Nekromanti Gwaaaaahhhhh!!! (Ondska och Qadosh)

MovinGalt

Warrior
Fick L&H i julklapp, och tycker att det verkar vara en ganska trevlig bok. Men när jag läste en sak hajade jag till, ungefär i början (sid 12) står det om ondska och onda kroppsdelar. Det som jag tyckte var märkligt, om inte väldigt märkligt, är varför det är dåligt att vara ond.
Det är ju rent ut sagt värdelöst att vara ond, elak, eller på anant sätt emot de "goda". De onda kroppsdelarna var ju på inget sätt bra, alla gav nackedelar till antingen bäraren eller personer i ens närhet.

Så, varför är det dåligt att vara ond? Det måste väl antagligen finnas något bra med, annars skulle väl ingen vara det?

Man får ju inga nackdelar om man är from som en lamm, snarare fördelar. Orättvist!

Jag är ond, alltså ska mina händer skrumpna ihop och bli vårtiga = inget konstigt alls, medan:

Jag är god, så det jag ger automatiskt bort alla mina tillhörigheter till tiggare

skulle vara helt absurt.

Sen kan man ju påstå (vilket jag själv också tycker) att onda handlingar är mer till för att skada andra människor (eller dvärgar, alver...) och få dem att lida/få det sämre, medan goda handlingar hjälper dem osv.
Människa kanske är skapad att göra goda handlingar, och när man utför "onda" så förvrängs psyket eller något.

Jag säger inte att man inte borde få nackdelar, men om man är för god så borde väl det också vara dåligt?
Eller så skulle det vara oändligt mycket bättre att vara ond, men man får så många nackdelar att man kommer ner på godas nivå igen.

Som ett svar till det här, kan man ju säga att:

Om vi föreställer oss att det goda är en säng, medan det onda är en spikmatta så märker man skillnaden. Får man några nackdelar av att ligga i sängen? Svar: Nej
Får man några nackdelar av att ligga på spikmattan? Svar: Ja (ont, antagligen :gremwink:)

Men då är frågan, Varför ligger vissa då på spikmattor? :gremconfused:

På något sätt måste det ju vara bra?

Och nekrotropi är inte heller någon höjdare, sktisvår att alstra!
Måste gå runt med en fårfarm på ryggen för att kunna skada någon, om man nu inte har tillgång till kongelerade filament.

(Jag har inte V&N, men ska köpa den imorgon och då kanske min uppfattning ändras :gremwink:)

Sen var det den andra delen, som behandlar Qadosh (hädanefter kallad Q eftersom jag inte orkar skriva det varje gång :gremgrin:)

Q är fortfarande lite dmmmit för mig, det beskriver ens helighet om jag minns rätt?

Men om man har mycket, låt oss säga 15, har man mycket i antingen ond Q eller god Q, eller är 15 mkt god Q, och -15 lika mkt Q fast i ond aspekt? Och om man har - i Q så är man istället på väg att tyna bort? Fast det stämmer ju inte överens med reglerna för onda kroppsdelar, där man får 1T100 + (-Q) där det är bra(?) att ha "lite" i Q.

Och om + Q är hur högt värdet är för god Q, så blir ju alla besvärjare goda? Orkar inte kolla nu, men vi låtsas att man får 2T6 Q om man är besvärjare. Vi slog 11, vilket betyder att vi fick 11+ Q, vilket gör att vi blev goda nekromantiker...blä!

Ojsan, det där blev visst lite krångligt... :gremgrin:

Får man - i Q av att använda kongelerade filament? För i sådana fall är det en fördel för onda (den enda!) som kan stå och kasta bollar tills de blir gudar...

Det var allt för mig, hälften av er kommer säkert inte ens så här lång, men ha det bra ändå! :gremcool:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Qadosh och L&H (spoiler?)

De onda kroppsdelarna ser jag som en effekt av att låg Qadosh = borttyning. Eftersom ens allmänna hälsa påverkas av låg Qadosh (utan u, betyder "helighet" på hebreiska) påverkas även kroppsdelarnas form och det psykiska tillståndet. Alltså är beteckningen "onda kroppsdelar" helt missvisande, och beror antagligen på att det mest är ateister som får låg Qadosh, vilket innebär att kyrkorna (som ger fok mycket av deras moraliska världsbild) ser dem som onda.

Qadosh är alltså inte ett mått på gott/ont (något som inte finns), utan hög Qadosh visar att man står nära en gud, medan låg visar att man håller på att "tyna bort". En hög Xinupräst (som enligt de flesta måttsystem är "ond") har alltså hög Qadosh, ty han är vän med Xinu.

Magiker får väl inte alls + i Qadosh? Det är bara troende som får detta, av förståeliga orsaker. Magiker har snarare en tendens att få låg Qadosh.

