Nekromanti Hädelse!

G

Guest

Guest
Re: Lysande svar!

Jag tycker du hade goda ideer från början. Problemet är att alla har sina egna standards då de spelar. Även om ex.vis Halfling Paladins egentligen inte BÖR finnas, så givetvis KAN man spela det om man absolut vill. Dem som har argumenterat för den saken kan antagligen också tänka sig spela Yellow Mold Fighter, Lich Cleric eller något annat kul. Men, skulle antagligen passa ganska illa i en seriös D&D kampanj, eller?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vad är det där för sorts bisarrt svar?

Nja, exemplen understödjer ju allas argument. Det är skillnad på "rarely" och "never", och du hävdar ju att dvärgar aldrig passar som trollkarlar. Det är inte riktigt samma sak.

/Dimfrost

G

Guest

Guest

Exakt. Jag tycker inte Dwarvfs passar som Wizards. Tycker jag man borde "förbjuda" Dwarven Wizards? Nej. Bara för att något är möjligt, betyder inte att man måste spela det eller ha med det i sin kampanj. Ibland kan det t.o.m. vara skönt med undantag som bekräftar regler.

Bombu

Hero
Re: Lysande svar!

Även om ex.vis Halfling Paladins egentligen inte BÖR finnas, så givetvis KAN man spela det om man absolut vill. Dem som har argumenterat för den saken kan antagligen också tänka sig spela Yellow Mold Fighter, Lich Cleric eller något annat kul. Men, skulle antagligen passa ganska illa i en seriös D&D kampanj, eller?

Spännande du drar en

"Yellow Mold Fighter" och en "Halfling Paladin"

Över samma kam. lite drastiskt kanske :gremsmile:

Sen använder du ordet inte BÖR för halfling paladins, inte heller nått som PHB stödjer, då det handlar om sällanköpsvaror.

Sen avslutar du med Seriös DnD kampanj och det tror jag inte vare sig blir mer eller mindre seriöst med en Halfling paladin eller Dwarven Wizard, om man in kampanjen har en bra bakgrund för dem.

Du använder helt enkelt ganska starka ord, något som kan generera svar av den typ du fått.

Sen faller inte Halfling paladin eller Dwarven Wizard under rubriken husregler, det ingår i grundreglerna men är sällsynt,

Det kan däremot vara en husregel att inte tillåta Dwarven wizard eller halfling paladin.

Lycka till

Bombu

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men dem som gillar Halfling Paladins och Dwarven Wizards får givetvis göra det. Det finns ju hur mycket underliga husregler som helst...
Vad snackar du om? Bara för att man markerar att kombinationerna är sällsynta blir det ju inte husregler av att använda dem. Spelarnas rollfigurer kan ju utan problem vara dessa sällsynta undantag. Däremot vet man då genast att det inte kommer att drälla av andra dvärgmagiker och halvlingspaladiner. Men att kalla det husregler... Nej, du.

/Mikael

G

Guest

Guest

Jag sa aldrig att dem var husregler. Fast jag anser att de omdiskuterade kombinationerna är mer än "ovanliga". Dem är i princip "otroliga". Paladin för mig är en stor, stark, karismatisk riddare. Av ras människa. I princip passar ingen annan ras för just Paladin. Enskilda undantag finns, men de är få och görs under extrema omständigheter. En Halfling som Paladin kan liknas vid en väldigt kort basketboll spelare. Eller kanske som om skolans fulaste tjej var cheerleader. Kul kanske, men inte så troligt. Samma sak med Dwarves. Dem skyr ju magi! På sin höjd kan jag föreställa mig Dwarven Clerics som tillbedjer Moradin, men Dwarven Wizards? Kom igen grabbar! Ni vet bättre än så.

