Nekromanti Gurkmajonäs

Nightowl

Champion
Den speciella känslan att bita i en korv där skinnet är aska medan innanmätet är rått.

De bomullsliknande korvbröden, som snabbt förvandlas till klister i munnen och bäst sväljs hela i bitar medan man kastar med huvudet som en animatronicsvelociraptor från BBC.

Senap i plastflaska från SLOTTS som smakar socker och mycket snabbt blir så tom att den barar pruttar luftblandad senap, inte en sådan där ockergul sträng som faktiskt nästan är aptitretande. Smörkniv och riktig senap på burk, det är vad som används i vettiga sammanhang.

Ketchup från Felix i den lilla ketchupflaskan, eller Heinz i den rundande glasflaskan, aldrig de stora pösiga flaskorna man köpte som vuxen, de från märkliga tyska lågprisföretag ni vet. Ingen ketchup är bättre än den med kyrilliska bokstäver.

"Amerikansk" dressing i äckliga plasttuber som har en färg som är så smaklös att den måste vara från Vegas. Det är väl där det amerikanska ligger.

Dessa jävla vuxna som vidhöll att alla barn gillade korv. Fuckers. Jävla fallossymboler av slaktavfall som inte smakar ett piss; det var därför andra barn åt dem, de små medlöpande svinen, eftersom dom vuxnas mat smakade något och hade karaktär, vilket på en gång skrämmer barn.

Hamburgare var sällsyntare och lite syndigt men alltid frysta och märkligt stora och platta, inte sådana där små burgare man fick på rikiga burgerresturangern och inte den där stora ni vet dom hade på badhuset, ni vet där dom också hade JÄTTELIKA negerbollar, ja det hette så då, som var en av de få riktigt plastiga bakverken som alltid är godast om dom görs i fabrik, hemmagjorda negerbollar var bara för äckligt, utan en mystisk mellantyp. I motsats till korven aldrig rå i mitten, om man inte gav upp var den bränd.

Tjocka skivor av falukorv, som inte blev lika råa inuti, som brukade falla av men inte lika ofta som de där jävla grillkorvarna. Hade eldstaden en sådant där svängbart galler, då kunde man steka dem rätt av, då blev dom bättre, men smakade ofelbart aska och barr. Som nåt jävla skogstrollskäk.

Med tiden blev man scout, tonåring och så småningom nästan myndig, och lärde sig att bacon eller rent fläsk smakade fan så mycket bättre, allra helst om man hade en riktig panna med sig (fast jag såg aldrig de där kluriga småpannorna som man täljer ett skaft till på den tiden, finns de bara här i Norrbotten) men å andra sidan utsattes man för pinnbröd.

Nu kunde man alltså grilla korv och grilla bröd och BÄGGE ingredienserna i en sammansatt kost var råa på insidan och brända på utsidan. Fucking yay. Det är bara tanter som klarar av att grädda riktiga pinnbröd, det krävs nån jävla Lucy-gen som utvecklades hos homoerectushonorna i samband med upptäckten av elden men som hanarna saknade.

Grillar kom senare in i livet. När jag var student hade på något sätt det där med gammal scoutledare spritt sig och folk hade fått den jävla idén att jag kunde göra upp eld. Det är ungefär som mitt nuvarande jobb där jag är dataansvarig: jag är bättre än alternativet, eftersom alla andra sög fruktansvärt på att tända grillar. Jag kan bara tända eldar med ved och bara om jag har en riktig granskog i närheten och inte nån jävla ligusterhäck. Undantaget var alltid den mest fruntimmersaktiga flickan i sällskapet som bara sett grillar på kort som en farbror i familjen tagit på affärsresa i Florida på 70-talet. Hon var bättre än mig eftersom att hon saknad förutfattade och djupt felaktiga meningar om hur grillar fungerade och mitt mål var alltid att misslyckas så snabbt att jag kunde locka henne att försöka. Samma jävla Lucy-gen, samma jäval homoerectushanne som sitter där och fryser och gråter och sniffar tändvätska.

