Nekromanti Häftighets skala !

Mouja

Hero
Vad är häftigast tycker ni ???

En stor och stark kraggbarbar som har kraggsvärd och tornerings rustning eller en alv som inte har någon speciell rustning och ett carwelan svärd och är smidig och snabb ????

Duddmannen

Hero
Kraggbarbaren, absolut!
Vad kan en vek alv göra ute i världen UTAN RUSTNING. Ett sådant brott mot vett och sans måste ju bestraffas hårt och snabbt.

Lucifer

Veteran
Absolut inte kraggbarbar i rustning. Det är ju löjligt, möjligtvist med ett läderharnesk eller nåt liknande.
En dvärg med stridskonsten Zur-Khan utrustad med Iken-Hav, Iken-Morok, Iken-Tzarin och en tirakdräpare i handen tycker jag är häftigt.
Eller varför inte en smidig mystisk alv med endast en Serinenaé båge och ett Lyfali på ryggen.
Eller den mystiske magikern med svart mantel och en huva som nästan alltid döljer ansiktet.
Det finns många sätt man kan va häftig på svårt att bestäma mig för vilket som e häftigast.

Tedd

Veteran
hmm.... en smidig och snabb alv behöver ingen pansar eftersom meningen med alven är att den inte ska bli träffad. det är minst lika bra som en stor och fet rustning som man måste fälla ett träd på för att buckla. dessutom blir det ofantligt mycket jobbigare att bära rustningen. och du kan inte ha på dig rustningen dygnet runt. smidigheten lever däremot inuti alven så... jag lägger min röst på alven... helt klart!

Frixeray

Swordsman
Jaja, ytterligare en "JÄJÄ, koola tuffa 'kötta-slakta-mosa-döda-allt-som-rör-sej'-kille" Alven är troligtvis vapenmästare och skulle vara ett hån mot sitt yrke om han bar rustning...
D&D3 ser jag. Jag förstår...

Perenna

Swordsman
Vad är häftigast tycker ni ???

En stor och stark kraggbarbar som har kraggsvärd och tornerings rustning eller en alv som inte har någon speciell rustning och ett carwelan svärd och är smidig och snabb ????

En kraggbarbar i tornerrustning är skrattretande löjlig!
Kraggbarbarerna finns i Mundana för koboldernas skull, som en parodi på Conan och alla de där andra barbröstade, stora, starka och dumma krigarna (...eller hur var det nu Krille sa?).
Läser man artikeln om Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor ser man dessutom att de ser rustningar som ett tecken på vekhet så jag tror att en kraggbarbar skulle bli utskrattad om han bar så mycket som ett härdat läderharnesk.

Duddmannen

Hero
Om man nu är Vapenmästare, borde man inte inse att vapen är ruskigt farliga? Borde man i så fall inte komma till den slutsatsen att en rustning kan innebära skillnaden mellan liv och död.

Och förresten, tänk om Kraggbarbaren OCKSÅ är Vapenmästare. Då är det plötsligt inte längre en fördel att vara utan rustning.

Duddmannen

Hero
Inte meningen att han skall bli träffad...

I EON blir man alltid träffad NÅGON gång, det är ett av problemen med Ob-slag. Ger man sig in i en strid, oavsett hur duktig man är på Undvika eller Sköld, mot till exempel en Kraggbarbar så måste man vara beredd på att man KAN bli träffad. Har man då ingen rustning alls på sig får man förmodligen ta ganska allvarliga konsekvenser.

Duddmannen

Hero
Inte meningen att han skall bli träffad...

I EON blir man alltid träffad NÅGON gång, det är ett av problemen med Ob-slag. Ger man sig in i en strid, oavsett hur duktig man är på Undvika eller Sköld, mot till exempel en Kraggbarbar så måste man vara beredd på att man KAN bli träffad. Har man då ingen rustning alls på sig får man förmodligen ta ganska allvarliga konsekvenser.

Targon

Hero
Frågan fel ställd

Jag har nog lite svårt för att se att något kan vara häftigt i sig självt oberoende av någon form av kontext. Inte ens om ni visar mig en bild på en kraggbarbar med kraggsvärd och megasuperrustning och ytterligare en bild på en alv med carwelansvärd och därefter be mig att välja vem som är häftigast kommer jag inte kunna göra annat än att bara skaka på huvudet och kanske säga: "Fina teckningar du har gjort". Häftigheten ligger inte i appearance utan i sammanhanget, i den bakgrundsstory som följer med figuren. Ger du mig en cool story om den store och starke kraggbarbaren med torneringsrustning så kommer jag att bli imponerad. Ger du mig en lika cool story om alven med carwelansvärdet så kommer det verkligen bli svårt att välja vilken av dem som är häftigast. Men vad det gäller en bedömning av coolheten i båda gestalterna i sig själva kan jag bara säga goddag yxskaft.

