Nekromanti Häftiga effekter till besvärjelser...

k7e9

Hero
Jag vill minnas att jag läst någonstans att man kan väva in effekter i besvärjelser. T.ex. skulle man kunna få en telepatisk länk mellan två personer att istället för att vara osynlig, lysa lite svagt... :gremsuck:

Men, nu hittar jag inte vart det skulle stå eller hur det skulle fungera... Jag har börjat fundera på att jag kanske läst det i någon bok till något annat rollspel... Men jag har helt klart för mig att det var till Eon... :gremconfused:

ikaros

Warrior
Javisst går det, problemet är att alla besvärjelser blir fasligt mkt svårare då, iaf enliget eons magisystem. Det man gör är att man lämnar ett par magniturer, transformerar dom och lägger till ljus och areaeffekt, ljud eller någon annan visuell grej...

k7e9

Hero
Du råkar inte veta vilken bok och sida det där står på... Jag har bläddrat som en dåre, och jag bara totalt misslyckas med att se vart informationen skulle stå... Jag tror snart att någon förbannat mig, och sett till så jag inte kan se den texten! :gremmad:

Blasphemy

Swashbuckler
Personligen tycker jag att Eons system när det gäller Effekter och liknande kan sabotera den visuella fantasin lite. En Effekt säger vad en besvärjelse gör men inte exakt hur den artar sig. Troligtvis artar inte samma typ av besvärjelse sig på exakt samma sätt om den är skapad av två olika personer. Att lägga till visuella särskiljningar på magin gör den endast mer levande samt tillåter spelledaren och spelarna beskriva det mer inlevelsefullt. Se gärna sidan 141 i Spelledarens guide om verklighetsabnorma förändringar. Härifrån kan man ta mycket inspiration på hur kaotiskt magin kan arta sig.

Exakt hur man vill använda detta är upp till Spelledaren och spelaren såklart. Men att knyta magin till användarens personlighet och sinnelag samt visuella fantasi och skicklighet kanske är en idé. En eldbesvärjelse av en nybörjare är kaotisk och vådlig för hans själv och de i närheten - som ett rykande och fräsande fyrbåk som sprätter gnistor åt alla håll. Av en mästare kan den dock vara ytterst kontrollerad och vacker - samt dödlig.

Det jag skulle komma till var i alla fall att om du vill att en telepatisk länk skall kunna avteckna sig i luften so varför inte. Antingen så är det av magikerns vilja eller så är det en sidoeffekt som han inte räknade med.

Hjalle

Swashbuckler
Jag är faktiskt böjd att hålla med, men även bekräfta att det faktiskt finns besvärjelser med visuella bieffekter. Till exempel är blixten i Sårade änglars spjut röd och inte blågulvit. Äh.

Carnin

Veteran
Jag tror att det är lite halv-luddigt utskrivet över hela Mystik & Magi. Jag kan inte minnas att det står på en specifik plats utan att man på sätt och vis kommer att tänka på att kombinera effekter för att få visuella resultat. Det står lite om det i kapitlet för hur man skapar besvärjelser och (om jag inte är helt ute och cyklar) i den lilla berättelsen om Rafali precis i början.

Annars tycker jag att Blasphemys ovannämnda idé är alldeles utmärkt, ska definitivt börja använda mig av den :gremsmile:

Just det här fenomenet att olika delar av samma information finns på ett flertal ställen i böckerna är någonting som förekommer tämligen ofta i modulerna enligt mig iallafall.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Ta bara exemplet med Nanórgonas vandöda drake som skall finnas i Edrons ruiner. Vissa delar av informationen stod i Legender och Hemligheter och andra delar i Vandöda och Nekromanti. </font></td></tr></table>

/Carnin