Pom

Swashbuckler

Jag sa aldrig att dem var husregler. Fast jag anser att de omdiskuterade kombinationerna är mer än "ovanliga". Dem är i princip "otroliga". Paladin för mig är en stor, stark, karismatisk riddare. Av ras människa. I princip passar ingen annan ras för just Paladin. Enskilda undantag finns, men de är få och görs under extrema omständigheter. En Halfling som Paladin kan liknas vid en väldigt kort basketboll spelare. Eller kanske som om skolans fulaste tjej var cheerleader. Kul kanske, men inte så troligt. Samma sak med Dwarves. Dem skyr ju magi! På sin höjd kan jag föreställa mig Dwarven Clerics som tillbedjer Moradin, men Dwarven Wizards? Kom igen grabbar! Ni vet bättre än så.
Men nu slirar du lite mellan hur du tycker att det skall vara och hur PHB tycker att det skall vara. Samtliga klassbeskrivningar nämner fler raser än människa som normalt förekommande, till exempel.

Det är skillnad mellan att säga "så här vill jag ha det" och att säga "så här står det i reglerna". För att inte tala om vilken skillnad det är att säga "så här måste ni göra". :gremwink:

Zawoud

Veteran

Jag förstår hur du tänker, men spelet ser inte riktigt ut så längre. Personligen tycker jag att 3.0 och 3.5 har öppnat för en hel rad nya kombinationer, vilket är uppfriskande. Jag har ingen som helst svårighet att tänka mig en Halfling Paladin eller Dwarven Wizard.

Jag skulle kunna tänka mig en halfling paladin som ser sig som småfolkets försvarare, rustad med slunga eller kortsvärd (med Spring attack) och gärna med ett antal Rogue-levels i ryggen. En dwarven wizard skulle jag gärna se med åtskilliga ranker i Craft (weaponsmithing) och Craft magic arms and armor. På sikt skulle jag kunna se honom/henne som Eldritch Knight.

Som Oldtimer redan sagt, det är inga särskilt extrema figurer. Ovanliga kanske men inte absurda.

En av mina spelare spelade en dwarven wizard. Det fungerade utmärkt. Själv har jag prövat att spela en halfling wizard. Det skulle jag nog inte göra om - det kändes inte rätt. Så det är i slutändan en fråga om vad man känner sig bekväm med. Men nog ryms det inom de ordinarie reglerna.

Att säga att en paladin är en stor stark riddare är en tråkig stereotyp enligt min mening. En paladin i de nya reglerna är en person som har fått en stark kallelse att kämpa emot ondskan. Han eller hon kan se ut hur som helst.

Oldtimer

Slava Ukraini!

men Dwarven Wizards? Kom igen grabbar! Ni vet bättre än så.
Återigen försöker du påstå att din uppfattning om fantasy är den enda rätta. D&D är inte konstruerat på det viset. Kombinationerna är ovanliga, men helt acceptabla.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men tänk om...

...din rollperson som är människa och paladin kom till ett land där det bara finns halflings.

Enbart. Och de har inte träffat några människor förut.

Då skulle det egentligen vara din rollperson som är ett freak. En jättepaladin!

Alla halflingpaladinerna är ju normal storlek. Det är de största och starkaste halflingarna som blir paladiner för att skydda de andra.

Och plötsligt kommer en jätte, dubbelt så stor som de normala paladinerna, och påstår att han är paladin. En jättepaladin? Jättekonstigt, tycker de normala halflingpaladinerna.

För mig är människan inte baseline för vad som är normalt. Det är primärt samhället som bestämmer om det är vanligt eller ovanligt med olika klasskombinationer, och sekundärt deras grundegenskaper. Och samhället är det jag som har total kontroll över i mina kampanjer.

Om flumpharna har ett samhälle med lagar som behöver försvaras är det i mina ögon inte konstigt att de skulle utveckla en flumph paladin.

Dem som har argumenterat för den saken kan antagligen också tänka sig spela Yellow Mold Fighter, Lich Cleric eller något annat kul. Men, skulle antagligen passa ganska illa i en seriös D&D kampanj, eller?
Bring it on! Det skulle vara ascool att spela en lich cleric. Yellow Mold Fighter vet jag inte, de kan väl inte förflytta sig överhuvudtaget? Kan de ha klasser överhuvudtaget? Har inte Savage Species här, men just Yellow Mold skulle jag inte tillåta som spelarras. Eller jo, det skulle jag om någon skulle vilja spela det och vi hade regler för det. Sen skulle den känna sig ganska ensam där den sitter i sin dungeon medan de andra rollpersonerna drar iväg och äventyrar. Såvida de inte har den i en låda. Skulle kanske funka.

