Nekromanti Här är bilden som fick mig att fundera (OT?)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
kring ett eget spel

Någon som minns det här spelet? Eller...

Fullständiga beroende framkallande spel. Jag gjorde två bärd spel utefter dessa spel, det senaste hette Temple of Pernrider och var en mix av Gateway och Temple. Säger iten er så mycket som inte spelat dem. Jag gjorde ett jättelikt ark med ett hål i mitten och kartor (utan fällor, skatter etc utmärkta) som jag la under det stora arket. På så sätt kunde man se en liten del av grottan man var i och hur man gick. Det var att hitta en karta. annars hade man ingen bild utan det var mer rollspel. jag gjorde tom effekter på min lilla casiosynth för monste, skatter , fällor etc.

Anyway. Det här var för en tio åring en av inspirationskällorna till egna fantasyspel som senare blev scifi. En av de andra var Dod 3 men den historien finns nån annastans på forumet.

PS
Om nån har nån hjälp till Gateway för att komma förbi Level 6 och hur man använder kors mot vampyrer och lite förklaring till hur olika spells fungerar så... gärna tack. Om nån vill testa de här spelen så skriv ner det här ska jag tala om hur ni gör. They were made back in the 80's...

Johan K

Gammal & dryg
Ahhh !
Vilka minnen de bilderna ger.. Läste på bilden at de spelades på C64... Hur många gånger satt man inte med den dummburken & lirade.. Blir ju något nostalgisk ju ! :gremgrin:

Muggas

Hero
Riktigt gamla spel, eller? Omslagen ser ut som om de kommer från C64:ans gryningsålder (men stilfulla, helt klart). Rör det sig om bara äventyr-/strategispel eller fanns det ngn rollskapande funktion i spelen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är rollspel. I temple så slår du eller väljer du dina egenskaper mellan 3 och 18 (skrämmande likt vissa andra spel). Man får silver och får köpa vapen av en inkeeper som man kan prutas med. I templet får man läsa om varje rum. Man kan svinga svärdet eller hugga med det. Man kan hitta pilar, magiska pilar lönndörrar, fällor skatter och så finns det monster som också är beskrivna. Det finns 4 levlar och det är till C64. Alla beskrivningar går att tanka ner samt emulator och spel.

Gateway är i mitt tycke ännu grymmare. Det är snabbare och utan beskrivningar med 800 levlar. Där kan man hiotta en mängd olika besvärjelser, gå på teleporteringsfällor, slåss mot 1000 olika monster hitta grymmare och grymmare vapen leta lönndörrar, fällor etc. För varje rum du kommer in i så är alla närliggande rtum förutom de du varit i täckta av gult. Du ser itne ens deras avgränsingar. Då du går in i det gula visas rummet och monster, skatter visar sig. Det rä helt tyst och så plötsligt TIIIOOUU så kommer en hobgoblin i ruskig fart mot dig. Vad ska du göra? Kasta en paralyzespell eller slåss med ditt long sword? Så som han attackerar måste det finnas nåt längre in i grottan... Tre rumsenare finner du vad de vaktade. A vampire cross... Aha det finns vampyrer här... Grymt skönt med gammal usel grafik. Bygger också på grundgenskaper man får från början som höjs. Glömde säga att man kan hitta amuletter och Stones. Testa!

Big Marco

Läskig
Gammal är äldst

Nu känner jag mig jättegammal, eftersom jag hade det ena av dessa (minns inte vilken) som orginal. =)

Men om jag inte minns fel var det inte en jobbig tidsbegränsning per level?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Gammal är äldst

Gateway hade en tidsgräns på 99. men man brukade fixa nästan hela dungeonen.