Spoiler för rollspelare med mig Johannes i Umeå...
"Jord var du, jord skall du åter bli" avslutade Father Andrew sin bön och gjorde korstecknet. Medan dödsringningen ven över heden ledde han församlingen tillbaka till den lilla stenkyrkan.
Bröderna stod kvar länge i regnet medan mörkret sakta lade sig över kyrkogården. I skenet av en lykta tittade Brian på sina två bröder och sade "jag tänker inte låta solnedgången ge mig vila, förrän vi avslöjat den som gjorde detta mot vår syster". Sedan tog han ett djup andetag och sade med djup, darrande stämma "Och Gud hjälpe honom, för jag tänker inte låta honom leva till att se nästa solnedgång".
(ovan inspirerat av text i En Garde!)
Tanken är att spela en minikampanj i tre delar i Skottland under 1700-talets första hälft. Inspirationskällor är Rob Roy, Barry Lyndon, En Vampyrs Bekännelser, Sharpe och Red Riding. Sppelvärlden nog är väldigt lik den Götterdämmerung erbjuder. Jag är väldigt tacksam för tips och förslag.
Sånt jag undrar över är
- lämplig musik? (hittills har jag diggat B. Lyndon-låtar)
-Vilka fallgropar kan ni se i plotten?
- Hur bör jag här spelleda mystiken?
- Vad kan jag göra istället för en mordgåta i del I? Jag tycker de är så himla tråkiga i rollspel. Något jag funderat på är att låta rollpersonerna förstå rätt tidigt att Lord Francis är inblandad, men istället låta dem fundera över hur de ska komma åt honom. Utmaning på duell, förgiftning, infiltration, samlande av vapen och regelrätt anfall...
- På vilket sätt gör jag mina bad guys levande?
-Är det någon person ni saknar i persongalleriet jag räknar upp nedan?
(Jag ska beskriva de olika deläventyren mer specifikt i underinlägg, men jag gör inte det nu helt enkelt för att det är way past Bolibompa. Sov gott!)
I Korthet
Del I
Rollpersonerna spelar nära anhöriga till en ung bondkvinna som hittas våldtagen och mördad ute på heden. Hon tycks ha ha blivit mördad under sin flykt ur fångenskap och hittades av en diligenskusk.När de försöker nysta i mysteriet kommer de finna att spåren leder till den engelske lord Francis herrgård. På vilket sätt tänker de kräva sin hämnd?
I herrgården finner de att
godsherren ägnat sig åt vidriga ockulta experiment med unga kvinnor. Bl.a finns där en stum traumatiserad ung kvinna. Nunnan Syster Fiona, tar hand om henne. Rollpersonerna finner också tecken på Lorden måste ha varit del av någon sorts mörkt nätverk.
Lord Francis främste livvakt, Kapten Angus, undkommer dock rollpersonernas hämnd.
Del II
När rollpersonerna krävt sin hämnd på Lord Francis pekar Father Andrew ut Kapten Angus som den egentliga hjärnan bakom övergreppen på Francis Manor. Father Andrew förklarar att han fått reda på att denne befinner sig på fälttåg på sydöstra Irland. Eftersom rollpersonerna efter sin hämnd nu är fredlösa och ännu söker hämnd på Kapten Angus och engelsmännen reser de till Irland för att ta värvning. Ett fältkampanjs-äventyr där rollpersonerna tar på sig rollen som skarpskyttar i ett blodigt uppror mot de onda engelsmännen. Father Andrew, som i själva verket sedan länge varit inblandad i Lord Francis grymheter, får rollpersonerna att göra detta i hopp om att de ska antingen dö i fälttåget eller åtminstone ta kål på en av hans stora konkurrenter i den mörka orden.
Del III
Rollpersonerna återvänder från Irland på grund av ett oroande brev från Syster Fiona. Hon fruktar för sitt liv och förklarar att ondskan som låg bakom deras systers död har djupare rötter än de kunnat ana. Hon manar dem att komma hem.
När rollpersonerna återvänder är Syster Fiona försvunnen, så också den stumma flickan som hon adopterat. Father Andrew har i rädsla för sitt och församlingens liv anlitat legosoldater, Steffen Hoffman och hans "Björnarna". Sanningen som uppdagas när rollpersonerna utreder Syster Fionas död är dock att Father Andrew är den värste av ockultisterna och nu håller den artefakt som lorden ägde i sin hand och att legosoldaterna är hans lakejer.
