Men tänk om...
...din rollperson som är människa och paladin kom till ett land där det bara finns halflings.
Enbart. Och de har inte träffat några människor förut.
Då skulle det egentligen vara din rollperson som är ett freak. En jättepaladin!
Alla halflingpaladinerna är ju normal storlek. Det är de största och starkaste halflingarna som blir paladiner för att skydda de andra.
Och plötsligt kommer en jätte, dubbelt så stor som de normala paladinerna, och påstår att han är paladin. En jättepaladin? Jättekonstigt, tycker de normala halflingpaladinerna.
För mig är människan inte baseline för vad som är normalt. Det är primärt samhället som bestämmer om det är vanligt eller ovanligt med olika klasskombinationer, och sekundärt deras grundegenskaper. Och samhället är det jag som har total kontroll över i mina kampanjer.
Om flumpharna har ett samhälle med lagar som behöver försvaras är det i mina ögon inte konstigt att de skulle utveckla en flumph paladin.
Dem som har argumenterat för den saken kan antagligen också tänka sig spela Yellow Mold Fighter, Lich Cleric eller något annat kul. Men, skulle antagligen passa ganska illa i en seriös D&D kampanj, eller?
Bring it on! Det skulle vara ascool att spela en lich cleric. Yellow Mold Fighter vet jag inte, de kan väl inte förflytta sig överhuvudtaget? Kan de ha klasser överhuvudtaget? Har inte Savage Species här, men just Yellow Mold skulle jag inte tillåta som spelarras. Eller jo, det skulle jag om någon skulle vilja spela det och vi hade regler för det. Sen skulle den känna sig ganska ensam där den sitter i sin dungeon medan de andra rollpersonerna drar iväg och äventyrar. Såvida de inte har den i en låda. Skulle kanske funka.
Men är det seriöst? Tja, jag bestämmer vad jag tycker är seriöst i min kampanj, och jag lovar dig att jag skulle kunna få en tungt seriös kampanj med rollpersoner som är lich clerics. En kampanj som har med en yellow mold fighter i en liten låda tror jag inte jag skulle få en seriös allvarlig stämning i, men banne mig om inte jag skulle få en seriöst humoristisk stämning.
Magnus