(Notera bevisen på att det finns en Gud och han hatar mänskligheten: denne besatthet vid grillar och flintastek man inte kunde tända respektive laga kom i samma tidsperiod då man förväntades supa sig dyngrak medan man grillade. Som om inte sprit innebar nog kalorier och hälsofaror i sig.)

Min far som är en giktbruten panschis har en grillmani som mest yttrar sig på somrarna; han dricker alltid grogg medan han grillar, oftast kassler. Jag föredrar kassler serverat på någon annans bord, helst till något av dom fattiga barnen i Indien (om dom får äta kassler, får man det från kor kanske? jag har alltid trott att man odlade kassler i stora tråg... från mögel och rosa färg och salt och vassla) men han kan grilla kassler så det blir fullt ätbart. Eftersom jag vid dessa seanser vägrar att äta utomhus, utan kan sitta inne vid ett matbord med en stor skål sallad och en kall pilsner och potatis lagad på en RIKTIG spis, är det en form av grillning som är om inte njutbar så åtminstone överkomlig.

Jag hatar alltså att grilla, om ni undrade.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Så... har du nyligen blivit nedslagen av en korvgubbe eller något? För det är väl knappast grilltider nu? Vad gav upphov till denna våldsamma harrang mot alla former av utomhuseldat kött?

Nightowl

Champion
Vad gav upphov till denna våldsamma harrang mot alla former av utomhuseldat kött?
Korv. Jag gjorde misstaget att köpa hem korv eftersom det skulle gå snabbt. The smell took me back...
kulsprutesmatter hör i bakgrunden, bombmattor faller över djungeln, barn täckta av brinnande napalm, en knivskuren hora i Saigon, svett, smuts, exkrementer, ett snöre med uppträdda avskurna öron...

Typ.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral
Med tiden blev man scout, tonåring och så småningom nästan myndig, och lärde sig att bacon eller rent fläsk smakade fan så mycket bättre, allra helst om man hade en riktig panna med sig (fast jag såg aldrig de där kluriga småpannorna som man täljer ett skaft till på den tiden, finns de bara här i Norrbotten) men å andra sidan utsattes man för pinnbröd.
Om det är såna där små rundbottnade stekpannor du menar så brukar de finnas i jakt- och fiskebutiker, på marknader och möjligen i välsorterade stormarknader.

Jag förstår inte heller svenskens fascination för grillning. Det har nog mest att göra med att jag inte är så förtjust i kött av de sämre kvaliteter som brukar användas till grillning. Däremot är jag knasigt förtjust i korv. Och att tända brasor.

För övrigt känner jag mig hedrad över att för första gången ha blivit citerad i någons signatur, även om själva skämtet är skamlöst stulet från Basvraksordlistan (varning: studentkultur).

Dewil

Feuflux

omjonasson.se
Du är fan bäst! :D

Nightowl är som ett årgångsvin. Han blir bara roligare och roligare för varje år. Ibland brukar jag kolla på mina årgångsvin och vika mig av skratt, så roliga är dom... okej, nu tappade jag tråden. Ah, right, grillning.

Jag ogillar att grilla. Tror det sitter ihop med att jag generellt ogillar att tillreda mat vad det nu än rör sig om. Om man inte skulle svälta ihjäl utan mat hade jag slutat äta för länge sen. Jäkla otyg. Däremot verkar alla polare tycka att grillning är det häftigaste som finns så fort det är bra väder ute. Så då ska man släpa på grillkoll, vaksamt vaka över en grill som är instabilare än en pensioner med en balsaträ-rullator, flytta på sig femtioelva gånger för att vinden anpassas för att grillröken ska hamna i ditt ansikte samt sitta på nån jävla filt på marken. Det är obekvämt att sitta på marken. Stolen uppfanns faktiskt redan på... 1400-talet?