Spelledarpersoner
Father Andrew,45 årtänk:Broder Tuck med grått skägg
Rollpersonernas själasörjare och trogne församlingspräst. En glad och omtyckt prick - fryntlig rentav! Han anses däremot lite undfallande mot den engelska överhögheten. Hans mörka hemlighet är medlemskapet i en otäck orden. Han är i äventyrets början en dold underhuggare till lord Francis.
Lord Francis, 32 år, tänk: Tim Roth i Rob Roy
En elak engelsk Lord som ser ned på människor i allmänhet och smutsiga skottar i synnerhet. Han bor på en mindre herrgård och omger sig med tjänstefolk och några soldater för indrivning och livvakt. Han är inte stenrik men inte heller utfattig. Han är en ung ambitiös karriärsklättrare och sådär vidrigt överlägsen som Tim Roth i Rob Roy. Han har rest mycket i kolonialkrigen och där vunnit sin rikedom och sitt gods genom att ordagrant gå över lik.Bland de saker han plundrade var en övernaturlig artefakt.
Syster Fiona,50 år tänk:Sofia i Bröderna Lejonhjärta
En nunna i byn. Var barnvakt åt RP när de var barn. En good guy! Hon är smart och vältalig.
Kapten Angus,36 år tänk:Bill the Butcher,Gangs of N.Y
Råbarkad kapten, del av Francis livvakt. Lyckas fly i del I
Den stumma flickan, 12 år
En flicka som traumatiserats och tappat talförmågan till följd av de övergrepp hon utsatts för hos Lord Francis
Klockaren Buck,36 år Tänk:Igor,Frankensteins tjänare
Begåvningshandikappad men urstark. Buck är uppfostrad av Father Andrew till något av ett vilddjur i koppel. En patologisk sadist.
Steffen Hoffman och "Björnarna"
Ett brutalt legoknektsfölje med en råbarkad hövding i Steffen. Han från början intresserad bara som ett jobb, men är nu involverad i Father Andrews mörka hemligheter.
"Jord var du, jord skall du åter bli" avslutade Father Andrew sin bön och gjorde korstecknet. Medan dödsringningen ven över heden ledde han församlingen tillbaka till den lilla stenkyrkan.
Bröderna stod kvar länge i regnet medan mörkret sakta lade sig över kyrkogården. I skenet av en lykta tittade Brian på sina två bröder och sade "jag tänker inte låta solnedgången ge mig vila, förrän vi avslöjat den som gjorde detta mot vår syster". Sedan tog han ett djup andetag och sade med djup, darrande stämma "Och Gud hjälpe honom, för jag tänker inte låta honom leva till att se nästa solnedgång".
(ovan inspirerat av text i En Garde!)
Tanken är att spela en minikampanj i tre delar i Skottland under 1700-talets första hälft. Inspirationskällor är Rob Roy, Barry Lyndon, En Vampyrs Bekännelser, Sharpe och Red Riding. Sppelvärlden nog är väldigt lik den Götterdämmerung erbjuder. Jag är väldigt tacksam för tips och förslag.
Sånt jag undrar över är
- lämplig musik? (hittills har jag diggat B. Lyndon-låtar)
-Vilka fallgropar kan ni se i plotten?
- Hur bör jag här spelleda mystiken?
- Vad kan jag göra istället för en mordgåta i del I? Jag tycker de är så himla tråkiga i rollspel. Något jag funderat på är att låta rollpersonerna förstå rätt tidigt att Lord Francis är inblandad, men istället låta dem fundera över hur de ska komma åt honom. Utmaning på duell, förgiftning, infiltration, samlande av vapen och regelrätt anfall...
- På vilket sätt gör jag mina bad guys levande?
-Är det någon person ni saknar i persongalleriet jag räknar upp nedan?
(Jag ska beskriva de olika deläventyren mer specifikt i underinlägg, men jag gör inte det nu helt enkelt för att det är way past Bolibompa. Sov gott!)
