Nekromanti Gun Power

panurg

Veteran
Er det noen som har innført skytevåpen i Gemini, synes det passer inn siden kulturen minner mest om renessansen.

Panurg

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag vet inte. Tycker faktiskt det påminner mer om 11/1200-tal än renässans.

Tänk bara:
Den Endes stora kyrka - katolska kyrkans upptåg.
Mörkret - Turkarna och Islam
Provinserna - De olika småriken som bildades under medeltiden och inte kunde enas under en krona på grund av diverse geografiska svårigheter (vad sägs om Schwarzwald...).

Bara en sådan sak som att man inte känner till hela världen är en tydlig betoning mot medeltiden, eftersom renässansen trots allt såg utvecklingen av triangelhandel och dylikt.

Så, nej, inga skjutvapen åtminstone för vår del :gremsmile:

samiis

Warrior
Skjutvapen??

Menar du gunpowder vapen, som rubriken säger, eller är det ett så tråkigt rollspel att det inte finns vapen i form av bågar och armborst??

:gremconfused:

Sadaigh

Swordsman
Hmm, nej, i vår spelgrupp så kör vi inte med krut vapen, eller nåt i den stilen. Bara med pilar så att säga. Armmborst och Pilbågar och så. Så ligger det till =) må väl

panurg

Veteran
Jeg ser på illustasjonene, og ser på kleskodene som svarere til renessansen.Det virker som ett godt organisert samfunn.
Jeg tenker meg kruttvåpen som en kuriositet.Som i Warhammer.(så kan vi ha pistol dueller).

Sadaigh

Swordsman
jag tycker man skall hålla krut å sånt utanför såna här spel. Iaf. gemini. För annars kan tämningen inte uppnås som om det vore utan krut. T.ex. det är ju spännande att stå på 50 meter och skall skjuta med en pilbåge, för man vet inte om man träffar eller inte. men med krut, det liksom, man träffar typ alltid, och man skadar en hel del. Så krut förstör det roliga, så tycker jag! =) godnatt! :gremsmirk:

Weatherman

Hero
Hvad?!

jag tycker man skall hålla krut å sånt utanför såna här spel. Iaf. gemini. För annars kan tämningen inte uppnås som om det vore utan krut
Jag fattar inte alls vad du menar. På vilket sätt förstör krut stämningen? Och vilka är "såna här spel" (förutom Gemini då)?

T.ex. det är ju spännande att stå på 50 meter och skall skjuta med en pilbåge, för man vet inte om man träffar eller inte. men med krut, det liksom, man träffar typ alltid, och man skadar en hel del.
Är det inte mer spännande att klämma av ett skott med en arkebus med vetskapen att skiten mycket väl kan sprängas i ansiktet på dig?!

Visst har du rätt: träffsäkerheten och skadeverkan är större med en bra bössa än med en bra pilbåge. Betänk dock att (nu utgör jag från att det är mynningsladdare som är skjutvapensalternativet till Gemini) 1) Du kan bara skjuta ett skott innan du måste ägna en jädra tid till att ladda om. Med en pilbåge kan du snabbt ladda om och skjuta igen 2) Du röjer din position; rökutvecklingen och smällen från en bössa är betydligt lättare att upptäcka än ljudet från en bågsträng. 3) Om vi antar att du hunnit ladda om din musköt innan fienden hunnit fram till dig med sina sablar har du fortfarande usel sikt tack vare den tidigare nämnda krutröken.

Till sist vill jag säga att min åsikt är att spänning inte återskapas bäst genom tärningsslag. Det finns roligare sätt att sköta det på.

/Mats; now this one, he's a little bit grumpy.

Weatherman

Hero
Au contraire!

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Tycker faktiskt tvärtom.

Tänk bara:
Den Endes stora kyrka - katolska kyrkans upptåg.
Den katolska kyrkan har väl inte mycket mer med 1100-1200 att göra än renässansen? Dessutom är kyrkan inte allsmäktig och får slåss med furstarna om makten. Typiskt nya tiden att ifrågasätta kyrkans makt (när levde Luther?). Inkkvisitionen är ju också ett väldigt senmedeltida inslag.

Mörkret - Turkarna och Islam
Hu. Det där lät nästan lite giftigt. Yttre hot har väl alltid funnits så jag förstår inte varför turkar och islam skulle vara särskilt mycket mörkare än några andra. Personligen tyckte jag att mörkrets första invasion påminde mer om mongol-tartarerna...

