i någon tabell. Ska kanske inte uttala mig alltför kategoriskt då jag inte läst eller spelat någon oerhörd massa rollspel. Det som har fångat min uppmärksamhet just nu är Västmark som sannerligen är imponerande i sin enkelhet. Ska kolla upp Castle Falkensteins regelsystem också; gillar spelkort.Det finns alltså en massa alternativ som jag ser det. Vad du ska välja beror nog på personlig preferens, hur mycket du vill lätta på börsen och hur mycket arbete du vill offra på att anpassa reglerna.
Det skulle jag också gärna göra men lägger hellre ner tid på kampanj och i viss mån modifiera existerande regelsystem. Har dock lite planer på att skapa ett regelsystem, möjligtvis kallat Fatum, vars kärna skulle vara användandet av en tarotlek. Skulle nog passa bra till mina lite mystiska och murriga äventyr som inte kräver så överdrivet komplicerade och allomfattande regler.Själv brukar jag göra egna regler
Är det inte ganska likt Kults regelsystem?En Garde! är ett äldre spel som täcker just den rätta tidsperioden. Lite omoderna regler som är lite onödigt bökiga och dessutom är spelet svårt att få tag i
Vilken tidsperiod utspelar det sig i?6. Ars Magica ligger i fel tidsperiod men ger å andra sidan ett intressant magisystem