Nekromanti händelse på magikerakademi(spoiler)

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Nu är det såhär att jag spelleder ett par spelare som spelar unga studerande på en makikerakademi i kabalaorden. Jag har med alla lärare ,klassen och hur akademin ser ut. Nu har vi spelat igenom första terminen för dom. Och nu skulle jag behöva lite tips på händelser ,vad som kan hända på en magikerakadmi så att det inte bli alltför mycket Harry potter känsla. vilket vi inte vill ha.
exempel på viktigare händelser än så länge har bland annat varit:
-Rafiali på gästföreläsning om flätprincipen och nya rön innom teoretisk magi.
-Dom har vart på lite helgfestande. bland annat så smälldes det av en hel massa fyrverkeripjäser som nästan sprängde upp en herrgård.
-Haft terminsavslutningsbal.
-Sett massa lärare och äldre elever ha magidueller

behöver mer händelser vad som kan hände, både troliga och mindre troliga.
Behöver ett sätt att få spelarna och deras RP´s att känna sig mindre trygga på skolan.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Låt någon mer eller mindre galen magiker ta dit något mer eller mindre farligt magiskt djur eller väsen så ska du nog se att det sätter sprätt på saker och ting!
En basilisk som förstenar folk stup i kvarten kan vara nog så underhållande, eller en elementarvarelse med eget tänkande.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Finns någon form av konkurrens med i bilden?
Kanske handlar det om att alla inte kan gå vidare till nästa års utbildning. Här är det upplagt för intriger mellan klassmedlemmarna.

Kanske finns det inofficiella maktstrukturer inom skolan? Ta ondskan som inspirationskälla (vad gäller själva idén, ripoffs är inte att rekommendera).

Det kan finnas något pris eller stipendium som kräver lite extra av eleverna, även här kan det handla om konkurrens.

Man kan lägga en termin i verusakademin i asharien så får man ett helt äventyr baserat på resan dit (här kan man slänga in hur mycket pirater som helst, till exempel) eller mötet med den ashariska kulturen.

Det var mina tankar så långt....
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Här får du...

en länk till en tidigare tråd som nog kan innehålla en intressant inspiration.

//erik. teh shit...nödig
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
mörkret

Du kan ju låta dom hjälpa en viss magiker med en del pappersarbete eller liknande och är med då denne magiker börjar få reda på saker som tyder på att ett mörker närmar sig...

vill magikern att de ska få veta detta... är han verkligen lojal till kabala. tja... hitta på vad som helst.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Ge dem ovänner och romantik!

Som skrivits tidigare så är konkurrens alltid roligt, men även kanske direkta ovänner som någon spelare kanske råkat förnärma eller sabbade något experiment för. Denne kanske sedan med sina vänner försöker jävlas med spelarna genom att byta lapparna på burkarna med ingredienser när denne ska hämta något åt en lärare, vilket resulterar i att spelaren för skit för det? Sedan får denne veta att det var dennes ovän som gjorde detta, antingen via rykten eller att ovännen säger det rakt ut "haha, hade du kul att städa akademin i helgen" nåt sånt.

Sen finns det kanske lite romans att spela, någon rentav en kärleksrival finns att tillgå? Skolans snyggaste tjej börjar visa intresser för en spelare, kanske för att därefter utnyttja denne på något sätt (nej vi pratar inte sexuellt :gremtongue:), typ "men du som e så sööööt, kan inte du smita in på magister Kyridons rum och göra en (magisk såklart :gremwink:) kopia av provet inför imorrn?

Och sen till sist kan man också ha någon form av hemligt sällskap bland studenterna på akademin, vars uppgift kan vara t.ex. att hjälpa varandra med studierna, men kanske även mer ljusskygga saker som att kopiera prov, utpressa andra elever, sno värdefulla böcker för sällskapets ledare, som kanske är en wannabe-nekromantiker som i slutändan råkar släppa lös en drös vandöda på akademin mitt i natten, som han ej kan kontrollera? Hur stor del av själva sällskapet spelarna tar beror så klart på, men de bör åtminstone kanske se någon sno en bok, utpressa en elev, något sådant, och sedan bli indragna i det, kanske rentav blir ombedda av någon lärare att "eftersom de är respektabla och pålitliga elever här på akademin" och utlovar dem kanske ett rekommendationsbrev för vidare studier efter akademin, tillgång till det stora alkemilabbet, osv... Såna bonusar som inte är värda just pengar men mer tjänster och fördelar på akademin.

/Johan, med inspirationsfläng
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Ge dem ovänner och romantik!

den sista biten där låter mycket spännande. alltid kul med hemliga sällskap :p. Nä, men det kan ju också vara så att de själva bildar ett hemligt sällskap som kanske håller till senare.

detta kan ju också göra så att när ni är klara med kampanjen så spolar ni fram fem år och kör sedan vidare, och då är det samma rps och de har hållt kontakten genom sällskapet.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
En kommentar: Praktikplatser!!

Att sitta med nosen i en bok är förhållandevis bra men något den erfarne magikern vet är att det för eller senare blir någon resa.

Så varför inte låta en vän till läraren ta ett gäng studerande på en av sina handels resor, på 2 veckor?
Hans fördel: Magikuniga i sällskapet = Mindre risk för rövare.
Deras fördel: Fält erfarenhet.
Lärarens fördel: Slipper klassen ett tag.
Skolans fördel: Slipper klassen och kan få ett bättre rykte.
 
Top