Händelser efter handling?

Hej!

Jag har skrivit ett flertal egna rollspel. Jag har inget problem i huvudtaget med att komma på idéer om vad jag ska skriva om, och inte heller att vidareutveckla till en handling. Men att hitta på mycket händelser under äventyrets gång finner jag väldigt svårt. Det kan mycket ligga i att jag själv gärna har relationerna i fokus när jag spelar, så att det inte är så viktigt för mig med ett händelserikt schema, medans min grupp har svårt för att hålla konversationer utan ett direkt överliggande hot.

Några tips på rollspelsskrivande när det gäller att finslipa rollspelet till något mer dramatiskt?

ceruleanfive

Bläckfisk
Hej! Välkommen till forumet!

Pratar du om att skapa nya rollspel i mekanisk bemärkelse, eller om att skriva scenarion till existerande rollspel? Jag tolkar det som att du menar det senare – och då hade det varit bra att veta vilket rollspel du skriver scenarion till, eftersom det medför så väldigt olika förutsättningar.

Tre solar

Hero
Ett generellt tips är att fråga din grupp vad de gillar, och sen fylla dina äventyr med den typen av händelser.
Om de inte vet skulle jag föreslå att inför varje möte förbereda
a) fyra "situationer"
- två coola strider
- en problemlösningsscen (till exempel: smyga förbi en vaktpost, ta sig över en flod där det saknas bro, övertyga en kung om att göra något)
- en exposiitons-scen, där du bara visa upp något coolt i världen (typ att en drake flyger förbi när de lagar mat, larmet piper men det är falsklarm, de besöker pyramiderna...)
b) ett val med klara konsekvenser, där de antingen
- väljer bort en situation (och därmed eventuella positiva konsekvenser från den); eller
- väljer i vilken ordning de upplever situationerna (och därned hur mycket utrymme det finns att misslyckas i respektive)

Jag skulle också rekommendera att du inte skriver så mycket annan handling, utan låter själva händelserna vara handlingen. Annars är det lätt att spelarna blir passiva/ointresserade, eftersom de bara väntar på att handlingen ska fortsätta. Då är det inte konstigt om de inte rollspelar, eftersom ju mer de gör det, desto långsammare går handlingen framåt. Så du bör alltså antingen stryka handlingen, eller belöna dem med att handlingen rör sig framåt fortare om de rollspelar sina relationer, istället för att "bestraffa" dem med att handlingen pausar tills de har gjort X.

(svar till ceruleanfive)

Tack!

Scenarion :)
Föredrar att välja system efter att jag har fått inspo. Så det blir en svår fråga, imed att jag inte riktigt vet?

RasmusL

Champion
Har du provat att jobba med "flaggor och bomber"? Jag vet att det finns en bra förklaring av det här någonstans på forat men hittar det inte just nu... Rickard ? Måns ? Hjälp!

Det bygger i väääldigt korta drag på att spelarnas karaktärer har så kallade "flaggor". Det kan vara att de "vill bli bäst i världen på MMA", eller "har problem med alkoholmissbruk" eller "är rädd för mörkret" eller vad det nu kan vara. När en spelare kommer med en sådan grej så är det en "flagga". Utifrån det kan du löst planera "bomber" som aktiverar flaggorna. Mörkrädd? Då kan ju scener där rollen konfronterar rädslan, eller kanske ännu bättre: utforskar källan eller ursprunget till rädslan, osv. Alla karaktärer någonsin har flaggor om du letar efter dem, eller frågar efter dem, och att ha dem antecknade tillsammans med lite anteckningar om tänkta bomber kan ge riktigt fina och sömlösa transitions till personligt drama i en övergripande historia. Måns och Rickard kan beskriva det här mycket bättre, men det är en smidig teknik och ett sätt att strukturera något som annars måste vara intuitivt som gör "hitta på mycket händelser under äventyrets gång" mycket lättare!