Nekromanti GURPS Traveller:Interstellar Wars

G

Guest

Guest
Efter en lång frånvaro från detta forum så har jag hittat tillbaka. Tänkte bara kolla om det finns någon mer än mig som tycker Interstellar Wars var en utmärkt bok och ett exempel på "Traveller done right" och har lust att bolla lite ideér?

För närvarande håller jag på att klåpa ihop ett äventyr som är baserat på filmen The Abyss som jag nyligen dammade av och tyckte att grundstoryn borde passa utmärkt i rymden och i ISW miljön. Tänkte utnyttja "Cold War" känslan mellan Terrans och Vilani. Har dock några luckor att fylla igen men får posta dom senare när jag har tillgång till mina anteckningar.

Storuggla

Champion
"Efter en lång frånvaro från detta forum så har jag hittat tillbaka."

Välkommen åter! :gremsmile:

"Tänkte bara kolla om det finns någon mer än mig som tycker Interstellar Wars var en utmärkt bok och ett exempel på "Traveller done right" och har lust att bolla lite ideér?"

Nu kommer jag vara tokfräck här och erkänna. Jag har inte köpt/läst den. Det var det att den var GURPS och jag var inte så pigg att sitta och konvertera allt jag hade till 3e till 4e, lite surt när man har en knippe sourcebooks till GURPS Traveller.
Så jag tänkte be om en åsikt: Är den värd inträdet, så att säga? I utbyte kan jag meddela att Traveller 1248 var lysande.

"För närvarande håller jag på att klåpa ihop ett äventyr som är baserat på filmen The Abyss som jag nyligen dammade av och tyckte att grundstoryn borde passa utmärkt i rymden och i ISW miljön. Tänkte utnyttja "Cold War" känslan mellan Terrans och Vilani."

Well, det låter som en ball idé faktiskt. Fullt gångbart när Terran och Vilani stirrar på varandra och väntar på vem som drar först, för att använda en westernmetafor.

Storuggla, bring it on

G

Guest

Guest
Nu kommer jag vara tokfräck här och erkänna. Jag har inte köpt/läst den. Det var det att den var GURPS och jag var inte så pigg att sitta och konvertera allt jag hade till 3e till 4e, lite surt när man har en knippe sourcebooks till GURPS Traveller.
Så jag tänkte be om en åsikt: Är den värd inträdet, så att säga? I utbyte kan jag meddela att Traveller 1248 var lysande.
Boken är helt heltäckande och redan anpassad till GURPS 4th Edition. Inga tidigare Traveller böcker behövs.
ISW utspelar sig runt 2170 e.Kr (åtminstone vad framtida moduler berör) men boken beskriver historien under denna tid ända till senare delen av 2200-talet om jag inte minns helt fel så om man vill spela tidigare eller senare så är det inte några problem. Historien består mest 9 Krig/Konflikter med varierande längd vapenvila emellan. Ser inga problem med att använda boken med andra regler heller. Skeppsbyggarsystemet och reglerna för rymdstrider borde funka ganska bra till andra regler också med några enkla modifikationer. Utöver detta finns ett enkelt men väl fungerande handelsregler för folk som vill spela som Traders (stora som små) även dessa funkar som självständiga regler, beskrivning av som 8 kända subsectorerna år 2170 plus regler för att skapa nya solsystem och sectorer som även de funkar bra. Det finns även Templates till GURPS för de kända raserna under denna tid och de flesta yrken som passar under denna era. Allt detta utöver den gedigna bakgrundsbeskrivningen både all historia och beskrivning av Terran och Vilani samhällena.

Men för att komma till ett svar så måste jag säga att boken är ett rekomenderat köp oavsett tidigare erfarenhet av Traveller. Själv har jag inte behövt använda någon annan Traveller bok. Bara GURPS Basic 4th Ed och ISW för en kampanj under denna era.

Storuggla

Champion
Danke.

Jag tror dock jag hoppar den, mest för att det är GURPS och GURPS inte precis är mitt favoritsystem. Jag måste skära ner på spelköpandet ändå så...

Storuggla, 567765

Storuggla

Champion
Re: Traveller 1248

"Berätta gärna lite mer."

