Någon som har sett Equilibrium? I den (för övrigt mycket bra) dystopiska filmen introduceras en stridsteknik som jag fastnade direkt för; "Gun kata", eller stridskonst med handeldvapen. Jag brukar annars inte ha så mycket till övers för just kampsportsdrägel, men denna passar utmärkt till Neotech.
På film ser gunkata ut som en vacker blandning av eldstrid á la Matrix och närkamp á la Hongkong (eller Matrix ), men tanken bakom den är för mig ovanligt trovärdig för att vara skapad som ett actionelement. Tanken bygger på att man genom forskning kan få fram statistik för vart man har störst sannolikt att bli beskjuten i en eldstrid. Utifrån det kan man sedan skräddarsy ett rörelsemönster och en användning av handeldvapnet som man kan träna in i ryggmärgen för att sedan på ett extremt effektivt sätt delta i eldstrider med många gånger fler motståndare. Man hinner givetvis inte ducka från en kula som redan avlossats, men genom att analysera motståndarens rörelser kan man med rätt träning beräkna var och när skottet kommer att avlossas. Utifrån det kan man antingen undvika eller se till att skjuta först. Principerna är de samma som för närstridskampsporter. Läsa motståndaren, och träna in rörelsemönster så att man kan utföra dem mycket snabbt och exakt.
Man måste se filmen för att inse hur snyggt det är, men här följer en länk som beskriver "gunkata":
http://www.freewebs.com/equilibrium-movie/gunkata.htm. Ta en särskild titt på länken till http://www.gunkatta.com/home.htm.
Den här stridskonsten vill jag definitivt föra in i Neotech! Dessvärre har jag varken tid eller ork att göra reglerna för tillfället, därför hoppas jag inspirera någon annan med detta inlägg. Förr eller senare lär jag väl skriva något om gunkata i Neotech, men frågan är när
/RipperDoc
På film ser gunkata ut som en vacker blandning av eldstrid á la Matrix och närkamp á la Hongkong (eller Matrix ), men tanken bakom den är för mig ovanligt trovärdig för att vara skapad som ett actionelement. Tanken bygger på att man genom forskning kan få fram statistik för vart man har störst sannolikt att bli beskjuten i en eldstrid. Utifrån det kan man sedan skräddarsy ett rörelsemönster och en användning av handeldvapnet som man kan träna in i ryggmärgen för att sedan på ett extremt effektivt sätt delta i eldstrider med många gånger fler motståndare. Man hinner givetvis inte ducka från en kula som redan avlossats, men genom att analysera motståndarens rörelser kan man med rätt träning beräkna var och när skottet kommer att avlossas. Utifrån det kan man antingen undvika eller se till att skjuta först. Principerna är de samma som för närstridskampsporter. Läsa motståndaren, och träna in rörelsemönster så att man kan utföra dem mycket snabbt och exakt.
Man måste se filmen för att inse hur snyggt det är, men här följer en länk som beskriver "gunkata":
http://www.freewebs.com/equilibrium-movie/gunkata.htm. Ta en särskild titt på länken till http://www.gunkatta.com/home.htm.
Den här stridskonsten vill jag definitivt föra in i Neotech! Dessvärre har jag varken tid eller ork att göra reglerna för tillfället, därför hoppas jag inspirera någon annan med detta inlägg. Förr eller senare lär jag väl skriva något om gunkata i Neotech, men frågan är när
/RipperDoc