Nekromanti Häftiga fantasymiljöer

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Hur många gånger har inte tappra hjältar vandrat genom

-Mysiga och lummiga skogar
-Mörka och otäcka skogar
-Träsk/sumpmarker
-Öppna, milt kuperade grässlätter
-Naturliga grottkomplex (ev. fyllda med troll och annat otyg)
-Uthuggna grottkomplex *hostMoriahost*

?

Visst händer det att man slänger in något annorlunda ibland, men det blir lätt att man (iallafall jag) ramlar i fällan att använda dem här klassiska miljöerna.
För att råda bot på detta skulle jag vilja höra vad forumet sitter inne på för häftiga miljöer som spelarna kan utforska! Låt höra era idéer!

För att starta diskussionen har jag några idéer som jag inte använt än men som skramlar runt lite:

-Kristallgrottor i skiftande färger. Kanske principiellt lika "vanliga" grottkomplex, men tyngd bör läggas vid utseendet och färgerna så att man undviker "oändligt antal nyanser av brunt och grått"-syndromet. Kanske kan ha med farligheter som vassa kanter osv. som karaktärerna kan skada sig på.

-Undervattensmiljöer av olika slag. Det är fantasy och att andas under vatten borde inte vara något problem om man verkligen vill. Alternativt kan man tänka sig att, som i en av berättelserna om "Fafhrd and The Gray Mouser", hitta en "torr miljö" under vattnet. Så att vattnet bara är ett mellanlager och sedan agerar "tak" när man väl når botten.

-Älskling jag krympte äventyrarna. Spelarna får ränna runt som små miniversioner av sig själva och försöka häva förbannelsen som de blivit utsatta för. Nu behöver inte råttorna var några märkliga mutanter för att vara farliga!

-Öken/Tundra/Glaciär. I en sådan miljö kan man verkligen lägga fokus på att omgivningen är fienden och inte nödvändigtvis behöva förlita sig på enorma skorpioner/isbjörnar/frostjättar för att utmana spelarna. Dock tycker jag att många spelsystem är lite halvdana när det gäller omgivningens inverkan på karaktärerna.

Det var några halvt genomtänkta idéer från min sida. Vad har Ni för några?

EDIT: För att förtydliga behöver det inte handla om en hel settingmiljö, utan snarare något som kan plonkas ner i en kampanj eller en miljö som kanske bara används i ett äventyr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En av mina många funderingar är en splittrad värld. Den består numera bara av skärvor som svävar kring ett stormmoln, och en sol som kretsar runt skärvmolnet. Man kan ta sig mellan världarna relativt enkelt om man är en varelse med vingar; övriga får skaffa flygskepp eller mönstra på sådana.

Orsaken till att världen är splittrad är att världen fick sin kraft från en kraftkristall, och när folk i urtiden i sitt övermod splittrade kristallen i syfte att ta världens kraft så splittrades även världen.

Nu kan folk ibland komma över skärvorna av kristallen. Det är bra och dåligt: bra på så sätt att man blir övermänskligt kraftfull genom en sådan kristallskärva, och får man ihop allihopa så kan man ena världsskärvorna och läka världen och dominera dess öde.

Dåligt är det på så sätt att... well, folk är folk, det vill säga i grunden egocentriska småegoistiska typer i allmänhet, med någon superelak typ eller ärkegod hjälte i respektive ände av spektrumet. Men i allmänhet är de definitivt inte mogna för den makten.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Har du kolla in Savage Worlds Sundered Skies?

Sundered Skies hemsida

Det låter väldigt likt det du beskriver, fast utan kraftkristallerna (vad jag vet!). Jag har planer på att köra en kampanj i den miljön just för att det är fantasy (något många känner igen sig i) med en twist (en pust frisk luft).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
StreetBushido said:
Har du kolla in Savage Worlds Sundered Skies?
Nä, jag har inte tittat mycket alls på SWs grejer. Varför snor alla mina idéer innan jag hinner göra något själv av dom?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har tänkt på ungefär, i samband med Laputa: Castle in the Sky och Dragon Hunters. Jag måste säga att efter att jag sett Dragon Hunters så var jag verkligen tänd på att göra en splittrad värld. Nu hade jag inte varit lika duktig som du och tänkt ut en anledning till allt det här, men det lyckade mig verkligen det här med flygvarelser - just det här med transportfrågor, olika typer av "skärvor" osv.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänker lite på surrealistiska(söker ett annat, ord med det får duga) världar. Skuggvärldar, spegelvärldar och liknande. De oändliga vägarna som svävar i mörkret. Som leder till alla platser och inga. Världar där tiden står still och där man kan vandra de ändlösa vägarna och sedan kliva ut ett ögonblick senare, hundratals mil från den plats man började. Kanske inte ska vara den primära världen, utan snarare vara en sekundär aspekt av den "riktiga" världen. Se t.ex. skuggvägarna (eller vad dom kallas) i Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke, Arcane Sanctuary i Diablo II eller Oblivion i... eh Oblivion.
Ta sådana saker och gör variationer och låt spelarna hitta sätt att ta sig till dom här världarna tillfälligt, med stora risker och stora fördelar. Vad händer om man går vilse? Finns det konstig magi där? Finns det vatten eller föda? Finns det farliga monster, mäktiga väsen och andar? Hur fungerar tiden(långsam, snabb, normal) jämfört med verkligheten? Är naturlagarna annorlunda? Ta bort ett sinne eller något i den världen(förslagsvis ljud. Spelarna kan inte tala med varandra, men måste fortfarande samarbeta och kommunicera)! Måste man hitta nya sätt att ta sig in och ut ur världen varje gång? Finns det något som inte kan ta sig in och ut ur världen? Finns det saker som kanske följer efter spelarna ut eller saker som inte vill att spelarna ska kunna utnyttja den sekundära världen?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Du glömde alla fantasystäder som antingen är små byar med timmerhus eller större städer med ringmur och borg i mitten.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
MYYYSSTRÅD! :gremdrink: :gremdrink: :gremdrink: :gremdrink:

