Nekromanti GURPS?

Sir Toby

Veteran
Finns några spelare här med längre erfarenhet (eller någon erfarenhet alls...) av GURPS i allmänhet och GURPS i fantasymiljö i synnerhet? Jag spelleder en kampanj i egen fantasyvärld och stöter då och då på svårigheter, såsom att förutse magikers möjligheter att ställa till eller rent av kringgå intrigen genom att vara tillräckligt väl bevandrad i systemet och den extensiva besvärjelselistan (dessutom är min spelare ett matematiskt geni som vet hur man maximerar sin rollperson genom Advantages/Disadvantages-systemet). Vore kul att ta del av andra GURPS-spelares och spelledares erfarenheter (och eventuellt också hitta nya spelare...)

Krille

Super Moderator
Det där är ett rätt generellt problem, men det har inte med GURPS eller listiga spelare att göra. Det har att göra med att rollspel inte är ett linjärt medium, utan ett interaktivt, fullt med elaka spelare som hittar på egna saker. Kan man inte ta hänsyn till det så ligger man rätt torsk till, oavsett system.

Mitt tips är att inte försöka förutse problem, utan att bygga in flexibilitet i intrigen så att den kan reparera sig eller modifiera sig om problem uppstår. Om du söker på "fisktank" och "rälsning" så hittar du mängder med diskussioner om saken.

Troberg

Sinister eater
Min lösning på de flesta problem av denna karaktär (och den funkar även på sådant som cybernetik och sånt) är följande lista över hur man gör en karaktär:

1. Listen to the GM describe the campaign
2. Think of a rough concept for the character
3. Consult the GM
4. Decide attributes
5. Choose advantages and disadvantages
6. Check with GM
7. Choose skills
8. Check with GM
9. Choose quirks
10. Get equipment
11. Write background
12. Calculate secondary stats
13. Check with GM
14. Draw character portrait

Jag tror du ser en trend i den listan.

Det finns många som tycker att det är fel av spelledaren att styra spelarna och jag håller med dem. Däremot så anser jag att spelledaren bör styra upp vilka karaktärer som används så att de passar kampanjen. Varför? Jo, för att de flesta problemen som leder till att styrande i spel behövs grundar sig i olämpliga karaktärer och för att det är viktigt för spelupplevelsen att karaktärerna passar kampanjen.

_-olle-_

Veteran
Kort koppel...

Jag måste säga att jag håller med om den postade listan för rollspel i allmänhet men för GURPS i synnerhet. I och med att spelet är konstruerat för att vara generiskt (G som i generiskt) vså blir bredden av färdigheter, fördelar och nackdelar så stor att det kräver spelledarens direkta inblandning. Dessutom kan mina erfarenheter visa att om spelarna får gå lösa på nackdelslistan så kan allt ganska snabt spåra ur, tänk dig själv ett gäng extremt begåvade men mentalt illa skadade välutrustade äventyrare dra runt i en detaljerad postnukleär kampanj? Risken är att alla dina fina ideer går i stöpet när ett monster till slagskämpe tillåts vara extremt lättlurad, begåvas med övermänsklig aptit (men inget smaksinne), är övertygad om att det finns spöken och slåss alltid maniskt tills antingen han eller alla motståndare är döda... ... ...

Sir Toby

Veteran
Re: Kort koppel...

Jodå, just detta med att missbruka nackdelarna är ett stort problem... Visserligen föreslås det i reglerna att begränsa nackdelarna till 40 poäng, men jag har helst inte velat använda den regeln, eftersom det också begränsar karaktärer som skulle kunna bli mycket intressanta med några extra nackdelar utöver dessa poäng. En fördel som jag varit tvungen att förbjuda är Eidetic Memory, vilken en av mina spelare brukar vilja ha för att den ger en enorm fördel om man satsar på Mental Skills och besvärjelser.

Troberg

Sinister eater

Visserligen föreslås det i reglerna att begränsa nackdelarna till 40 poäng, men jag har helst inte velat använda den regeln, eftersom det också begränsar karaktärer som skulle kunna bli mycket intressanta med några extra nackdelar utöver dessa poäng.
Jag brukar använda husregeln med det som inträffar sist av 40 poäng eller två nackdelar. Man kan alltså ta många små för 40 poäng eller två bläffanackdelar på mer än 40. Utöver det så brukar jag tillåta fler nackdelar, men de ger då inga poäng.

En fördel som jag varit tvungen att förbjuda är Eidetic Memory, vilken en av mina spelare brukar vilja ha för att den ger en enorm fördel om man satsar på Mental Skills och besvärjelser.
Jag låter inte den funka för besvärjelser, den blir i princip nödvändig för magiker då. Är inte säker, men jag har ett vagt minne att det faktiskt står något om det i reglerna också.

Sir Toby

Veteran
Jo, nog är det så att alla rollspel är sårbara för spelare som vet hur man maximerar sina rollpersoner poängmässigt, men det är egentligen inget jag har så mycket emot i sak; frågan är bara hur man hanterar det i spelet. I EDD, som jag har flera års erfarenhet av, sitter systemet, vapen- och besvärjelselistorna så att säga i ryggmärgen och där har jag alltså inga problem att bemöta listiga spelare, eftersom jag vet vad man kan och inte kan göra även med en maximerad figur, och jag har sett (och, som rollperson, också använt...) de flesta tekniker för att kombinera besvärjelser, använda hjältepoäng och annat sådant som kan ge effekter som spelkonstruktörerna förmodligen inte avsåg. Problemet i GURPS är nog helt enkelt min ovana och att mycket kommer som en överraskning. En konkret sak jag ångrar bittert är att tillåta besvärjelsen Invisibiltiy att kombineras med de olika "Body of"-besvärjelser som finns i GURPS, till exempel Body of Shadow. Kan en skugga existera om den är osynlig? Den kan det nu iaf, på grund av alltför stor snällhet i spelets hetta och för att det just för stunden verkade som just den typ av listigt besvärjelseanvändande och kreativitet som egentligen bör uppmuntras...