Provinserna - De olika småriken som bildades under medeltiden och inte kunde enas under en krona på grund av diverse geografiska svårigheter
1100/1200-talen var Tyskland enat i Tysk-Romerska riket (om det var en instabil regim vet jag inte) medan 1500-talet präglades av religionsstrider; något jag tycker man kan se i Gemini...
Provinserna och furstarna (som i den engelska utgåvan översatts till princes) känns lite inspirerade av Niccolo Machiavellis Fursten (som på engelska heter, rätt gissat The Prince).

Bara en sådan sak som att man inte känner till hela världen är en tydlig betoning mot medeltiden, eftersom renässansen trots allt såg utvecklingen av triangelhandel och dylikt.
Varför skulle de över huvud taget vilja upptäcka världen? De har ju aldrig fått några influenser utifrån (förutom mörkrets horder) så varför skulle de vilja utforska (förutom för utforskandets skull då)? Men jag håller med dig, på den punkten är det inte särskilt mycket renässans.

Inlägget är inte menat att tråka; jag vill bara påvisa att man kan se spelet på fler sätt. Jag säger inte att Gemini är renässansfantasy. Jag föredrar däremot, väntat kanske, att rikta in det lite mer mot Europas 1300-1500-tal, fast med lite mindre geografiska landvinningar; bråket med mörkret har tagit för mycket tid för att upptäcka nya kontinenter (om det finns några). Teknologin, iaf. på krigssidan, är däremot väl utvecklad.

/Mats, tycker medeltid är lite tråkigt

Dunder och granater!

Givetvis ska det vara krut med, finns ju inget häftigare än musköter, rök, explosioner, värjor, pösärmar, lädersuspensoarer...

/Faehrengaust med krut i

Sadaigh

Swordsman
Re: Hvad?!

Hej, jag menade det jag skrev där! =) (Tänka sig) Och jag fattar vad du menar Weatherman, angående det där med krutvapnen. Visst, man kan ju spela med det. Men JAG tycker inte det =) D'accord? Må väl

Weatherman

Hero
Re: Hvad?!

Hej, jag menade det jag skrev där!
Det förstår jag väl. Det jag inte förstår är på vilket sätt krut förstör stämningen i Gemini och andra spel. Skulle fö. gärna vilja veta vilka spel du åsyftar så jag vet vad dy tycker Gemini är för sorts spel; vi kanske har fundamentalt olika åsikter om hur spelet ska spelas.

Att krutvapen, enligt din åsikt, förstör spänningen i avståndsstrider kan jag respektera; men jag kan inte riktigt koppla vad det har med stämningen i Gemini att göra? Spelet är väl mer än att skjuta prick på femtio meters håll med båge (även om det är spännande) ?

Visst, man kan ju spela med det.
Självklart. Och rollspel ska vara kul. Och man kan ha laserpickor i SRR om man vill det. Diskussionen handlar väl om vi tycker att det passar in (uppenbarligen tyckte inte konstruktörerna det) i spelet -- inte vad man får och inte får?

/Mats, gillar krutrök

Weatherman

Hero
Re: Dunder och granater!

Givetvis ska det vara krut med, finns ju inget häftigare än musköter, rök, explosioner, värjor, pösärmar, lädersuspensoarer...
Du har sammanfattat livets nödtorft på en enda rad min gode man! Jag säger bara Flesh + Blood med Rutger Hauer -- filmen som är Gemini för mig.
Dock får jag mitt lystmöte av krut och pluderhosor när jag spelleder Gondica så Gemini känns liksom inte så viktigt för mig numera (har exempevis inte ens orkat läsa igenom Orschild än, trots att jag haft den i över ett år).

Har du gjort egna regler för skjutvapen till Gemini?

/Mats, tycker fortfarande att medeltiden är lite tråkig

Weatherman

Hero
Det slutgiltiga argumentet

Presentationen till forumet vi befinner oss på:

"Det ultimata diskussionsforumet om det alldeles utomordentliga mörka [color:\\"red\\"] medeltids[/color]fantasy rollspelet Gemini från Cell. Diskutera allt som rör sig under den förmörkade solen.

Sådär. Då var det avklarat. Jag tycker hursomhelst att spelskaparna har fel! :gremwink: Är det föresten någon annan än jag som tycker att texten skulle klarat sig utan ett eller två adjektiv?

/Mats, tycker att det finns för många medeltidsrollspel; Gemini hade nog mått bra av att ha en lite annan stil

Har du gjort egna regler för skjutvapen till Gemini?
Nope, använder inte ens Geminis regler och inte världen som den står heller. Men jag gillar stämningen och snattar gärna det smaskiga.

