Satt och funderade på grundegenskaper mm (Arvidos fel ...
Borde inte egenskaper variera rätt mycket beroende på hur karaktären lever? Om man sover i gränderna, äter sopor och lever ständigt på flykt undan lagen borde man bli, fulare, sjukare, svagare och nervösare. På samma sätt borde man må över hela skalan bättre av drägliga levnadsförhållanden. Naturligtvis är båda extremerna dåliga (bortskämd är nästan lika illa som utsliten), så en karaktär som festar järnet i flera veckor borde få konsekvenser av det.
Därför tänkte jag att man i stället för det traditionella Fysik-värdet skulle ha tre väldigt variabla egenskaper: Utseende, Hälsa och "Mental hälsa"/harmoni (är inte riktigt säker på vad som skulle vara ett bra namn).
Ens liv kommer därefter påverka dessa egenskaper. Lever man i vildmarken kommer ens utseende ta stryk. Om man blir skadad eller svälter sjunker ens hälsa. Om man förlorar en nära vän eller stressar en längre tid tappar man mental balans (eller motsvarande).
Dessa egenskaper skulle sedan modifiera lämpliga saker såsom skadetålighet (hälsa), sociala förmågor (utseende) eller koncentrationsförmåga (stress).
Idén är att få spelarna att inse att de mår dåligt av vanvård och att ge dem litet mänskligare motivationer (god mat, semester och manikyr
Vad tror ni?
Borde inte egenskaper variera rätt mycket beroende på hur karaktären lever? Om man sover i gränderna, äter sopor och lever ständigt på flykt undan lagen borde man bli, fulare, sjukare, svagare och nervösare. På samma sätt borde man må över hela skalan bättre av drägliga levnadsförhållanden. Naturligtvis är båda extremerna dåliga (bortskämd är nästan lika illa som utsliten), så en karaktär som festar järnet i flera veckor borde få konsekvenser av det.
Därför tänkte jag att man i stället för det traditionella Fysik-värdet skulle ha tre väldigt variabla egenskaper: Utseende, Hälsa och "Mental hälsa"/harmoni (är inte riktigt säker på vad som skulle vara ett bra namn).
Ens liv kommer därefter påverka dessa egenskaper. Lever man i vildmarken kommer ens utseende ta stryk. Om man blir skadad eller svälter sjunker ens hälsa. Om man förlorar en nära vän eller stressar en längre tid tappar man mental balans (eller motsvarande).
Dessa egenskaper skulle sedan modifiera lämpliga saker såsom skadetålighet (hälsa), sociala förmågor (utseende) eller koncentrationsförmåga (stress).
Idén är att få spelarna att inse att de mår dåligt av vanvård och att ge dem litet mänskligare motivationer (god mat, semester och manikyr
Vad tror ni?