Nekromanti Hädelse!

Hunk

Hero
"2. Vilken ras ska jag spela?"

Gnom!
Gnomiska munkar borde förbjudas; det är nästan lika vidrigt som halfling paladin och half-orc wizard. Vad skulle gamle Gygax tycka om sådana här idéer? Hedra spelets själ!

Staffan

Myrmidon
Pfft. Vem bryr sig om vad Gygax tycker om något? Varför skulle inte en gnom kunna lära sig stridskonster och mysticism? Det kanske inte är det mest "optade" man kan tänka sig (avdrag på Str, långsam, liten -> mindre skada), men jag ser inga problem med att tillåta det.

Nej, ner med godtyckliga begränsningar för vilka ras/klass-kombinationer som finns. Om en ras inte kan ta en viss klass ska det finnas ordentliga anledningar till det (t ex så har en ras som inte kan tala problem med de flesta magi-klasser).

G

Guest

Guest
Jag tycker det finns en klar poäng i det Hunt säger. Vissa raser passar helt enkelt inte till vissa klasser. Alla som läst fantasy och spelat rollspel vet ju detta. Visst är det kul att "balla ur" och testa olika kombinationer ibland, men jag tycker inte det passar in i en seriös kampanj. Sen att vi tycker olika är ju bara stimulerande för diskussionen. Tänk vad tråkigt med ett forum där alla tycker likadant.

Radagast

Swordsman
Va? Inga regler utan undantag :gremlaugh:

Att vissa raser inte passar till vilka klasser, gäller ju egentligen bara om man skall optimera klassen och rasen till det bästa. Men att det hindrar andra raser till de olika klasserna är för mig okänt...

// Radagast

G

Guest

Guest
Det finns inget som "hindrar" förutom din egen fantasi så klart. Men hur tycker du det påverkar stämningen i ett spel, då någon t.ex. inför Halfling Paladins? Det blir Disney av det hela. En viktig del för att skapa stämningen är ett mått av fantasy-realism. Är Halfling Paladins förbjudet? Nej. Är de trovärdiga ? Nej.

G

Guest

Guest
Tycker du Halflings passar som Paladins? Eller Dwarvs som Wizards?

Pom

Swashbuckler
Palla inte min paladin

Det finns inget som "hindrar" förutom din egen fantasi så klart. Men hur tycker du det påverkar stämningen i ett spel, då någon t.ex. inför Halfling Paladins? Det blir Disney av det hela. En viktig del för att skapa stämningen är ett mått av fantasy-realism. Är Halfling Paladins förbjudet? Nej. Är de trovärdiga ? Nej.
Koppling paladiner-halvlingar har funnits länge i D&D/AD&D. Överhalvlingguden Yondalla är paladin, och hon har hängt med åtminstone sedan tidigt 80-tal. Halfling guardian (ett slags ranger-paladin) dök upp som klass inofficiellt 1988 i en Dragon. På den tiden när halvlingar normalt var LG var det egentligen enbart grundreglernas "bara människor får vara paladiner" som hindrade.

Så att det skulle vara fundamentalt mot halvlingarnas essens att kunna vara paladiner köper jag inte.

Pom

Swashbuckler
Nu stjäl jag Oldtimers replik, men jag kunde inte hålla mig.

Tycker du Halflings passar som Paladins? Eller Dwarvs som Wizards?
Vad är en Wizard? En trollkunnig som håller på med skriftbaserad magi under ordnade former. Låter mycket dvärgiskt. Var har man inte hört talas om dvärgarnas magiska runor?
Och nästan varenda dvärg har ju till och med det så klickéfyllda långa magikerskägget. :gremcool:

Även ett så genrekonservativt verk som Dragonlance refererade på sin tid till dvärgmagiker. Jag har i rättvisans namn för mig att det dök upp någon errata senare som förklarade att dvärgar inte kan bli magiker (magic-users som det hette då), men det var av regelkonsekvensskäl, inte av stämningskonsekvensskäl (eftersom stämningen uppenbarligen tillät omnämnandet första gången).

