Nekromanti Gun Power

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,481
Location
Uppsala
Re: Dunder och granater!

Är det inte ganska likt Kults regelsystem?
Det är länge sen jag kollade i Kult, men det finns nog likheter. Kult är dock senare och lite mer strömlinjeformad vilket jag uppskattar.

Vilken tidsperiod utspelar det sig i?
Runt 1200-talet. Och då är der verkligen det också, och inte en fantasy 1200 vilket oftast snarast liknar senmedeltid/renässans (i alla fall politiskt och ekonomiskt).

/Faehrengaust
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dunder och granater!

Det är länge sen jag kollade i Kult, men det finns nog likheter. Kult är dock senare och lite mer strömlinjeformad vilket jag uppskattar.
Vilket gör det inte helt olikt Geminis regelsytem (tänker då närmast på effekt och skadesystemet).


Runt 1200-talet. Och då är der verkligen det också, och inte en fantasy 1200 vilket oftast snarast liknar senmedeltid/renässans (i alla fall politiskt och ekonomiskt).
Intressant, ska nog kolla upp det. Dock vad jag förstår har konstruktörerna varit lite medeltida i sitt researchande: om de inte har fakta hittar de på ganska friskt (tänker på modulen om Norden som vad jag hört är ganska tokig) :gremwink:
Det är väldigt tråkigt det där med fantasy: jag har verkligen tröttnat på dens saliga blandningen av tidsåldrar. Inte för att jag tycker att det inte fyller någon funktion, lite blandning kan förenkla och tillföra något, men det har gjorts så många gånger och jag är trött på det. Ju mer jag tänker på det verkar Ars Magica vara värt att kolla upp, förutsatt att det är relativt historiskt korrekt. Vilket företag är det som ger ut spelet nu? Vad jag har förstått har spelet skeppats runt ganska friskt...
Undrar om Dark Ages: Vampire (och Dark Ages: Mage) är något att ha vad det gäller trovärdigheten...

/Mats, tycker det är lustigt att den enda aktiva diskussionen på forumet förs av två personer som varken spelar spelet eller är så överdrivet förtjusta i det :gremwink: Och tråden börjar för den delen barka iväg från Gemini också...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,481
Location
Uppsala
Re: Dunder och granater!

Intressant, ska nog kolla upp det. Dock vad jag förstår har konstruktörerna varit lite medeltida i sitt researchande: om de inte har fakta hittar de på ganska friskt (tänker på modulen om Norden som vad jag hört är ganska tokig)
Jo, tyvärr är det så. Modulernas kvalité varierar kraftigt. De olika företagen som haft spelen har väl haft lite olika ambitionsnivå.

Vilket företag är det som ger ut spelet nu? Vad jag har förstått har spelet skeppats runt ganska friskt...
Jo, den har tagit ett par varv :gremtongue:. Numera är det Atlas games som har spelet. Jag gillar många av deras moduler.

Undrar om Dark Ages: Vampire (och Dark Ages: Mage) är något att ha vad det gäller trovärdigheten...
Hm, med tanke på att White Wolf gav ut en hel del historiskt tvivelaktiga prylar när de hade Ars Magica så är jag tveksam. Har endast spelat lite Dark Ages och då som spelare så jag har ingen närmare koll.

/Faehrengaust, gillar Gemini, men inte att spela det :gremconfused:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,636
Location
Fallen Umber
Re: Dunder och granater!

Och när det får Kults regler att framstå som strömlinjeformade måste det vara något som man helst går långa omvägar runt...
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dunder och granater!

Och när det får Kults regler att framstå som strömlinjeformade måste det vara något som man helst går långa omvägar runt...
Jag har inte så mycket erfarenheter kring Kults regelsystem men jag har fått för mig att det är ganska okej. Kan du inte berätta vilka prylar som är knäppa?

/Mats, nyfiken eftersom han klurar lite på ett eget regelsystem och vill undvika fel som redan gjorts.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dunder och granater!

Tack för informationen! Ska nog införskaffa mig ex av spelet så småningom. Vilka supplement kan du på rak arm säga att man ska undvika och vilka är toppen? Ska bli intressant att kika på ett magisystem som är bra; annars brukar det kännas som magireglerna kommer långt ner på regelmakaranas prioriteringslistor och så blir det bara tok.

gillar Gemini, men inte att spela det
Där slog du huvet på spiken!

/Mats
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,481
Location
Uppsala
Re: Dunder och granater!

Vet inte om jag tycker magireglerna är strålande precis men de är klart bättre än Geminis i alla fall.

Personligen gillar jag modulen Ordo Nobilis väldigt mycket. Sen har jag hört att The Mysteries ska ge magin lite mer känsla. Den ligger i bokhyllan men har inte hunnit läsa den. Houses of Hermes känns nästan lite som ett måste om man ska spela spelet.

Sen beror det på lite vad du vill köra. Ska du inrikta dig på ett visst område så kan modulen för området vara bra att ha (men de innehåller mycket fel). Vill du ha mycket Faeries så kan du köpa den modulen. För en havskampanj kan The Mythic Seas vara bra. Etc. Det finns många moduler och många sätt att spela...