Förresten, varför skriver du inte ihop "häftighets skala", "tornerings rustning" eller carwelan svärd" när du så duktigt har skrivit ihop de två sammansatta orden "kraggbarbar" och kraggsvärd"? Okej då, förlåt att jag anmärkte. Slå mig inte.

Azagthoth

Myrmidon
Eller varför inte en smidig mystisk alv med endast en Serinenaé båge och ett Lyfali på ryggen.

Endast? Tvåhandssvärd och en båge som skjuter en kilometer, är det "endast"?

Varför måste alla "häftiga" personer vara "mystiska" förresten?

Bullowar

Veteran
just därför är det kanske oklokt att springa rakt in i en strid... om man inte har något annat val än att stida så får man försöka överlista sin fiende för att undgå att bli träffad... man kan ju inte vandra runt med en helrustning bara för att chansen finns att man kan hamna i strid.... tänk dej själv hur bekvämt det måste vara

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En stor och stark kraggbarbar HAR inte en tornerrustning. Det är för tungt, en kragg skulle inte välja det. Antagligen inte ens plåt (jag brukar köra på att Kragg använder härdat läder som max). Jag menar... de är ju inte lika veka som övrigt folk som måste skydda sig hela tiden /images/icons/wink.gif. För det andra är en tornerrustning till för att användas i kombination med häst (+Ob1T6 på alla rörelsebaserade handlingar om man inte gör så).

Alltså skulle jag spy åt kobolden som försökte sig på det /images/icons/wink.gif - jag antar att du kan klura ut mitt svar utan större svårighet.

Sodivra

Champion
Mmmm.

Jepp, ta på sig en rustning tar tid, och dessutom är det uttröttande att vandra runt med en på sig.
Det ser också väldigt suspekt ut.. Ingenting för infiltration och dyligt.

Lucifer

Veteran
Endast? Tvåhandssvärd och en båge som skjuter en kilometer, är det "endast"?

Det beror på vad man jämnför med... Jag tycker det är ganska endast om man jämnför med samma alv med en tornerrustning, en stor vältränad stridshäst med stridskonsterna Ovadi leome och Su´nai lyfali (alven har stridskonsterna inte hästen).
Då är det knappt en alv längre, nästan en stridsmaskin.
Och om man vill kan man byta ut Serinenaé mot en vanlig, eller inte vanlig Serinebåge. Det är nästan lika häftigt.

Varför måste alla "häftiga" personer vara "mystiska" förresten?

Jag tycker mystik och okultism är häftigt (intressant, spännande). Därför tycker jag att en mystisk rp är häftig. Det är vad jag tycker är en häftig Rp sen får ni andra tycka vad ni vill. Sen är inte dvärgen med tirakdräparen och allt det där inte så mystisk.

Perenna

Swordsman

En alv med 'endast' en serinenaé och lyfali är precis lika löjlig som en kraggbarbar med tornerrustning.

För det första; en alv skulle aldrig bara 'vandra omkring' med en serinenaé.
För det andra; en alv skulle aldrig bara 'vandra omkring' med ett lyfali-svärd.

Dessutom tvivlar jag starkt på att det finns särskilt många alver som kan hantera både serinenaé och lyfali, ens i krigstid. Men okej, här kan det finnas undantag...

Lucifer

Veteran
För det första; en alv skulle aldrig bara 'vandra omkring' med en serinenaé.
För det andra; en alv skulle aldrig bara 'vandra omkring' med ett lyfali-svärd

Hur vet du det? Hur många alver har du träffat på riktigt?
Om jag tycker det är "häftigt" och vill att min alv ska ha det så är väl det upp till mig och min SL. Sen struntar jag i fall det står nånstans att de inte kan ha det eller att nån som inte är med i min rollspelsgrupp tycker att man inte kan ha det.

Dessutom tvivlar jag starkt på att det finns särskilt många alver som kan hantera både serinenaé och lyfali, ens i krigstid.

Återigen hur många alver har du träffat som gör att du kan vara säker på det? Det är bara fantasi och enligt mig kan allt hända i fantasin.
Bara för att du har inprentat i ditt huvud eller om du har fått för dig att dom inte kan ha det så är det upp till dig och alla andra som tycker som dig.

Frågan var väl.... Vad är häftigast tycker ni ???
Och jag svarade.