Nekromanti Gurps - Inspiration på burk

Troberg

Sinister eater
OK, du kan ha rätt i det [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Dimfrost

Special Circumstances
Näe.

Fast Feliath påpekade just att det är "Weisshaupt" som gäller. Man ska inte lita på GURPS...

/Dimfrost FNORD

Troberg

Sinister eater
Re: Näe.

Fast Feliath påpekade just att det är "Weisshaupt" som gäller. Man ska inte lita på GURPS...
Hmm, tänkte väl att jag sett det med tyskt dubbel-S. Gjorde för säkerhets skull en sökning på Google, och enkel-S-varianten gav mycket fler träffat, så om du har fel är du inte ensam...

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tror att vi har avgjort det (för så står det åtminstone i NE): det är Weishaupt som gäller, och jag skyller alla missförstånd på Feliath. :gremblush:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Jag tror att vi har avgjort det (för så står det åtminstone i NE): det är Weishaupt som gäller
Men det är inte säkert ändå, så pass gamla namn har inte alltid en entydig stavning, ofta varierade man för att få ett trevligt utseende på pappret.

anth

Vetefan
förtydligande

Han och Illuminati är mycket mer kända än vad Principia Discordia är eller någonsin varit.
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig otydligt.
Självklart så kommer ingen glömma bort The Bavarian Illuminati.
Det verkar paradoxalt nog som om ju mindre man vet om ett mysterium, ju mer skrivs om det.
Se bara på atlantis:
Hur många hyllmeter har det skrivits om atlantis?
Och atlantis dyker först upp i en "fiktiv" berättelse av Platon.

Vad jag menade var:
är det så säkert att Weishaupt hade kommit med i GURPS Illuminati om Weishaupt inte hade omnämnts i Princípa Discordia?
Givetvis får man då förutsätta att GURPS Illuminati hade hetat något annat då själva namnet kommer från Bavarian Illuminati.

Det finns flera hemliga sällskap som inte finns med i GURPS Illuminati och som heller inte finns med i Princípa Discordia.
Priory of Sion är ett exempel.

Troberg

Sinister eater
Re: förtydligande

Vad jag menade var:
är det så säkert att Weishaupt hade kommit med i GURPS Illuminati om Weishaupt inte hade omnämnts i Princípa Discordia?
Med tanke på att konspirationshistoria lär vara ett av Steve Jacksons intressen så hade de nog varit det.

Det finns flera hemliga sällskap som inte finns med i GURPS Illuminati och som heller inte finns med i Princípa Discordia.
Priory of Sion är ett exempel.
Det är ju inte svårt att gissa varför.

Krille

Super Moderator
Re: förtydligande

"Det finns flera hemliga sällskap som inte finns med i GURPS Illuminati och som heller inte finns med i Princípa Discordia.
Priory of Sion är ett exempel."

Eh, jo. Sidorna 58-64 tar upp Prieure de Sion, utöver en klase marginalmullar i resten av boken.

Nightowl

Champion
Världarnas Krog

Det finns också en Världarnas Krig-kampanj i GURPS Horror, där Hite lyckas få in en massa olika Wells-historier i samma kampanj... där finns också marsipanstats.

Erik