Nekromanti GURPS Uplift

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
är det någon som har tittat närmare på den här Gurps modulen (Uplift) eller har denne i sina ägor som kan ge mig en kort recension. är det en bra spelvärld utan att man har läst böckerna. HC sci-fi eller Space Opera? Vid första anblicken fick jag för mig att det var spelet jag letat efter, dvs sci-fi där mänskligheten dels inte är i centrum och dels inte är nån super imperalistisk ras.

/Tobzombie

Troberg

Sinister eater
är det någon som har tittat närmare på den här Gurps modulen (Uplift) eller har denne i sina ägor som kan ge mig en kort recension.
Tyvärr inte, har inte sett den.

Vid första anblicken fick jag för mig att det var spelet jag letat efter, dvs sci-fi där mänskligheten dels inte är i centrum och dels inte är nån super imperalistisk ras.
Jag har liknande önskemål, men löste dem genom ett eget hopkok av GURPS Ultratech, GURPS Space, GURPS Aliens, GURPS Space Atlas (1-3), GURPS Space Bestiary och en rejäl packe egna ideer.

Jag är dock själv nyfiken på Uplift.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
David Brin

Jag har varken läst eller tittat på GURPS Uplift, men jag har läst alla böcker det är baserat på, så jag ska försöka göra någon form av uttalande med det som grund.

Uplift-världen är ordentligt grundad i vanlig fysik; rymdskeppen beter sig inte som jaktflygplan och de ger inte ifrån sig ljudet av skrikande däck när de svänger i rymden. Teknologin hos rymdvarelserna är så långt framskriden att det ofta är rena spekulationer. Det finns till exempel en massa olika sätt att färdas fortare än ljuset. Rymdisarna sakrar dock ofta själva kunskapen om varför deras teknologi fungerar, då det var flera miljoner år sedan den uppfanns och byggdes. Människornas roll i världen är ungefär densamma som den roll en bushman skulle få i Stockholm om han kom inknallande från skogen, glatt meddelade att han just upptäckt elden och förväntade sig att omedelbart bli en fungerande del av samhället.

Jag kan rekommentera David Brins böcker och antar att modulen är bra, eftersom det mesta andra jag sett av GURPS är det.

/tobias

Storuggla

Champion
"Jag har liknande önskemål, men löste dem genom ett eget hopkok av GURPS Ultratech, GURPS Space, GURPS Aliens, GURPS Space Atlas (1-3), GURPS Space Bestiary och en rejäl packe egna ideer"

Inte för att det har något med mänsklighetens utsatthet eller något dylikt, men GURPS Blue Planet... är fint.

Storuggla, sentient orca

Rosen

Myrmidon
Re: David Brin

Själv har jag läst GURPS Uplift men inte romanerna.

Det finns till exempel en massa olika sätt att färdas fortare än ljuset. Rymdisarna sakrar dock ofta själva kunskapen om varför deras teknologi fungerar, då det var flera miljoner år sedan den uppfanns och byggdes.

Teknologin i GURPS-modulen känns lite mer strukturerad än så, men det stämmer att det finns en massa olika osannolika varianter på allt - jag diggar t.ex tidsförvrängningsvapnet som gör så att den som träffas av det aldrig har funnits. (-:

Människornas roll i världen är ungefär densamma som den roll en bushman skulle få i Stockholm om han kom inknallande från skogen, glatt meddelade att han just upptäckt elden och förväntade sig att omedelbart bli en fungerande del av samhället.

...om det fanns en lag om att personer som upptäckt elden automatiskt har rätt till svenskt medborgarskap. Rymdens intelligenta arter är alla "uplifted", har en gång gjorts intelligenta på articifiell väg av en äldre art, och att ha utfört den teknologiskt och socialt krävande bravaden att lyckas uplifta en annat art är den givna inträdesbiljetten till Socialgrupp A i den interstellära gemenskapen.
Så kommer de äckligt primitiva människorna in på scenen och har upliftat delfiner och schimpanser innan de ens tog sig ut från solsystemet (och påstår dessutom att de själva inte är upliftade utan har kommit till av naturen; befängt nog). Enligt lagen ska homo sapiens därmed räknas som högstatus-art, fast de flesta tycker inte att de är värdiga det.

Samhället i Uplift-universat är som sagt oerhört stort och gammalt och strukturerat. Bör också nämnas att det finns två parallella civilisationer i galaxen; en med "oxygen breathers" som lever på jordlika planeter, och en med "hydrogen breathers" som håller till i gasjättar. De finns i samma interstellära regioner men har ingen kommunikation och vet väldigt lite om varandra. Om man ser ett annat rymdskepp i närheten och märker att det är hydrogen breathers, så undviker man det bara.

--
Åke