StreetBushido_UBBT
Veteran
Hur många gånger har inte tappra hjältar vandrat genom
-Mysiga och lummiga skogar
-Mörka och otäcka skogar
-Träsk/sumpmarker
-Öppna, milt kuperade grässlätter
-Naturliga grottkomplex (ev. fyllda med troll och annat otyg)
-Uthuggna grottkomplex *hostMoriahost*
?
Visst händer det att man slänger in något annorlunda ibland, men det blir lätt att man (iallafall jag) ramlar i fällan att använda dem här klassiska miljöerna.
För att råda bot på detta skulle jag vilja höra vad forumet sitter inne på för häftiga miljöer som spelarna kan utforska! Låt höra era idéer!
För att starta diskussionen har jag några idéer som jag inte använt än men som skramlar runt lite:
-Kristallgrottor i skiftande färger. Kanske principiellt lika "vanliga" grottkomplex, men tyngd bör läggas vid utseendet och färgerna så att man undviker "oändligt antal nyanser av brunt och grått"-syndromet. Kanske kan ha med farligheter som vassa kanter osv. som karaktärerna kan skada sig på.
-Undervattensmiljöer av olika slag. Det är fantasy och att andas under vatten borde inte vara något problem om man verkligen vill. Alternativt kan man tänka sig att, som i en av berättelserna om "Fafhrd and The Gray Mouser", hitta en "torr miljö" under vattnet. Så att vattnet bara är ett mellanlager och sedan agerar "tak" när man väl når botten.
-Älskling jag krympte äventyrarna. Spelarna får ränna runt som små miniversioner av sig själva och försöka häva förbannelsen som de blivit utsatta för. Nu behöver inte råttorna var några märkliga mutanter för att vara farliga!
-Öken/Tundra/Glaciär. I en sådan miljö kan man verkligen lägga fokus på att omgivningen är fienden och inte nödvändigtvis behöva förlita sig på enorma skorpioner/isbjörnar/frostjättar för att utmana spelarna. Dock tycker jag att många spelsystem är lite halvdana när det gäller omgivningens inverkan på karaktärerna.
Det var några halvt genomtänkta idéer från min sida. Vad har Ni för några?
EDIT: För att förtydliga behöver det inte handla om en hel settingmiljö, utan snarare något som kan plonkas ner i en kampanj eller en miljö som kanske bara används i ett äventyr.
-Mysiga och lummiga skogar
-Mörka och otäcka skogar
-Träsk/sumpmarker
-Öppna, milt kuperade grässlätter
-Naturliga grottkomplex (ev. fyllda med troll och annat otyg)
-Uthuggna grottkomplex *hostMoriahost*
?
Visst händer det att man slänger in något annorlunda ibland, men det blir lätt att man (iallafall jag) ramlar i fällan att använda dem här klassiska miljöerna.
För att råda bot på detta skulle jag vilja höra vad forumet sitter inne på för häftiga miljöer som spelarna kan utforska! Låt höra era idéer!
För att starta diskussionen har jag några idéer som jag inte använt än men som skramlar runt lite:
-Kristallgrottor i skiftande färger. Kanske principiellt lika "vanliga" grottkomplex, men tyngd bör läggas vid utseendet och färgerna så att man undviker "oändligt antal nyanser av brunt och grått"-syndromet. Kanske kan ha med farligheter som vassa kanter osv. som karaktärerna kan skada sig på.
-Undervattensmiljöer av olika slag. Det är fantasy och att andas under vatten borde inte vara något problem om man verkligen vill. Alternativt kan man tänka sig att, som i en av berättelserna om "Fafhrd and The Gray Mouser", hitta en "torr miljö" under vattnet. Så att vattnet bara är ett mellanlager och sedan agerar "tak" när man väl når botten.
-Älskling jag krympte äventyrarna. Spelarna får ränna runt som små miniversioner av sig själva och försöka häva förbannelsen som de blivit utsatta för. Nu behöver inte råttorna var några märkliga mutanter för att vara farliga!
-Öken/Tundra/Glaciär. I en sådan miljö kan man verkligen lägga fokus på att omgivningen är fienden och inte nödvändigtvis behöva förlita sig på enorma skorpioner/isbjörnar/frostjättar för att utmana spelarna. Dock tycker jag att många spelsystem är lite halvdana när det gäller omgivningens inverkan på karaktärerna.
Det var några halvt genomtänkta idéer från min sida. Vad har Ni för några?
EDIT: För att förtydliga behöver det inte handla om en hel settingmiljö, utan snarare något som kan plonkas ner i en kampanj eller en miljö som kanske bara används i ett äventyr.