Nekromanti Hälsa, kapitalism, tredje världen och sånt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Om det här med fissionskraft.

"En liten orelaterad observation: Över 20 svar i den här deltråden och inga otrevligheter överhuvudtaget, det var ju en trevlig överraskning. ^__^"

Jag hade tänkt kalla Marco och Mekanurg för "kärnkraftsrädda vänsterflummare", men det känns fel på något vis. :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Errare humanum est.

Eftersom kärnkraftsäkerhet är något jag jobbar med dagligen så har jag fått inställningen att olyckor kommer att inträffa. Däremot blir de knappast lika hemska som Tjernobyl, helt enkelt för att det kraftverket hade en sällsynt tafflig design.

Arfert

Facit
Re: Errare humanum est.

som jag ser det så handlar det om att väga risker mot varandra.. läste nån siffra någonstans att ca 3000 personer varje år dör i Sverige pga utsläpp från fossileldade kraftverk... vet inte om den siffran stämmer, en även om den är mycket lägre så rör det sig varje år om mångdubbelt fler döda per år/decennium/århundrade jämfört med kärnkraft.. speciellt om man ser det globalt. Kärnkraften skrämmer troligen mer för att folk dör i klump vid en olycka (som i Tjernobyl).. det var ingen smygande död.

Lite som att en flygkrasch för många är läskigare än bilolyckor, även om flygning är oerhört mycket säkrare.