Men okej, en grillad köttskiva (grilla korv skulle inte falla mig in) med potatissallad brukar bli gott och att träffa människor är kul som omväxling så egentligen är väl allt bra då.... men kan vi inte gå och käka en kebab eller nåt nästa gång?

Foggmock

Myrmidon
Re: Du är fan bäst! :D

När man grillar i det militära får man alltid potatissallad. Hemmagjord, som är skitäcklig. För mycket purjolök och grädde. För lite potatissalladssmak. Jag har ätit mer potatissallad detta året som lumpen lumpare än jag gjort i hela mitt liv men det har tamejfan varit ett rent helvete.

Är det någon som kan grilla så är det jag. De andra antingen vänder grillmaten för ofta så den blir seg och klafsig, eller så glömmer de sig och bränner skiten (mest berömda citat kom när min hundförare (jag behöver nog inte påpeka att hon är den enda kvinnan) grillat hamburgare och en kapten glider fram och säger.. "Löwet! Skaru ha en svart eller en svart? Den klåparen som har grillat de här kolbitarna kan ju äta dem själv!" till den andra kaptenen i sällskapet).

Grillmat är helt OK, jag ser inte heller något fel i att äta "slaktavfall". Dock kan jag hålla med om att det ibland går till excess i vårt svenska samhälle. Däremot tycker jag själv att riktigt välgjord grillmat är gryyymt underskattad, eller iallafall grymt sällan gjort. Skulle fler veta hur man grillade på ett bra sätt och hur man smaksatte grillmaten skulle det sluta lyckligare i många fler svenska hem.

Riktigt bra kokt, stekt eller ungsbakad mat är en sak, men när maten är riktigt bra grillad, ja, då finns det tamejfan inget som slår det. Aldrig. Inget.

Amerikansk barbecue däremot, det är en jävla styggelse. Maten grillas, röks och ungsbakas på samma gång och ger ingen riktad smak alls. Visst, köttet blir hyfsat saftigt och gott, men känslan blir INTE densamma som när man grillat på högre temperatur över en bra glödbädd.

Rant off.

Gastono

Hero
Det var inte ett illa inlägg det här bara för att få ut sina aggressioner mot att grilla.

Hursomhelst så måste man väl ändå hålla med dig på sätt och vis, att grilla är inte det som folk har fått för sig att det är, det är bara jobbigt.

Organ

Out of time, out of mind
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Vad gav upphov till denna våldsamma harrang mot alla former av utomhuseldat kött?

--------------------------------------------------------------------------------

Korv. Jag gjorde misstaget att köpa hem korv eftersom det skulle gå snabbt. The smell took me back...
kulsprutesmatter hör i bakgrunden, bombmattor faller över djungeln, barn täckta av brinnande napalm, en knivskuren hora i Saigon, svett, smuts, exkrementer, ett snöre med uppträdda avskurna öron...

Typ.
Det är inte så att det bara är du som är kass i köket? :gremtongue:

/Anders (provocerar)

Rickard

Urverk speldesign
"Det är inte så att det bara är du som är kass i köket? :gremtongue:"
Tja, enligt rykten (från han själv) så lyckades mannen bränna vid när han kokade vatten.

/Han som minns saker från vrållådor

chrull

Stockholm Kartell
Din riddare, behöver dock en vit häst.

Jajjamensan!

Jag är här, just för dig, just för att rädda dig undan detta härke som är grillning. Gör som jag, bli vegetarian. Då behöver man ALDRIG tända någon grill om man inte vill. Folk tittar på en när man står där med sitt grönsaksspett och inser direkt att man är alldeles för omanlig för att kunna grilla. Och om de tvingar dig så stirrar du på dem och börjar käka din paprika utan att grilla dem och säger att de kan ju försöka göra samma sak med sina salmonellabomber till kyckling och tvåkilosklumpar av flintastek ("Oj då, tar den två timmar att grilla klart? förlåt för att jag tar upp hela grillen då").

