Nekromanti Hälsa och andra variabla egenskaper

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Satt och funderade på grundegenskaper mm (Arvidos fel :gremwink:...

Borde inte egenskaper variera rätt mycket beroende på hur karaktären lever? Om man sover i gränderna, äter sopor och lever ständigt på flykt undan lagen borde man bli, fulare, sjukare, svagare och nervösare. På samma sätt borde man må över hela skalan bättre av drägliga levnadsförhållanden. Naturligtvis är båda extremerna dåliga (bortskämd är nästan lika illa som utsliten), så en karaktär som festar järnet i flera veckor borde få konsekvenser av det.

Därför tänkte jag att man i stället för det traditionella Fysik-värdet skulle ha tre väldigt variabla egenskaper: Utseende, Hälsa och "Mental hälsa"/harmoni (är inte riktigt säker på vad som skulle vara ett bra namn).

Ens liv kommer därefter påverka dessa egenskaper. Lever man i vildmarken kommer ens utseende ta stryk. Om man blir skadad eller svälter sjunker ens hälsa. Om man förlorar en nära vän eller stressar en längre tid tappar man mental balans (eller motsvarande).

Dessa egenskaper skulle sedan modifiera lämpliga saker såsom skadetålighet (hälsa), sociala förmågor (utseende) eller koncentrationsförmåga (stress).

Idén är att få spelarna att inse att de mår dåligt av vanvård och att ge dem litet mänskligare motivationer (god mat, semester och manikyr ;)

Vad tror ni?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Jag tycker det låter alldeles utmärkt. Jag brukar försöka göra sådana modifikationer som spelledare även om det sällan finns regler för det (inte ens i braiga Terra Draconis ;-). Jag brukar dock försöka vara lite försiktig med sådant som rör kroppens utseende då det kan vara så relativt. Trasiga kläder är det nog fler som tycker illa om än olika utseendemässiga attribut.
T. ex. har jag och min spelargrupp spekulerat över vad man kommer att anse om vissa ansiktsförändringar som kan uppstå vid kontaktsport i en idrottshyllande kultur som gamla Grekland, gamla Rom eller drakonerna i Terra Draconis. En näsa som fått en totalknäck efter en fullträff i boxning kanske sällan kan anses prydlig men lite 'slitna öron' efter brottningsgrepp kan ses som ärofullt och även om det inte är snyggt så är det positivt.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag brukar dock försöka vara lite försiktig med sådant som rör kroppens utseende då det kan vara så relativt. Trasiga kläder är det nog fler som tycker illa om än olika utseendemässiga attribut.

Jupp. Utseende är svårt och väldigt variabelt. Man kan vara skitful i trasiga kläder och några månaders ovårdat skägg, Något som ett bad, nya kläder och lite egenvård fixar i ett nafs. Eventuella regler för utseende borde hantera detta väl.

Utseende är besvärligt över huvid taget. En orch borde kunna vara en söt orch i andra orchers ögon men rätt ful sedd ur en mänsklig synvinkel. På samma sätt borde en synnerligen oorchisk orch kunna se bättre ut i mänskliga ögon.
Det är inte begränsat till olika arter... En Gothare ser fördjävlig ut ut Tant Agdas ögon och vice versa :)

Kanske någon form av specialiceringar? Typ "respektabel, välvårdad" osv...

Hmm... kanske skall nöja mig med mental repsektive fysisk hälsa... litet mindre subjektivt :)

T. ex. har jag och min spelargrupp spekulerat över vad man kommer att anse om vissa ansiktsförändringar som kan uppstå vid kontaktsport i en idrottshyllande kultur som gamla Grekland, gamla Rom eller drakonerna i Terra Draconis. En näsa som fått en totalknäck efter en fullträff i boxning kanske sällan kan anses prydlig men lite 'slitna öron' efter brottningsgrepp kan ses som ärofullt och även om det inte är snyggt så är det positivt.

