Nekromanti Händelser i skyttegravarna

Zadrith

Hero
I ett rollspel jag jobbar med väljer man i stället för ett yrke vad man har gjort under olika perioder i sitt liv. Ju äldre man är desto fler val får man göra. Vissa val gör att man får slå slag på händelsetabeller och en sådan är händelser på västfronten under första världskriget. Jag har lite idétorka och har hittills bara kommit fram till följande alternativ (befordringar har ett eget system) och behöver hjälp att komma på fler. Tärningen kan bytas ut till en T100 så känn er inte begränsade av den. Systemet bygger på Hjältarnas tid.
Händelser: Slå ett slag på tabellen för att se vad du råkade ut för under kriget.
T10
Resultat
1-2
Psykiskt nedbruten: Du blev psykiskt nedbruten av påfrestningarna i skyttegravarna och diagnostiserades med "shell shock". Dit maxvärde och startvärde för mental hälsa sätts till +1. Om du valde Nerver av stål som din medfödda förmåga får du slå om.
3
Svår brännskada: Du är svårt brännskadad på delar av kroppen. Brännskadan syns på en hand, upp längst halsen eller i ansiktet.
4-5
Avtrubbad: De fruktansvärda upplevelserna under kriget har gjort dig avtrubbad. Du upplevs ofta som känslokall vilket ibland leder till att slag för världsvana spärras ett par snäpp men du behöver å andra sidan aldrig slå skräckslag för att du ser döda och lemlästade kroppar.
6-7
Tapperhetsmedalj: Du har välförtjänt eller oförtjänt dekorerats för tapperhet i strid. I rätt kretsar kan det öppna ett slag för världsvana flera snäpp.
8-9
Vän för livet: Tidigt under kriget blev du god vän med en annan soldat. Ni lyckades båda två överleva och har behållit kontakten sedan dess. Din vänn kommer att göra sitt yttersta för att hjälpa dig oavsett vad det handlar om.
10
Dubbla omslag: Slå om och slå två slag på tabellen

Makaron

Veteran
Några spontana ideer:

Amputerad kroppsdel (hand/arm eller fot/ben): en allvarlig skada gjorde så att en av dina lemmar behövde amputeras. Svårare för relevanta färdigheter (fingerfärdighet/manövrer eller motsvarande). Proteser finns, och hjälper till viss del.

Gasattack: Du var med om en gasattack. Du överlevde, men dina lungor är inte vad de en gång varit. Svårare för uthållighet och liknande

Lomhörd: Antingen var du för nära artilleri (på endera sidan om rören) eller kanske tjänstgjorde du i en stridsvagn Oavsett så har det konstanta oväsendet permanent skadat din hörsel. Svårare på Spana (som i min mening handlar lika mycket om att uppfatta faror med andra sinnen än ögonen).

(Svårt att spontant komma på positiva saker som kan ha hänt)

Zadrith

Hero
Makaron;n225525 said:
Samma problem som jag har, det är lätt att hitta på otrevliga skador men svårt att hitta på andra karaktärsutvecklande grejer

ceruleanfive

Bläckfisk
Makaron;n225525 said:
Zadrith;n225527 said:
Samma problem som jag har, det är lätt att hitta på otrevliga skador men svårt att hitta på andra karaktärsutvecklande grejer
Pessimister!

Klenod: I den stöveltrampade leran fann du ett värdefullt föremål – ett fickur i guld, en diamantprydd ring eller liknande. Du fick aldrig reda på vem ägaren var och sedan dess har du burit med dig föremålet. Det är säkerligen värt mycket pengar, men du har behållit det av sentimentala skäl.

Sinnesfrid: Under de miserabla förhållandena i skyttegravarna kom du till djupa insikter om livet – insikter som färgar din tillvaro än idag. Du kanske förlorat all rädsla för döden, känner att Gud ständigt finns vid din sida eller blivit övertygad om att våld aldrig är lösningen på några problem.

Tacksamhet: Kriget lämnade många kombattanter mentalt nedbrutna, men inte dig. Du vaknar istället varje dag med ett leende på dina läppar – den tiden är ju över! Flera gånger om dagen påminner du dig själv om hur mycket bättre du har det nu, jämfört med hur du hade det då.

Attraktivt ärr: Ditt en gång anonyma anlete har numera karaktär och auktoritet. I närstrid skars du av en bajonett som lämnade ett distinkt, men smakfullt och intresseväckande ärr.

Korpen

Hero
Frälst av stålregnet: Hammarslagen från artilleriets trummeld krossade inte din ande, utan omformade, stärkte och härdade den. För dig var skyttegravarna ett under som gav dit liv mening och renade dig (och dina kamrater) från tidigare synder och svagheter.

Brüder gegen Brüder: "Varför dödar jag för? Varför slaktar vi våra bröder som lamm?" Du måste härifrån. Korsa stålregnet, över dödens gränsland och lämna vansinnet bakom dig. Allt annat är sekundärt.

Bifur

Veteran
Några positiva
Stridsvan: + på någon vapenfärdighet
Fältskär: bra på att ta hand om sår
Goda kontakter: vänner i allierade arméer eller lokalbefolkningen i det land du stred
Strateg: vana av planläggning, underrättelsearbete etc.
Ledare: du har drillas till att styra grupper och genomdriva beslut i ett kollektiv

Ska man sedan gå på rent psykologiska personlighetsutvecklande effekter är ju möjligheterna obegränsade. Men de kanske man vill välja? Mitt förslag är att inte blanda, håll fysiska och regeltekniska effekter för sig och ren karaktärspåverkan (som avtrubbad) i ett eget led.