Troberg

Sinister eater
Om man dessutom kör med mer traditionella dvärgar (som tex i Slaine) istället för Tolkiendvärgar så passar det utmärkt att dvärgar kan ha ett visst mått magiska förmågor, aven om det i så fall bör begränsas till enklare förmågor.

Staffan

Myrmidon
Är Halfling Paladins förbjudet? Nej. Är de trovärdiga ? Nej.
Vad är det som är så otrovärdigt med en halfling som följer sitt religiösa kall och blir en paladin? Om du tittar på Forgotten Realms så är halfling-gudarna goda i stort sett allihopa, och de har till och med en krigsgud (Arvoreen). Notera att D&Ds halflings inte är särskilt lika Tolkiens - de har inget emot att gå ut i strid om det behövs, även om de givetvis är lite handikappade av sin storlek i öppna fältslag.

Staffan

Myrmidon
Tycker du Halflings passar som Paladins?
Alldeles utmärkt. Halflings är övervägande goda, deras gudar är övervägande goda, och de kan behöva diverse riddjur för att kompensera för sin långsamhet.
Eller Dwarvs som Wizards?
Definitivt. Dvärgar är metodiska, gillar ordning, tycker om att föra bok över vad som händer, och så där. Passar alldeles utmärkt som wizards, framför allt om man drar lite kopplingar till runor och så där. Sorcerers är lite mer tveksamt, men mängden dvärgsorcerers man ser hålls nere rätt effektivt av att de får -2 på Charisma.

G

Guest

Guest
Jag kan rekommendera var du kan läsa mer. Players Handbook.

Feliath

Swashbuckler
Vad är det där för sorts bisarrt svar?

Jag kan rekommendera var du kan läsa mer. Players Handbook.
Enligt Player's Handbook har Vitulv et al. rätt! Det är ju i själva PHB det klart och tydligt står att inga klass/ras-restriktioner finns! Vill du motivera dina husregler får du allt göra det med någon annan källa.

Det är inte så att du själv inte läst PHB ordentligt? Du har kommit med underliga påståenden om innehållet tidigare.

/Feliath - tre ägg, en kamel

Pom

Swashbuckler
Re: Vad är det där för sorts bisarrt svar?

Enligt Player's Handbook har Vitulv et al. rätt! Det är ju i själva PHB det klart och tydligt står att inga klass/ras-restriktioner finns! Vill du motivera dina husregler får du allt göra det med någon annan källa.
Jag tror Caligula menar de rekommendationer som finns i varje klassbeskrivning angående vilka raser som passar.

För paladiner och halflingar står det "Members of the other common races [dvs inklusive halflingar] rarely hear the call to become paladins."
(3.5PHB:43)

För wizards och dvärgar står det "Dwarf and halfling wizards are rare because their societies don't encourage the study of magic."
(3.5PHB:56)

I en strikt PHB-kampanj är det alltså sällsynt med dvärgmagiker och halvlingpaladiner (så Caligula har rätt), men visst kan det förekomma (så andra har rätt också).

Viss är det fint när alla har rätt! :gremsmirk:

Hunk

Hero
Lysande svar!

Lysande faktabaserat svar!

Det var inte riktigt meningen att mitt lilla inlägg skulle skapa så mycket debatt, men lite forumtjafs har ju aldrig skadat...

Skulle för övrigt själv inte låta mina spelare spela vare sig halfling paladin eller gnome/half-orc monk, men däremot dwarf wizard. Detta bygger dock bara på känslor - inte på några hårda fakta.

G

Guest

Guest
Re: Vad är det där för sorts bisarrt svar?

Tack för att du orkade slå upp rätt sida åt mig! Dina exempel understryker mitt resonemang. Men dem som gillar Halfling Paladins och Dwarven Wizards får givetvis göra det. Det finns ju hur mycket underliga husregler som helst...