MovinGalt

Warrior
Precis

Och att de skulle finnas något ont med något gott? :gremwink:

Det är precis det jag tycker är såååå dåligt!

Men fördelar och nackdelar är inte riktigt "goda och onda"

Skurkar, banditer, tjuvar, mördare, brottsling, gansgster...alla dem är "onda". Men tycker de själva att de är onda?
De tycker väl att det är en meningsfull handling/bra sätt att försörja sig på. Även fast det skadar andra människor.

Är de då onda? r våran synvinkel, ja, ur deras, nej (eller kanske :gremtongue:)

DreadTom

Veteran
Fast det stämmer ju inte överens med reglerna för onda kroppsdelar, där man får 1T100 + (-Q) där det är bra(?) att ha "lite" i Q.
Vet inte om du läst tabellen fel och därför blivit förvirrad, för det är 1T100 minus Qadosh.

Så, bara om du har negativ Qadosh kan du få en ond (läs sjuk av dåliga vibbar med gudarna!?) kroppsdel. Inte om du har 0 eller positiv Qadosh.

MovinGalt

Warrior
Det var det jag menade..kanske inte framkom

1T100 - (-Q) vilket betyder att om man har negativ Q så får man högre resultat på tabellen, och tvärt om.

Bra, då har vi löst det. :gremgrin:

Big Marco

Läskig
Qadosh har inget med hur god eller ond man är. Det är ett värde som avser hur nära man står "sin" gud/religion. De flesta skulle säkert se en Xinu- eller Dibuk-dyrkare som ond, men även dessa har en hög Qadosh.

Låg Qadosh innebär att man står långt från det gudomliga. Det är främst aktiva magiker som misslyckas med att forma omgivningen på eget sätt som får Qadoshsmällar, och vilka hamnar på en Qadosh på noll eller betydligt lägre. Se även reglerna för borttoning i regelboken.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gör som vår spelgrupp...

...och strunta kungligt i den sidan. Jag tycker också den är riktigt löjlig. Bara om man för att man är en klantig magiker så ska man inte få typ "Onda lillfingertoppen of terrifying doom and horrifying death".

Fjanterier...

/Naug

Belgarth

Swordsman
håller med! varför ska aldrig onda människor accepteras.
det är ju bara en annan syn på livet

quadosh har (ur magisk synvinkel) att göra med hur mkt/lite man existerar

positiv quadosh= hur närmare gudomlighet man är
negativ= hur nära icke existens mans är

King Kromm

Hero
Om man sedan vill krångla till det hela lite mer så kan man ju alltid ställa sig frågan vad ondska är? Vilken handling är ond? Vad gör den ond? Och vad säger att den goda handlingen verklilgen är god och inte i självaverket genomond? allt beror ju på motiv/personliga motiveringar. För visst, det kan ju vara en mycket ond handlig att bränna huset X med Mister Magiker, men om han i själva verket är en ond nekromantiker, blir det hela då till en god handling? Och i så fall varför? Får en god man vara ond mot ondskan? Och om nu den goda mannen inte kan bränna huset med Mister Magiker i pga av sina personliga värderingar eftersom det hade varit alldeles för elakt, gör han då inte en ond handling eftersom han låter ondskan fortgå när han har möjlighet att en gång för alla stoppa den...?

Nä, nu får det va slut på mina röriga funderingar på biblioteket i väntan på bobokhrull... För här kommer han!

WHaLe

Hero
- (-Q) = +Q

1T100 - (-Q) vilket betyder att om man har negativ Q så får man högre resultat på tabellen, och tvärt om.

Nej.. - (-Q) = Q, vilket leder till positiv Q ger högre resultat..

Tror att det du vill ha är IT100 + (-Q) eller helt enkelt IT100 - Q (som är min personliga favorit.. :gremwink:

//WHaLe

DreadTom

Veteran
Re: - (-Q) = +Q

Nej.. - (-Q) = Q, vilket leder till positiv Q ger högre resultat..
Du har rätt i rubriken, men bak&fram i texten. :gremconfused:

Bara om man har negativ Qadosh kan man få resultat på tabellen.

Om du har Qadosh 10 blir det i tabellen 1T00 -(+10)=1T100-10= max 90, inget resultat... :gremsmile:

WHaLe

Hero
Re: - (-Q) = +Q

Jag skrev samma sak i texten..

Om du har 1T100 - (-Q) och Q = -15, så får man 1T100 - (-(-15)) = 1T100 - 15, vilket leder atill att negativ qadosh är en fördel.

Tar man däremot 1T100 - Q (1T100 + (-Q))och Q = -15 s? får man 1t100 - (-15) = 1T100 + 15, och negativ qadosh blir en nackdel vilket det ska vara..