/Faehrengaust
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Agone (OT)

Det här är ett förslag på spel om du letar efter något som inte är medeltida: Agone. Barockfantasy.

Hyffsat intressant spel, även om det är lite väl mycket regler för min egen smak. Däremot har det en hel del roliga finesser. Som att vissa magiker samlar på såkallade Dancers för att kunna använda magi. Dessa Dancers påverkas sedan av den behandling de får, så en elak magiker kanske tillfångatar dem och tvingar dem att ge bort sin magiska energi. Då blir hans Dancers vresiga, elaka och bitska varelser.

Värt att titta på...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,481
Location
Uppsala
Re: Agone (OT)

Agone har en skön känsla på sina beskrivningar, men tyvärr tycker jag inte helhetsbilden håller. Det är liksom för kraftig blandning, t.ex. geografi där det finns ett ökenland, ett legoknektsland, ett druidland, ett piratland, ett barbarland, ett .... Allt inom ett litet område. Det blir liksom en blandning som inte håller varken tidsmässigt eller kulturmässigt. Varje land är dessutom så kraftigt specialiserat på en kulturgrupp.

Så väldigt barockt tycker jag inte det är även om de påstår det, t.ex. känns druidlandet som tidig medeltid/keltiskt. Inget barockt alls över det.

Men det finns mycket stämningsfyllda beskrivningar och spännande idéer i boken, så det är värt en titt.

Finns andra spel också om man vill kliva ifrån medeltid, t.ex. WFRP, 7:th Sea, En Garde!, Gondica, GURPS (har moduler för de flesta tider) och Terra Draconis (antiken, gratisspel av illern här på sajten).

Personligen är jag inte nöjd med något av dom, så därför jobbar jag på mitt eget Renässansspel. Skälet är att jag vill verkligen ha Renässansandan med upptäckter, ny vetenskap, utveckling, uppvaknande och utforskning. Samtidigt vill jag också ha med de mörka sidorna av de samma som t.ex. det brutala utnyttjandet av primitivare kulturer.

/Faehrengaust, renässansdiggare
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Agone (OT)

Finns andra spel också om man vill kliva ifrån medeltid, t.ex. WFRP...
Warhammer är väl en kraftlig blandning om något! Det känns som de försökt fått med aå mycket fantasy det bara går. Kankse ska lugna ned mig lite eftersom jag inte är särskilt insatt i the Old World.

/Mats, tycker att Chronopia är det fantasyspel som känns minst som en kelt-medeltids-renässans-pastisch; det innehåller så myket influenser att det slår över och blir något eget istället
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,481
Location
Uppsala
WFRP

Warhammer är väl en kraftlig blandning om något! Det känns som de försökt fått med aå mycket fantasy det bara går. Kankse ska lugna ned mig lite eftersom jag inte är särskilt insatt i the Old World.
Men det var väl medeltid ni ville ifrån och inte fantasy eller? Iof är WFRP även en kraftig blandning vad gäller tidsåldrar, men de försöker ju åtminstone vara något annat än Medeltidsfantasy (nämligen Renässansfantasy) och det var därför jag nämnde det.

Sen ska man inte tänka på den Old World som målas upp av Games Workshop idag för det är en annan än den mörkare och mer renässansaktiga som finns i rollspelet.

Men som sagt är jag inte nöjd med något av spelen som jag nämnde för jag tycker de alla missar den stämning som man vill ha med i ett renässansspel (och vissa av dom siktar inte ens på renässans, men jag nämnde dom ändå för det är i alla fall annat än den vanliga medeltiden).

Det är helt sant att det är ont om verkligen annorlunda fantasyspel. Ett skäl är nog dock att spelare i allmänhet inte vill ha annorlunda spel. De som försöker som t.ex. Gemini, En Garde!, etc. brukar inte gå så bra utan som bäst kan de leva en snåltillvaro någonstans i hobbyns utkanter. Men är det standardfantasy som spelare vill ha så är det väl så, inte mycket att göra åt.

Viking var ju förresten också ett spel som gick ifrån standardfantasy, men det är iof ett historiskt rollspel (som En Garde! också) och inte fantasy. Khelataar hade också lite fräscha grepp men det gick ju inte heller någe vidare.

/Faehrengaust som inte gillar standardfantasy
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: WFRP

Men det var väl medeltid ni ville ifrån och inte fantasy eller? Iof är WFRP även en kraftig blandning vad gäller tidsåldrar, men de försöker ju åtminstone vara något annat än Medeltidsfantasy (nämligen Renässansfantasy) och det var därför jag nämnde det.
Njae. Medeltid är okej om det inte är det där klassiska hopkoket av hög- och senmedeltid och renässans (kryddat med lite barbarer) som medeltidsfantasy brukar bestå av. Renässans klår dock medeltid vilken dag som helst.

Sen ska man inte tänka på den Old World som målas upp av Games Workshop idag för det är en annan än den mörkare och mer renässansaktiga som finns i rollspelet.
Okej. Anade nåt sådant. Har bara hörsägen och det jag läst i WFB att gå på.

Om du gillar renässansfantasy; vad är det med Gondica som inte faller dig i smaken?

/Mats, vars favoritspel är Gondica
 
Top