Men är det seriöst? Tja, jag bestämmer vad jag tycker är seriöst i min kampanj, och jag lovar dig att jag skulle kunna få en tungt seriös kampanj med rollpersoner som är lich clerics. En kampanj som har med en yellow mold fighter i en liten låda tror jag inte jag skulle få en seriös allvarlig stämning i, men banne mig om inte jag skulle få en seriöst humoristisk stämning.

Magnus

G

Guest

Guest
Re: Men tänk om...

Du har ju helt rätt i ditt resonemang. Antagligen vet inte ens de flesta Hlflings vad en Paladin är för något. Det är ett okänt begrepp i deras samhälle. Visst finns det hjältemodiga Halflings (jämför: Bilbo), men de är Fighters, Rogues, Rangers, m.m. En Paladin med stridshäst, heligt svärd och skimrande pansar från topp till tå är en jätte exotisk upplevelse för Halflings. Jag kan se framför mig hur de nyfiket tittar fram från sina boningar då Paladinen rider genom byn. Jag kan dock inte se framför mig hur "de största Halflings blir Paladiner". Jag tycker helt enkelt att det är en process och titel som inte finns i Halflings-samhällen. Paladin är en klass som till 99,9% endast finns i människo-kulturer. Det är min syn på saken. Givetvis har jag inte något emot att vissa spelar annorlunda. Det går säkert att sy ihop en rimlig historia till varför en Halfling lyckades bli Paladin, men att ha det som en standardföreteelse är så pass orimligt att jag skulle personligen tycka det förstörde realismen i en kampanj.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Du har ju helt rätt i ditt resonemang. Antagligen vet inte ens de flesta Hlflings vad en Paladin är för något. Det är ett okänt begrepp i deras samhälle.
Och du lyckades fullständigt missförstå Magnus resonemang. Han skrev:
Jättekonstigt, tycker de normala halflingpaladinerna.
Han menade på att det i halvlingarnas samhälle finns paladiner som tycker att din människopaladin är en avvikande absurditet. Om du skall hålla med är det bra om du förstår vad som skrivs.

Paladin är en klass som till 99,9% endast finns i människo-kulturer.
Det kanske är så i din kampanj, men det är inte allmängiltigt i D&D.

att ha det som en standardföreteelse är så pass orimligt att jag skulle personligen tycka det förstörde realismen i en kampanj.
Häpp?? "Realismen"? Liksom, halvlingar finns inte på riktigt. Inte alver, dvärgar eller magiker heller. Tveksamt om man ens kan påstå att paladiner finns på riktigt. "Realismen"?

/Mikael - börjar tycka att vi har trådnappat färdigt snart

Staffan

Myrmidon

Visst finns det hjältemodiga Halflings (jämför: Bilbo)
Har du fått för dig att halflings är hober eller nåt? Det är de inte. Några citat från PHB:
"Halflings prefer trouble to boredom."
"Halfling clans are nomadic, wandering wherever circumstances and curiosity take them."
"Yondalla promises blessings and protection to those who heed her guidance, defend their clans, and cherish their families."

Bilbo är m a o rätt långt från D&Ds halflings.

Staffan

Myrmidon

Samma sak med Dwarves. Dem skyr ju magi!
I min PHB står det inte ett ord om att dvärgar skulle sky magi. I beskrivningen av klassen Wizard står att dvärgwizards är sällsynta eftersom dvärgsamhällen sällan uppmuntrar till magistudier, men att gå därifrån till att säga att de "skyr" magi är ett ganska långt steg.

G

Guest

Guest

Dvärgar är oftast avigt inställda till magiker, och du kan själv dra slutsaterna från orden "sällan" och "sällsynt" i ditt eget inlägg. Hur ofta stöter man på Dwarven Wizards i D&D äventyr? Jag kan inte erinrma mig om en enda gång. Samma gäller Halfling Paladins eller Half-Orc Moncs.