Några snabba idéer:

Staden under öknen.
Mitt ute i öknen så hittar äventyrarna en stor skiva av metall, som ett enormt brunnslock med massa underligga inskriptioner. När de lyckats rubba på locket så hittar de att att det där under är en spiraltrappa omgiven av stenväggar. Väl nere så bli det svalare och de ser att de är under öknen, i ett enormt -sandigt- grottkomplex.

Frysna skogar
Skogen är som om den var frisk igår, allt har fastnat i rörelse. Löven hänger kvar på träden och till och med några skalbaggar går att se genom det tunna lagret av is som täcker landskapet.

Handelsstäder
Fullt liv överallt, fördragsvis en kuststad. Här går det mesta att köpa, på gott och ont, på dagarna är gatorna kvava och det är trångt, fullt med sjömänn/handelsmänn som äntligen fått sina fickor fulla med pengar efter att varit utan några i ett par veckor. Varje dag kommer nya grupper, lusthus, barer, kasinon och de mesta annat som kan sälja ett nöje för 2 dagar kantar gatorna. Och sedan så är det förstås paradiset, för ficktjuvar.

Slemmiga organiska platser.
Tänk rymd skeppen i alien filmerna, specielt första. Golvet, väggarna, taket. Allt är klätt i detta levande, pulserande, köttiga materialet. Det som är under kan vara högteknologiskt, kanske ovärderligt, men du vill ändå inte gräva i det. Men ibland så måste kanske våld användas för att få upp en "igenvuxen" dörr. För känsligare spelare så kan man göra det minde köttigt och mer törnen, rankor och andra växter.

Flygande städer
Kan göras nytänkande om du vill. Tex. Omgiven av en mur, varför kan man fråga sig, använd fantasin.

Under isen
Mitt när äventyrarna går över ett av de evigt frusna landets gamla sjöar så hörs ett knak, och sedan faller plötsligt en av dem ner, efter ett fall på 2m så landar äventyraren i en tunnel, den bottenfrusna sjön har blivit urholkad av någon, och har nu förvandlats till ett stort grott komplex som inte gick att se från ovan på grund av snölagret som täckte sjön. Men vad kan finnas här nere? Vem har huggt ut allt detta? Varför? När äventyrarna letar sig neråt så behövs lycktor. Men ljuskällorna syns långt genom de halvtransparenta is väggarna.

//Lallo - Och nu måste jag iväg! Hej!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag vill minnas att jag en gång i en Elrickampanj skickade hela spelgruppen till ett "plan" bestående av (rått) kött (och blod): mark av kött, himmel av kött, horisonter av kött. Du förstår. Det var ganska uppskattat.

Här är två lite mer specifika terrängvarianter som kan användas för att vrida till de fantasyklichéer som du listar litegranna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moorland
http://en.wikipedia.org/wiki/Downland
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Galet nice förslag från alla! :gremlaugh:

Nästan alla större städer jag har med i mina fantasykampanjer tenderar att bli hamnstäder. Jag älskar att kunna klämmma in lite vad som helst i kulturväg i och inflödet av yttre influenser via handelsrutter är alltid en bra förklaring. En gång stal jag dock en stad från The Wheel of Time där staden låg på en fyrvägskorsning i en stor handelsrutt och därför var delad i fyra olika delar där varje del specialiserade sig på olika saker.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Varför inte typisk tropisk söderhavsö, med palmträd, vita stränder, korallrev etc. Menar se på Hawai'i och då framförallt ön Kauai som var där de spelade in Jurasic Park. Då får man med branta vulkanklippor, vattenfall och prunkande grönska.

/Ulfgeir
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Min senaste hangup är Nairobi, Rift valey och järnvägsbygget där och effekterna på området. Endera under bygget eller något tiotal år efter det.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Varför begränsa sig till miljöer.
95% av all fantasy är baserade på västerländsk och nordisk kultur. Bara att göra kulturen i världen t ex. österländsk kan förändra upplevelsen dramatisk.

Ett ypperligt exempel är Coriolis. Grundmiljön är vanlilla sci-fi men genom att ge världen en arabisk känsla så blir världen unik och känns fräsch och annorlunda från vad man är van vid.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Många bra idéer här. Jag kommer nog inkorporera många av dem här i kommande kampanjer. Särskilt tanken om olika kulturer är bra för att ge en känsla av en stor värld. När spelarna kommer till ett nytt land och en viktig stad däri och märker hur folket beter sig annorlunda så känner de förhoppningsvis att de verkligen är utomlands och inte i By #38.
 
Top