Nekromanti Händelser

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Det skulle vara kul att veta vad ni andra har för förslag på händelser som man som SL kan kasta in för att göra en resa eller en vistelse i en stad eller by mer intressant. Alltså sånt som inte direkt har med äventyr att göra.

Jag betackar mig för de eviga rövarna, ficktjuvarna och krogslagsmålen

Själv har jag flera skojiga saker på lut, men det är alltid kul med nya perspektiv!

/erik
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Låt nån i gruppen bli förförd ....är alltid lika kul bara spelaren inte lägger sig under ett bord och fnittrar.... om du har yrkesmördare i gruppen kan dom få ett litet jobb...eller låta rpna döda den jobbiga vargen i skogen....hjälpa byborna (behöver ju inte inne hålla död, blod).....
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Ja det här med att hjälpa folk är bra. Jag brukar låta godhjärtade (troende, riddare, allmänt snälla) rollpersoner hamna i situationer där de måste hjälpa folk utan att få något för det. Är man snäll så är man. Spelarna ska inte behöva belönas för att följa sin karaktär Därmed inte sagt att det inte har sina fördelar att vara hjälpsam.

I morgon ska jag låta en av mina rollpersoner, en Faulksriddare, hjälpa bönderna i sin nya hemby med sådden, medan de mindre solidariska rollpersonerna ska få ägna sig åt träning och andra personliga projekt.

Det här med förförelse är ju också roligt...
 

Paro

Veteran
Joined
5 Mar 2003
Messages
7
Location
Fagersta
Sköts det rätt kan, i princip, alla småhändelser bli roliga.
Sedan kan småhändelser som improviseras fram visa sig kunna användas längre fram i spelet också. Så har det blivit för mig i alla fall.

Men för att komma till saken så listar jag några bra exempel:

- En SLP's kärra/vagn/droska har kört i diket (eller dylikt) och SLP'n ser ut att behöva en hjälpande hand. Kanhända belönas rollpersonerna efter detta?

- Om rollpersonerna själva färdas med kärra: Ett stort träd tycks ha ramlat över vägen och blockerar nu färdleden. Kärran är för otymplig för att köras runt. Rollpersonerna har inget annat väl än att antingen vända tillbaka eller göra sig av med det stora trädet. Men hur?

- Vill man få tiden att gå lite då rollpersonerna anlänt till en ny stad/by där de inte känner någon kan man se till att alla värdshus rum och sovsalar är fulla. På så sätt lämnar man spelarna åt deras egen kreativitet.
Extra kul blir det om ett våldsamt regn börjar falla mitt under detta ;-)

För mer intressanta småhändelser, be snällt! :)

//Paro
 

Farbror Uffe

Veteran
Joined
1 Dec 2002
Messages
29
Location
Värmland, Kristinehamn
Re: Händelser (Spelare SPOILER)

Jag har gjort några egna tabeller som man kan slå något slag med t100 på under resor och liknande. Det fungerar bra för mig som SL eftersom jag redan innan spelmötet har förberett ett par tänkbara händelser, dessutom kan inte spelarna gnälla på mig för att jag är för elak mot dem, jag skyller bara på slumpen.

Jag bifogar en av mina egenhändigt ihopsnickrade händelsetabeller.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Jag betackar mig för de eviga rövarna, ficktjuvarna och krogslagsmålen"

Krogslagsmål som är så kul! Rövarare som är så söta!

Karaktärer. Det mest spännande man kan träffa på är folk som avviker från mallen på något sätt.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Liten fråga. OT eller nått

Vad menar du med: För status, se Belial med bunden Cicatrix . Jag gissar att du med Belial menar någon av demonerna i Diablo2, men vad är en Cicatrix?
 

Mercellon

Veteran
Joined
25 Feb 2003
Messages
41
Location
Göteborg
Re: Liten fråga. OT eller nått

Fel.
En Belial är en högre vandöd, står mer info om den i Vandöda & Nekromanti. Till en belial binder man andar. En Cicatrix är en sådan.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Får mej att tänka på....

.... den gången mitt äventyrargäng stannade till vid en värdshus i asharien under ett ösregn. Med lite missförstånd och mycket öl slutade det med att min pyar-alv med yrket vapenmästare fick två människofruar! Visserligen hade dom ca 19 i personlighet (dom var till råga på allt tvillingar), å alven försökte förgäves förklara att alver alldrig gifter sig men värdshusvärden lysnade inte på det örat. Båda var oskuld innan den kvällen och båda var med barn två dagar senare så se upp om du har en karaktär med 14 i amor.
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Får mej att tänka på....

Lyckat för den alven! :gremwink:

Min rp har 17 i amor och 17 i PER. Vilket har lett till saker som varit mindre kul.
 

Mercellon

Veteran
Joined
25 Feb 2003
Messages
41
Location
Göteborg
Re: Får mej att tänka på....

Hmm, 'ska' inte alver ha ganska lågt i amor? Det är iallafall vad det står i boken...
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Får mej att tänka på....

Måste man följa boken? Man ska ju spela för det är kul och dom kanske har andra regler än i boken, det har min spelgrupp.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Bara gamla alver (ANT)

Iaf om jag har försått det rätt. Yngre alver (dom som är i det första stadiet på inåtvändhetstabellen) har normal amor.

Mvh Victor Palm...

...Så är det! Hoppas jag... :gremtongue:
 

Paro

Veteran
Joined
5 Mar 2003
Messages
7
Location
Fagersta
Re: Får mej att tänka på....

Situationen låter lite som EON-äventyret "Sorgernas Brunn" som NeoGames släppt.
Där figurerar också två mycket vackra tvillingar som är döttrar åt en värdshusägare.

//Paro
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Ett förslag....

... är att inhandla en amulett av impotens och motstånd till sjukdommar å de snaraste. :gremgrin:
 
Top