Gyllene äpplen

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag tycker att ett bra gyllene äpple inte ska ha en uppenbar lösning där gruppen kommer överens om att bara göra sig av med föremålet för allas bästa. @God45s magiska katt har ju den effekten. Ingen kommer ju att säga "låt oss bara göra oss av med katten och slippa alla problem".
Bra poäng, tillägg angående anti-altruistiska-amuletten: den som senast hade amuletten på sig (men alltså inte har det längre) kan inte tjäna några xp (tills den har gått vidare igen och någon annan är den som senast hade den på sig).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Mean Girls tesamovar gör att rollisarna som har den med sig varje natt i sina drömmar måste ange vem i gruppen de tycker mest om och vem i gruppen de tycker minst om. Spelarna röstar via dolda lappar. Den som fått flest röster får 3x XP/guld under kommande dag, den som fått färst röster får 0.5x. Vem som vunnit omröstningen visas dock inte innan nästa dag är slut så dagens XP/guld-inkomster justeras i efterhand med *0.5 för den som är minst populär, *1.0 den grå massan och *3.0 för poppisrollisen.

Blir det lika i omröstningen får alla *0.9
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Jag har ett sånt här föremål i en kampanj. Isabel är uppdragsgivaren och för att motivera rp att hjälpa henne lånar hon ut några magiska föremål:

Ett halsband med träpärlor skänker ägaren charm och manér och det är 50% chans att varje ny bekantskap (ägaren kan med andra ord lätt hamna i ett triangeldrama) förälskar sig våldsamt i ägaren med följden att de vill ta hand om, beskydda och älska halsbandets ägare bortom allt rimligt förnuft. Bekantskaperna hjälper gärna ägaren till halsbandet men endast om de tror att detta gynnar deras kärleksrelation. Kärleken består dock aldrig längre än ett dygn, varpå den förälskade personen inser vad den blivit utsatt för och möjligen reagerar på detta. Isabel medger från början att “det här halsbandet kan vara rätt problematiskt”
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Ett irriterande föremål skulle ju göra att om bäraren fumlar, så får bäraren slå om. Och nästa vän fumlar automatiskt.
Och om en vän slår en crit så får vännen slå om, varpå bäraren automatiskt gör crit nästa gång.
 
Top