Nekromanti Gyckel- och stridskonst

Rickard

Urverk speldesign
Gaah! Den första gången (vilket var igår, Han anm.) jag skrev detta inlägg försvann allting för att jag inte fick kontakt med servern! Få se nu.. Hur skrev jag?

Jag har ogillat det stela sättet som Akrobatik och Gyckelkonster blivit beskrivna på.. Jag har dessutom starkt ogillat Stridskonsternas köpesystem då det skiljer sig från hur man köper andra färdigheter.. Resultatet blev en regel som ger en generellt köpsystem för stridstekniker, gyckelkonster samt även (balla) förmågor till magikerstavar..

När man köper Gyckelkonster så bestämmer dess Nivå (B-värde) hur många poäng man får köpa gyckelkonster för.. Vilka de är och hur mycket de kostar finns i en lista.. Om man har Nivå 4 i färdigheten Gyckelkonster (jag har slagit ihop Akrobatik och Gyckelkonster) får man fyra poäng att spendera på de olika gyckelkonsterna.. Gyckelkonsterna har en kostnad på mellan 0.25 till 2.. Om man någon gång höjer färdigheten så att den går över till ett högre B-värde så får man en (1) extra poäng att köpa för.. Det kan te sig i vissa ögon som rätt ologiskt att man hux flux lär sig en ny konst, men jag förklarar det med att man antingen "utom-spel" har tränat på konsten eller att man, första gången konsten används, testar på något nytt och upptäcker att det fungerar..

Här är några exempel på gyckelkonster:
Jonglera - kostnad 0,75
Uppresning - 0,75
Eldslukning - 1,5
Spåkonst - 1,75

För gyckelkonster slår man aldrig mot färdigheten Gyckelkonster utan mot en lämplig GE.. Försöker man jonglera så slår man mot SMI, liksom med Uppresning.. Stridskonster, däremot, fungerar lite annorlunda.. Istället för att det är Stridskonsters B-värde man köper för, så är det den högsta vapenfärdighetens B-värde.. Har man till exempel B-värde 3 i Enhandssvärd och B-värde 2 i Dolkar får man tre poäng att köpa stridstekniker för.. Stridsteknikerna är inte på något sätt realistiska utan tjänar mest till att försöka göra striderna lite mer roliga.. Det är möjligt att använda sig av en stridsteknik utan att behöva ha färdigheten Stridskonster.. Det är då upp till spelledaren att hitta på en lämplig modifikation på vapenfärdighetens CL.. Själv kör jag med tumregeln [stridsteknikens kostnad × 4] i negativ modifikation.. Använder en person en stridsteknik flera gånger i följd så får motståndarna plus på försvar..

Några exempel på stridstekniker:
Kasta vapen - kostnad 0,5
Skenblotta - 0,75
Fällning/Kast - 0,75
Avväpning - 1,75
Stålsättning - 2

Oj, höll på att glömma hur man slår mot färdigheten Stridskonster.. Äh, jag är för trött för att förklara.. Läs .rtf-filen istället.. :gremsmile: Kort förklarat så använder man samma princip med stridsteknikerna som man använde stridsteknikerna från "Krigarens Handbok"..

Filer för den intresserade:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/stridstekniker.rtf

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske ska ta sig något att äta men som definitivt ska gå och lägga sig

Kaigon

Helmgast
Intressant, själv har jag faktiskt aldrig tänkt på att Gyckelkonster skulle kunna fungera något så när som Stridskonster...
Du har även fått mig att slå samman Gyckelkonster och Akrobatik (gör det just nu, så spelarna vet inget :gremgrin: ), det kommer nog att hindra att varannan karaktär har (numera hade) den färdigheten...

Jag får nog fundera lite mer på Gyckelkonster vs. Stridskonster...

Rickard

Urverk speldesign
"Intressant, själv har jag faktiskt aldrig tänkt på att Gyckelkonster skulle kunna fungera något så när som Stridskonster..."
Jag funderade lite över det och kom fram till att jag gärna velat ha det lite som i en cirkusmiljö, där en är bra på att gå på lina, en är bra på att göra volter på en häst, en tämjer björnar och en slukar eld.. Som en fördel så kunde jag ta bort några färdigheter såsom Klättra, Hoppa och Spåkonst.. Jag slängde helt enkelt in dem i Gyckelkonster (någorlunda i alla fall)..

Det enda som är gemensamt färdigheterna emellan är köpsystemet för förmågorna/teknikerna/konsterna.. Sedan, i användandet, skiljer de sig åt.. Om det är en nackdel eller inte bryr jag mig inte om då det är relativt lätt att komma ihåg båda..

eter det gyckelkonster eller gycklarkonster, förresten, eller kan man skriva båda?H

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på att husreglerna även är anpassade efter hans grundegenskaper (18 stycken)