Nightowl

Champion

Jag låter inte den funka för besvärjelser, den blir i princip nödvändig för magiker då. Är inte säker, men jag har ett vagt minne att det faktiskt står något om det i reglerna också.
Nej, den funkar inte på besvärjelser (eller psiförmågor, eller superkrafter) enligt reglerna.

Den är välkänd som en "point crock" bland GURPS-spelare. Många gör som Sir Toby.

Erik

Sir Toby

Veteran

Nej, Eidetic Memory funkar inte för besvärjelser på samma sätt som för Mental Skills, men det ger 1-2 poäng extra på besvärjelser (nivån på Eidetic Memory läggs alltså till Magery och IQ).
Annars låter det intressant med fler nackdelar men som inte ger några poäng. Frågan är bara om någon spelare verkligen vill ta dem då.

Nightowl

Champion
En konkret sak jag ångrar bittert är att tillåta besvärjelsen Invisibiltiy att kombineras med de olika "Body of"-besvärjelser som finns i GURPS, till exempel Body of Shadow.
Tja, det finns inget regelhinder i alla fall. Fast 3 fatigue/5 sekunder borde kännas (plus kostnaden för Invisibility, vad den nu är, jag har inte Magic här, bara Grimoire). Har han pumpat skillen, har du låtit honom köpa extra fatigue eller har han bara en massa powerstones?

Jag har spelat ganska mycket GURPS men i princip inget med magi alls (bara SF, low fantasy och historiska spel), så jag kan nog inte hjälpa dig med så många direkta kampanjråd, tyvärr.

Erik

Nightowl

Champion
Radikal regeländring

Annars låter det intressant med fler nackdelar men som inte ger några poäng. Frågan är bara om någon spelare verkligen vill ta dem då.
Tja, ho vet? Jag såg dock ett mycket bra råd i en Roleplayer (gammal GURPS-tidning) en gång: folk sitter oftast och velar tills de har åtminstone 40 poäng disads, plus 5 quirks, för att få så mycket poäng som möjligt.

Så ge dem 145 poäng från början, men kräv att de väljer två disadvantages (skit i poängen) och fem quirks var. Kräv också att ingen tar samma disadvantage, om inte alla tar det (typ att alla vill ha samma fiende, ha svurit samma ed eller tillhöra samma förtryckta majoritet, så det blir ett tema).

Visst, nån snåljåp tar säkert två fempoängare, men inse hur mycket lättare det blir när inte alla är epileptiska enbenta bärsärkar med storhetsvansinne!

Erik

Sir Toby

Veteran
Redan skill 15 innebär ett fatigue mindre i kostnad, så med en hyggligt stor Powerstone klarar man att bli en osynlig skugga för 9 poäng och därefter 4 poäng per minut för att upprätthålla. Det räcker inte länge, men man hinner trots allt ställa till en hel del på en minut eller två, åtminstone när det gäller att ta sig in eller ut på platser som man lagt ned en hel del tankemöda på att göra svårintagliga/svåra att rymma från. Trots allt kan inte alla NPC:s och monster ha möjlighet att både upptäcka osynligt OCH ha tillgång till de energiattacker som är det enda som kan skada en skugga.
Men tack för dina råd iaf, det är rätt svårt att hitta erfarna GURPS-spelare:)

Sir Toby

Veteran
Re: Radikal regeländring

"Visst, nån snåljåp tar säkert två fempoängare, men inse hur mycket lättare det blir när inte alla är epileptiska enbenta bärsärkar med storhetsvansinne!"

Ja, eller färgblinda albinojättar med hustru, barn och två dödliga fiender... Nå, tack för rådet iaf, det tål att tänka på.

Nightowl

Champion
Återigen, Body of Shadow kostar 3 poäng för fem sekunder . Det är, även med skill 15, 24 poäng i minuten!

Alla spells har inte en duration på 1 minut...

Erik

Sir Toby

Veteran
Öhm... nog för att det skulle lösa en hel del av mina problem om det var så, men har du inte förväxlat Duration med Time to Cast nu??

_-olle-_

Veteran
Sunt förnuft...

Måste säga att jag trots allt tror att SLs engagemang i karaktärskapande är mer värt än fasta regler. Speciellt med tanke på att vissa nackdelar eller kombinationer av nackdelar är spelbara i vissa kampanjer men ospelbara i andra. Det är ofta jag redan i förväg vet att nackdelar som honesty eller bloodthirsty är ohållbara i längden. Jag menar alltså inte bara att de är farliga för karaktären (det är ju halva vitsen med nackdelar :gremwink: ) utan att de riskerar att få delar av kamanjen att haverera. Ett exempel var när det stundande äventyre innefattade en hel del fingertopskänsla och infiltration, så det skulle vara ganska tråkigt att tillåta antingen genomärliga eller kompulsivt blodtörstiga karaktärer... ok... det är klart att man inte ska ta det här så lång att man inte tillåter nackdelar som man vet kommer orsaka stora problem, men i bland så kan man med lite planering dra slutsatsen att de kommer att förstöra en hel del av den planeringen man har lagt ner i ett väldetaljerat äventyr... förutom att garanterat få karaktären dödad...