/Faehrengaust

Weatherman

Hero

Nope, använder inte ens Geminis regler och inte världen som den står heller. Men jag gillar stämningen och snattar gärna det smaskiga.
Klokt. Vilka regler använder du då? Jag står i valet och kvalet om jag (när vet jag inte) ska spela Gemini som det är utan att göra någre större ingrepp (trots att spelet känns ganska inkomplett) eller om jag ska norpa valda bitar till mina planer på en mysteriekampanj i 1700-talets Europa (i ett påhittat furstendöme antingen i Frankrike eller i det som nu är Rumänien). Hur jag isf. ska hantera dvärgarna och alverna vet jag inte. Jag gillar dem i deras nuvarande skepnad men skulle ha svårigheter att ympa in dem i den mytologi jag skulle använda. Mörkret och Kyrkan blir lättare att pussla in.

/Mats

Jag står i valet och kvalet om jag (när vet jag inte) ska spela Gemini som det är utan att göra någre större ingrepp
Om du inte vill göra några större ingrepp så bör du nog använda rätt enkla regler och helst utan nivåer (levlar). Helt perfekta regler finns väl inte utan det blir alltid lite pyssel, men några förslag är:
1. Ratio, universalregler skapade av snow här på forumet. De är enkla och snabba och går att anpassa bra. Men det krävs en del pyssel för regler för magi och andra speciella saker täcks inte in ännu. Men de är gratis vilket är en stor fördel.
2. Warhammer. Har fördelen att det är samma tidsperiod och därför täcks det mesta in, men reglerna i sig är inte så bra även om de är snabba och enkla.
3. CoC, RQ eller något annat Basic Roleplaying derivat. De brukar alla vara enkla att modifiera och de passar väl in på de flesta ställen. Problemet är nog att det är osäkert om känslan i Gemini passar in i de reglerna.
4. GURPS har ju generella regler som täcker det mesta. Gillar dock inte dom personligen då jag tycker de är lite för sterila.
5. En Garde! är ett äldre spel som täcker just den rätta tidsperioden. Lite omoderna regler som är lite onödigt bökiga och dessutom är spelet svårt att få tag i. Tror iof kombinationen av just En Garde! och Gemini kan vara intressant.
6. Ars Magica ligger i fel tidsperiod men ger å andra sidan ett intressant magisystem (personligen tycker jag att Geminis magisystem suger).

Det finns alltså en massa alternativ som jag ser det. Vad du ska välja beror nog på personlig preferens, hur mycket du vill lätta på börsen och hur mycket arbete du vill offra på att anpassa reglerna.

Själv brukar jag göra egna regler :gremcool:.

/Faehrengaust, i mörkrets tjänst

Weatherman

Hero

Det finns alltså en massa alternativ som jag ser det. Vad du ska välja beror nog på personlig preferens, hur mycket du vill lätta på börsen och hur mycket arbete du vill offra på att anpassa reglerna.
Jovisst finns det det. Men i ärlighetens namn tycker jag att alla regelsystem bara är variationer av varandra. Slå tärning och jämför med siffran på rollforumläret och kolla i någon tabell. Ska kanske inte uttala mig alltför kategoriskt då jag inte läst eller spelat någon oerhörd massa rollspel. Det som har fångat min uppmärksamhet just nu är Västmark som sannerligen är imponerande i sin enkelhet. Ska kolla upp Castle Falkensteins regelsystem också; gillar spelkort.

Det ska vara riktigt bra/intressanta/coola regler för att jag ska punga ut med några hundringar bara för regelsystemet. Fungerande regler har jag redan. Regelsystem som är gratis kan man ju dock frossa i för att finna små guldkorn.

Själv brukar jag göra egna regler
Det skulle jag också gärna göra men lägger hellre ner tid på kampanj och i viss mån modifiera existerande regelsystem. Har dock lite planer på att skapa ett regelsystem, möjligtvis kallat Fatum, vars kärna skulle vara användandet av en tarotlek. Skulle nog passa bra till mina lite mystiska och murriga äventyr som inte kräver så överdrivet komplicerade och allomfattande regler.

En Garde! är ett äldre spel som täcker just den rätta tidsperioden. Lite omoderna regler som är lite onödigt bökiga och dessutom är spelet svårt att få tag i
Är det inte ganska likt Kults regelsystem?

6. Ars Magica ligger i fel tidsperiod men ger å andra sidan ett intressant magisystem
Vilken tidsperiod utspelar det sig i?

/Weatherman, i Julrävens tjänst