I Korthet
Del I
Rollpersonerna spelar nära anhöriga till en ung bondkvinna som hittas våldtagen och mördad ute på heden. Hon tycks ha ha blivit mördad under sin flykt ur fångenskap och hittades av en diligenskusk.När de försöker nysta i mysteriet kommer de finna att spåren leder till den engelske lord Francis herrgård. På vilket sätt tänker de kräva sin hämnd?
I herrgården finner de att
godsherren ägnat sig åt vidriga ockulta experiment med unga kvinnor. Bl.a finns där en stum traumatiserad ung kvinna. Nunnan Syster Fiona, tar hand om henne. Rollpersonerna finner också tecken på Lorden måste ha varit del av någon sorts mörkt nätverk.
Lord Francis främste livvakt, Kapten Angus, undkommer dock rollpersonernas hämnd.
Del II
När rollpersonerna krävt sin hämnd på Lord Francis pekar Father Andrew ut Kapten Angus som den egentliga hjärnan bakom övergreppen på Francis Manor. Father Andrew förklarar att han fått reda på att denne befinner sig på fälttåg på sydöstra Irland. Eftersom rollpersonerna efter sin hämnd nu är fredlösa och ännu söker hämnd på Kapten Angus och engelsmännen reser de till Irland för att ta värvning. Ett fältkampanjs-äventyr där rollpersonerna tar på sig rollen som skarpskyttar i ett blodigt uppror mot de onda engelsmännen. Father Andrew, som i själva verket sedan länge varit inblandad i Lord Francis grymheter, får rollpersonerna att göra detta i hopp om att de ska antingen dö i fälttåget eller åtminstone ta kål på en av hans stora konkurrenter i den mörka orden.
Del III
Rollpersonerna återvänder från Irland på grund av ett oroande brev från Syster Fiona. Hon fruktar för sitt liv och förklarar att ondskan som låg bakom deras systers död har djupare rötter än de kunnat ana. Hon manar dem att komma hem.
När rollpersonerna återvänder är Syster Fiona försvunnen, så också den stumma flickan som hon adopterat. Father Andrew har i rädsla för sitt och församlingens liv anlitat legosoldater, Steffen Hoffman och hans "Björnarna". Sanningen som uppdagas när rollpersonerna utreder Syster Fionas död är dock att Father Andrew är den värste av ockultisterna och nu håller den artefakt som lorden ägde i sin hand och att legosoldaterna är hans lakejer.
Spelledarpersoner
Father Andrew,45 årtänk:Broder Tuck med grått skägg
Rollpersonernas själasörjare och trogne församlingspräst. En glad och omtyckt prick - fryntlig rentav! Han anses däremot lite undfallande mot den engelska överhögheten. Hans mörka hemlighet är medlemskapet i en otäck orden. Han är i äventyrets början en dold underhuggare till lord Francis.
Lord Francis, 32 år, tänk: Tim Roth i Rob Roy
En elak engelsk Lord som ser ned på människor i allmänhet och smutsiga skottar i synnerhet. Han bor på en mindre herrgård och omger sig med tjänstefolk och några soldater för indrivning och livvakt. Han är inte stenrik men inte heller utfattig. Han är en ung ambitiös karriärsklättrare och sådär vidrigt överlägsen som Tim Roth i Rob Roy. Han har rest mycket i kolonialkrigen och där vunnit sin rikedom och sitt gods genom att ordagrant gå över lik.Bland de saker han plundrade var en övernaturlig artefakt.
Syster Fiona,50 år tänk:Sofia i Bröderna Lejonhjärta
En nunna i byn. Var barnvakt åt RP när de var barn. En good guy! Hon är smart och vältalig.
Kapten Angus,36 år tänk:Bill the Butcher,Gangs of N.Y
Råbarkad kapten, del av Francis livvakt. Lyckas fly i del I
Den stumma flickan, 12 år
En flicka som traumatiserats och tappat talförmågan till följd av de övergrepp hon utsatts för hos Lord Francis
Klockaren Buck,36 år Tänk:Igor,Frankensteins tjänare
Begåvningshandikappad men urstark. Buck är uppfostrad av Father Andrew till något av ett vilddjur i koppel. En patologisk sadist.
Steffen Hoffman och "Björnarna"
Ett brutalt legoknektsfölje med en råbarkad hövding i Steffen. Han från början intresserad bara som ett jobb, men är nu involverad i Father Andrews mörka hemligheter.