G

Guest

Guest

Jag skrev "jämför". Bilbo kan verka som sinnebild för en liten ras som gillar äventyr. Och dina beskrivningar av Halflings äventyrslust är ju något helt annat än en Paladin på ett heligt religiöst sanktionerat korståg. Beskrivningarna är ju som klippta och skurna för Halfling Rogue eller kanske Halfling Fighter.

G

Guest

Guest

Vad jag menade var Halflings i allmänhet och deras relation till Paladins. Jag har svårt att se att dem överhuvudtaget vet vad en Paladin är.

Jag vet inte vad du menar med "allmängiltigt i D&D", men de flesta jag känner och träffat som spelar D&D förknippar Paladin som en klass särskilt för människor, kanske även för Aasimar. Inte för Halflings.

Med realism menar jag "fantasy-realism". Men det tror jag du förstod också.

Sodivra

Champion
Men, tänk om.

Jag vet inte vad du menar med "allmängiltigt i D&D", men de flesta jag känner och träffat som spelar D&D förknippar Paladin som en klass särskilt för människor, kanske även för Aasimar. Inte för Halflings.
Så som jag förstått det så finns det inga hinder mot halfling-paladins i reglerna, vilket är ganska allmängiltigt. Sen så är det ju en annan sak hur varje enskild spelare väljer att tolka och förverkliga spelet, för att uppnå något i sin grupp som känns trovärdigt. Det är trovärdighet jag tror att du egentligen menar med fantasy-realism.

Det är skillnad på trovärdighet och realism. Realism handlar om hur verklighetstroget något är.Trovärdighet, eller suspension of disbelief, som det också kan kallas, handlar om hur verkligt något känns, hur lätt det är att sjunka in i fantasivärlden. Möter man något som inte känns trovärdigt så bryts illusionen.

Fantasy är aldrig realistiskt, men det kan vara trovärdigt. Men vad som är trovärdigt beror på varje enskild person, precis som tolkningen av D&D. Din personliga tolkning tror jag ingen vill protestera emot, men ifall du hävdar att den är den mest sanna så kommer forumiter att säga emot.

Så skulle du med fantasy-realism inte mena trovärdighet, utan att all fantasy ska se likadan ut, så som du ser den, då håller jag inte med.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Vad jag menade var Halflings i allmänhet och deras relation till Paladins. Jag har svårt att se att dem överhuvudtaget vet vad en Paladin är.
Och det var inte alls vad Magnus skrev.

Jag vet inte vad du menar med "allmängiltigt i D&D"
Jag menar vad som sägs i spelreglerna till D&D 3e (eller version 3.5). Det är ju den enda definitionen av vad som är allmängiltigt i D&D som jag känner till.

men de flesta jag känner och träffat som spelar D&D förknippar Paladin som en klass särskilt för människor, kanske även för Aasimar. Inte för Halflings.
Då spelar de AD&D, inte D&D 3e.

Med realism menar jag "fantasy-realism". Men det tror jag du förstod också.
Nej, det förstod jag inte, för det vet jag inte vad det är. En konsekvent fantasyvärld, vet jag vad det är, men inte "fantasy-realism". Själva ordet är ju en självmotsägelse.

Jag börjar bli ganska innerligt trött på det här käbblet. Du vill ha det på ett visst sätt i din kampanj, och det är ju fint och bra. Men ingen av oss andra ställer upp på att "fantasy är på det viset" eller "D&D är på det viset". D&D är vad reglerna och spelledaren säger att det är. Fantasy är vad var och en av oss säger att det är. Din uppfattning om den är varken bättre eller sämre än vår.

Men det är ingen idé att du försöker tala om för oss att D&D inte rymmer halvlingpaladiner och dvärgmagiker inom de normala reglerna. Där har du helt enkelt fel.

/Mikael

G

Guest

Guest
Trovärdighet

Trovärdighet var ordet jag letade efter. Jag menar inte att alla måste spela som jag vill. Den här diskussionen handlar ju om var och ens åsikt. Tycke och smak. Det är väl bra att vi tycker olika. Tänk vad tråkigt med ett forum där alla tycker likadant.