Jag har för mig att Socrates använde förolämpningen "blomkålsöra" för att antyda att någon var brottare och sålunda rätt korkad (hans slutledning, inte min :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Jag har för mig att Socrates använde förolämpningen "blomkålsöra" för att antyda att någon var brottare och sålunda rätt korkad (hans slutledning, inte min :gremsmile:

Det kan nog vara sant. Intressant är ju i så fall att hans lärljunge Platon rekommenderade 'gymnastik för kropp och musik för själ' men han kanske inte räknade brottning som en 'lämplig idrott att syssla med'.
'Blomkålsöronen' skulle väl kunna vara en sådan lite mildare förvrängning av utseendet som inte är helt negativ.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att det är en bra och logisk tanke du har !!
Det kan ju vara bra att lägag in det i rollspelande. helt klart !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra idé. Men det kanske skulle leda till att äventyren handlade mer om att bada och så (Vilket kanske inte skulle vara helt fel...) och att må dåligt kan man ju rollspela... Psy-sänkningar?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Bra idé. Men det kanske skulle leda till att äventyren handlade mer om att bada och så</I>

Äh, det är ju enkelt ordnat...
Före: "Jag går till värdshusvärden och skaffar ett rum."
Efter: "Jag går till värdshusvärden och skaffar ett rum... med bad."

--
Åke
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Tycker det verkar som en schysst idé.
Skulle ju typ ge en drivkraft för spelaren att låta RP:n må bra, vilket ju (iaf enligt mig... /images/icons/smile.gif) är en stor del av verkliga livets målsättning...

Du kunde dela upp det i två olika sorters poäng för 'livsstil'...
En del som är 'späkande'... dvs utan några sådana poäng blir man bortklemad och vek, med lagom många blir man 'härdad' och för många blir du nedbruten....
Den andra delen är 'vårdande/närande'... låg poäng ger undernärdhet och och hygienrelaterade sjukdomar, lagom ger välmående och för mycket ger 'välfärdssjukdomar' som fetma...

Olika 'livsstilar' ger poäng av de två typerna som sedan kan översättas till hälsa och sånt... Och sedan den mentala hälsan... hmm... den blir svårare... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Haha... Ja det är sant förstås. Okej, om det funkar så skulle det ju lägga till en ny dimension av realism och "nära-på", men annars så skulle det nog bli mer av en tjatig sak. det påminner mig föresten, brukar ni och era kompisars rollpersoner putsa och rengöra vapen när ni spelar? Det är tydligen livsviktigt i verkligheten.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>brukar ni och era kompisars rollpersoner putsa och rengöra vapen när ni spelar? Det är tydligen livsviktigt i verkligheten.</I>

Blod, liksom krutrester, är starkt rostframkallande.
Jodå... i alla fall när vi lirar fantasy - det är lite <I>känsla</I> i att sitta på en kulle i solnedgången, med blicken tankfullt mot horisonten, och dra en putsduk över svärdsklingan med avmätta drag. "De dödade min bror. [zzwick] Jag måste hämnas! ... [zzwick]"  Ja, ni vet.
När vi lirar nutidsspel brukar det bli lite si och så med den saken, däremot. Har väl för trista minnen av ändlös vapenvård i lumpen för att riktigt få smak för det.

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Jodå... i alla fall när vi lirar fantasy - det är lite känsla i att sitta på en kulle i solnedgången, med blicken tankfullt mot horisonten, och dra en putsduk över svärdsklingan med avmätta drag. "De dödade min bror. [zzwick] Jag måste hämnas! ... [zzwick]" Ja, ni vet.

Instämmer, dessutom så kan man ju variera sig lite. Som spelledare behöver man ju inte kräva att spelarna rollspelar varje gång de sköter sin utrustning utan nöja sig med att den vane vandraren då och då talar om 'Jag sköter om min utrustning, putsar vapnen, grovrengör kläderna o. s. v.'

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,119
Location
Umeå
tre väldigt variabla egenskaper: Utseende, Hälsa och "Mental hälsa"/harmoni

Men påverkar inte de varandra. Mår man psykiskt dåligt drabbas man lätt av sjukdomar (nedsatt immunförsvar), man ser ofta ganska sjuklig (inte vacker) ut. Blir man skadad är man heller inte vacker (som när man blir sjuk) och man orkar inte med så mycket(psykiskt alltså). Är man ful... (skojade bara; ful är subjektivt). Känner man sig ful... sätter det sig på psyket.

I Gemini har de med det på ett bra sätt.. ett värde som heter välmående och som påverkar alla FV.

- Zire
 
Top