Dessutom slipper man äcklig korv, vidriga hamburgare och liknande.

chrull

Foggmock

Myrmidon
Jag har faktiskt gjort det en gång... eller, nästan. Jag satte på nudelvatten, sen satte jag mig vid datorn och glömde helt av att jag hade en kastrull på spisen. Sen luktade det bastu i hela jävla huset när föräldrarna kom hem...

Organ

Out of time, out of mind
Vegitarianism + oprovocerat personangrepp

Gör som jag, bli vegetarian. Då behöver man ALDRIG tända någon grill om man inte vill.
Det är onekligen en av vegitarianismens fördelar. Blir kön för lång kan man alltid käka grillspetten råa. Trots det tycker jag nog att grillade grönsaker är godare än råa. Detta är dessutom en klar fördel om man är på grillpartaj hemma hos Dante, då hans grill är klart underdimensionerad i förhållande till hans förmåga att bjuda in varenda människa han nånsin träffat. Fast det är klart; ju längre grillkö, desto mer tid över till att dricka öl och lyssna på årgångspunk. :gremgrin:

/Anders

Storuggla

Champion
Re: Vegitarianism + oprovocerat personangrepp

"Fast det är klart; ju längre grillkö, desto mer tid över till att dricka öl och lyssna på årgångspunk"

Eller för oss som inte gillar punk oavsett årgång; Herr Nils brukar oftast kunna övertalas till att berätta historien om den ryska östersjöflottans bedrifter i Rysk-japanska kriget 1905. Komedi på hög nivå.

Storuggla, Tavastehus suger

Nightowl

Champion
Herr Nils som rollperson

Herr Nils brukar oftast kunna övertalas till att berätta historien om den ryska östersjöflottans bedrifter i Rysk-japanska kriget 1905
Det låter som en sådan där instinct ni snackade om på tal om the Riddle of Steel... :gremgrin:

Erik

Storuggla

Champion
Re: Herr Nils som rollperson

"Det låter som en sådan där instinct ni snackade om på tal om the Riddle of Steel..."

Burning Wheel. Inte Riddle of Steel. RoS har förvisso Spiritual Attributes som på sätt och vis kan beskrivas som ett slags BITs, men nu bevisar jag att jag borde skaffa andra hobbys. Trainspotting here I come...

Storuggla, lok 1146

Organ

Out of time, out of mind
Re: Citat ur sitt sammanhang

Får man äta järn när man är vegetarian, kommer inte det från djurriket?
Nej, det är "järv" du tänker på. :gremtongue: Sedan finns det vegetariska alternativ i form av grillspett av trä.

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: NEEEEEEEEEEJ! För i helve ...

...Trainspotting är ju bara för de som är socialt begåvade.

Satsa på detta istället:

http://www.bussfoto.com/
Kan ju då meddela att Bussmicke är en mycket vass fotograf som fotar både bussar och tåg.

Den stora skillnaden mellan buss- och tågnördar är att bussnördar ofta är av kalenderbitartypen och noggrannt för bok över tillverkare, modellbeteckning, individnummer, registreringsnummer samt över bussarnas öden, från tillverkningen, via alla ägarbyten, till skroten. Att inte tågnördarna gör så beror förmodligen på att tåg har så lång livslängd att omsättningen av individer är förhållandevis liten.

Tips på andra webbplatser:
http://www.ss.se/forum/ (Spårvägssällskapets forum)
http://f15.parsimony.net/forum25608/ (Svenska järnvägsklubbens forum)
http://f24.parsimony.net/forum58203/ (Svenska omnibussföreningens forum)

Dewil

Nightowl

Champion
Jag trodde...

...att Magnus tänkte protestera mot att ha Herr Nils som rollperson. Jag menar, att säga "Jag vill spela Herr Nils!" är ju litegrann som att säga "Jag vill spela en ninja!" dvs en halvt mytisk figur med legendariska krafter som, vid strikt tolkning, ofelbart kommer att vara bättre än de andra karaktärerna! :gremgrin:

Erik