Traveller 1248 som finns att inhämta på din lokala spelbutik innehåller inget regelspecifikt material, så du kan använda de två böckerna med vilken regelutgåva som helst. Nåväl, bok ett (Out of the Darkness) detaljerar Tredje imperiets historia från ungefär 1110 till 1248 - med andra ord inbördeskriget, viruset, den nya eran och sedan det som kom efteråt. Historiekapitlet innehåller en hel del spoilers men är väldigt upplysande, det är trots allt första gången vad jag vet som den tiden beskrivs i en och samma bok med alla fakta på bordet, så att säga.
Sedan kommer då själva settingen: Fjärde Imperiet. Fjärde Imperiet är väldigt mycket mindre än det tredje var, blott en sektor, men är ändå en bra setting. Runt imperiet finns det "wilderness", subsektor och åter subsektor av solsystem med varierande teknologinivå som bara väntar på att inbjudas i imperiet igen, om de vill det vill säga.
Trubblet är bara att det finns andra stater som anser sig det tredje imperiets arvtagare och alla är inte lika altruistiska som fjärde imperiet inte. Finns den karta här, att ta en titt på om inte annat.

Bok två, Bearers of the Flame, detaljerar Fjärde Imperiet och har kator över fyra sektorer. Egentligen en standard-settingbok, fast välskriven.

Okej, varför är det här så bra då i mina ögon? Jo, för 1248 är dels välskrivet, och dels har Fjärde Imperiet något för alla. Maktkamper kring kejsaren? Check. Desperat kamp mot klockan/virus/barbariet i The WIld? Check. Diplomatiska uppdrag? Check-check (ännu mer nu, eftersom det finns fler att snacka med än i tredje imperiet glansdagar). Pang-pang? Check. Fascist-jordbor? Check. Free Traders? Check. Återuppbyggnad? Check.

Martin J Dougherty said:
This is the best of all possible worlds. Civilized regions, large powers jockeying for position, exploration and diplomacy in the Wilds and for the truly adventurous, the chance to carve out a pocket empire far from the borders of the large states. The 1248 Era will appeal to all types of Traveller fans.
We wanted to create a setting for all kinds of Traveller adventures. Exploratory trade beyond the borders, corporate politics in the Imperial core or a desperate fight to hold back the darkness out in the Wilds; Bearers of the Flame provides for all of these and more.
Det tycker jag summerar det hela ganska bra. Det har en kopp till alla Travellerspelare, oavsett vilken tepåse du föredrar. Föredrar du lösvikt finns det något för dig med!

Storuggla, marinkåristerna har fortfarande huggare

G

Guest

Guest

Om du söker en karta över Spinward Marches så har jag för mig att du måste vända dig till GURPS Traveller boken Behind the Claw.

Har inte boken själv men det lilla jag har sett så verkar den funka bra med vilket regelsystem som helst eftersom det är mest bakgrundsmaterial och minimalt med regler.

G

Guest

Guest
Kan jag förstå. Är inte lätt att vara en fattig rollspelare. Är så mycket man vill men inte har råd med.

Storuggla

Champion

Tyvärr nej. Spinward Marches ingår inte i de fyra sektorer som detaljeras, men du kan använda kartan från Megatraveller och "åldra" den fram till 1248. Sure, it wont be canon, but then again...

Tyvärr måste jag göra alla som hoppas på GURPS Behind the Claw besvikna. All världsdata presenteras med GURPS Space-terminologi och de förkortnignar som återfinns i GURPS Space, ej de som är standard för Traveller. Sålunda är det en kasse konverteringsarbete man har framför sig om man vill använda det.

Storuggla, minipax

G

Guest

Guest

Verkar helt klart intressant. Skönt med systemlöst också så kan man använda det till vilket regelsystem man vill. Finns ju några att välja på vid det här laget.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Tack för det. Verkar bra. Ska nog köpa.

<font size="1">Men kartan var en plåga för färgblinda undertecknad. (Jag kan inte skilja på grönt, brunt och vissa röda nyanser, ej heller hålla isär vissa lila och blå.) </font size>

Torbjörn

Swordsman
Kanske en dum fråga...

Men för att spela detta krävs:

1. GURPS Basic set: Characters
2. GURPS Traveller
3. GURPS Traveller: Interstellar Wars?

Eller har jag missuppfattat detta helt?

Torbjörn

G

Guest

Guest
Re: Kanske en dum fråga...

Du behöver bara:

1. GURPS Basic Set: Characters
2. GURPS Basic Set: Campaigns
3. GURPS Traveller: Interstellar Wars

Inga tidigare böcker från tidigare GURPS Traveller-serie behövs. ISW utspelar sig ca 2500 år före GURPS Traveller och är helt fristående.