Nekromanti Gunnar Fredriksson och sagan om ringen

Dilandau

Myrmidon
Re: Obehaglig faktakoll

Detta är ett märkligt resonemang. Under tidigt 1900-tal var fanken rasism accepterat som faktum i större delen av europa. Som sanning. Antirasismen var inte "uppfunnen" ännu.

Det du gör är ung. samma sak som att anklaga Homeros för att hans texter inte återspeglar kristna värderingar.

Orcher?

Ja tror inte att det är orcherna som gett upphov till anklagelserna om rasism, utan mer de mörkhyade barbariska fiender som kommer söderifrån i slutet. /images/icons/thinks.gif

Staffan

Myrmidon
Re: obehagliga fakta....

Notera att Tintin-böckerna skrevs över en ganska lång tidsperiod och Hergés syn på saker och ting ändrades rätt mycket under den tiden. Jämför t ex det lättsamma sätt som sydamerikanska kupper behandlas i "Det Sönderslagna Örat" (där det kuppas var femte minut) och i "Tintin hos gerillan".

Björn Hellqvist

Swordsman

Hergé har även vid senare tispunkt utpekats som homosexuell, Tintin och Haddock uppvisar dock (vad vissa anser) en dold homosexuell läggning till varandra...

Enligt min mening så är personer som överanalyserar och som använder queerteori på allt som rör sig undersysselsatta, och borde å det snaraste skaffa sig riktiga jobb.

Björn Hellqvist

Swordsman

På 1920-talet, när Tolkien skrev trilogin,

...och jag som trodde att den skrevs mellan 1937 och 1949...

Märk väl att Tolkien inte beskriver haradrim som ociviliserade, och att när Sam får se en död haradrimit, genomfars han av något som närmast kan beskrivas som sympati:

Han undrade vad mannen hetat och var han kom ifrån och om han verkligen var genuint ond eller vad annars vad slags lögner och hotelser som förmått honom till den långa marschen från sitt fjärran hemland. Han undrade om han inte hellre velat bli kvar där i fred

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Obehaglig faktakoll

att tolkien inte gillar nazism kanske inte är så märkligt med tanke på att han blev sårad under kriget mot tyskland, men såvitt jag vet fanns det knappast någon mariotet mot nazismen som ideologi i euoropa på 30-talet.

Konstigt resonemang... Visserligen deltog Tolkien i Första världskriget, men det var ju mot en allians bestående av Tyskland, Österrike/Ungern och det ottomanska imperiet (Turkiet). Tyskland blev inte nazistiskt förrän 1933, så antipatin mot nazismen var knappast betingad av att den var tysk. Att sedan påstå att det "knappast fanns någon majoritet mot nazismen" är att inte känna till mellankrigstidens historia - problemet med många länder i Europa var att extrema ideologier såsom nazism, fascism och kommunism bredde ut sig, och att det fanns för få stabila demokratiska system.

Pendragon

Swashbuckler
lite spridda tankar såhär på morronkvisten...

Någon nämde längre ner att det var rasistikt (eller antydan till) att beskriva godingarna som som långa, ståtliga och renrasiga... det kanske han skrev för att "korta, lönnfeta och uppblandade med all världens pack" låter föga heroiskt (snarare som amerikaner :gremwink: ).

Jag hade mer att säga men det glömde jag...

Lev väl!

Zizop

Swordsman
Re: Obehaglig faktakoll (OT * OT)

"...med störst iver studerade de fornnordiska och -germanska språken (bl.a. finskan)..."

Finska är inte något germanskt eller fornnordiskt språk i egentlig mening. Det har sitt ursprung i närheten av Uralbergen. Han må ha studerat finska men det är bara för att det fanns i den region han språkligt mest var intresserad av.

Föreslår istället:
...med störst iver studerade de fornnordiska och -germanska språken samt finska...

Det här inlägget gjordes eftersom Vetenskapens värld gjorde något program om finskan för inte så länge sedan. Sorry... / Messerschmidt...Budweiser...Bessersmidt?

Azagthoth

Myrmidon

Enligt min mening så är personer som överanalyserar och som använder queerteori på allt som rör sig undersysselsatta, och borde å det snaraste skaffa sig riktiga jobb.

Å andra sidan så tycker de säkerligen att du kunnat göra betydligt vettigare saker än att intressera dig för svärd och medeltida fäktningskonst. Lite mer "open minded" tycker jag allt att du skall vara.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Orcher?

Ja tror inte att det är orcherna som gett upphov till anklagelserna om rasism, utan mer de mörkhyade barbariska fiender som kommer söderifrån i slutet.

Hoppsan, jag fick bestämt för mig att det hänvisades till orcher. Nu var det ett tag sedan jag läste bäckerna och kan för mitt liv inte komma på att det kommer några mörkhyade barbarer i slutet... jaja, det bevisar ju bara att jag helt ser förbi detaljer som andra använder som bevis för att författaren har lite rasism i sig...

Och som svar på frågan i ett annat inlägg om jag läst "Tintin i Kongo": Nej, det har jag inte. Antar att den var lite rasistisk då....

Bjorn

Hero
Historiska författare och moderna värderingar

Måste säga att jag tycker att det är osedvanligt fjantigt att "avkräva" av historiska författare att de skall uppfylla moderna normer vad gäller att vara "Politiskt korrekt". (Jag är iofs ingen "fan" av politisk korrekthet överhuvudtaget.)

Om nu Tolkien, Conan Doyle, WE Jones eller andra nu döda författare ger uttryck för åsikter/värderingar där mäniskor med annan färg på huden än vit är mindre värda så handlar det ju inte så mycket om att dessa skulle vara rasister som att detta faktisk var en etablerad sanning under den tid då dessa levde. Kan vi inte glädjas över att utvecklingen har gått framåt istället för att klanka ner på nu döda personer som inte kan försvara sig???

/Bjorn

Zizop

Swordsman

"...om jag läst "Tintin i Kongo": Nej, det har jag inte. Antar att den var lite rasistisk då.... "

Det får man nog säga - de färgade framställ inte precis som intellektuella ljushuvuden...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Hergé (OT)

Läs "Tintin i Kongo". Om den inte är rasistisk vet jag inte vad den är. Dessutom publicerade Hergé material för en nazisttidning. Dock visar det sig att Hergé förändras genom tiden, från att vara rasistisk på trettiotalet blir han snarare radikal när han skriver "Tintin och gerillan" under sjuttiotalet. Huruvida han bara var en kappvändare eller verkligen bättrade sig vet jag dock inte...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Ska man vara petig upplevs inte termen "färgade" som särskilt korrekt. Om man tänker närmare på den innebär den att grunden = ljushyad, de som är mörkare är "färgade" och alltså avvikande från normen. Att föredraga är då termerna "mörkhyad" eller "svart".

Feuflux

omjonasson.se

Läs "Tintin i Kongo". Om den inte är rasistisk vet jag inte vad den är. Dessutom publicerade Hergé material för en nazisttidning. Dock visar det sig att Hergé förändras genom tiden, från att vara rasistisk på trettiotalet blir han snarare radikal när han skriver "Tintin och gerillan" under sjuttiotalet. Huruvida han bara var en kappvändare eller verkligen bättrade sig vet jag dock inte...

Hmm, har dom Tintin på bibliotek? Annars får jag problem...

Eksem

Champion

De brukar Tintin (och andra klassiska serier, typ Ernie & Bone) på bibliotek.