Nekromanti Härleda kollektiva värden från enskilda karaktärer

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hej rollspel.nu!

Jag undrar om det finns några kända sätt att härleda kollektiva värden, t.ex. en armés stridsduglihet eller ett samhälles motstånd mot revolutioner/organiserad brottslighet, ur enskilda karaktärers statistik? Det kunde kanske vara intressant i vissa situationer, då inte rollpersonen slår mot ett motstånd, utan hela gruppen slår, med ett gemensamt värde.

Man kan ju också tänka sig att helheten är något mer än delarna, och lever sitt egna liv, som också påverkar de enskildas statistik, så att säga nedåt i kedjan. I sådana fall kunde det finnas ett gruppformulär utöver varje rollformulär. Bara en tanke, kanske jobbigt i praktiken.

Det kunde då vara möjligt att låta spelet "gå upp i nivå", där man hanterar gruppers eller samhällens värden mot varandra.

Också intressant hur stridsmoralen i en armé kan påverka utfallet hos den enskilda, och hur en enskild kan påverka gruppens stridsmoral. Fler uppeggande tal, kanske. :gremwink: Eller varför inte låta "stämningen" på en plats påverka de enskildas tärningsutslag?

Bara några tankar. :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Själv skulle jag antingen slå ett slag för varje sida och låta rollpersonernas handlingar modifiera slaget, eller låta rollpersonernas individuella strävanden representera ett större skede (vinner du duellen kommer din sida också att vinna).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Den vanligaste metoden är väl att man har en "huvudansvarig" för slaget och de andra rollpersonerna slår någon form av "hjälpslag". Beroende på hur bra du slår på hjälpslaget så ger du olika mycket bonus till den som slår huvudslaget. En fördel här är att varje spelare måste beskriva hur hennes rollperson är till hjälp i situationen.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Den vanligaste metoden är väl att man har en "huvudansvarig" för slaget och de andra rollpersonerna slår någon form av "hjälpslag"
Gillar detta också. Enkelt system, med berättande inslag.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag ser även att man skulle kunna ha att rollpersonerna genom ett antal mindre äventyr och uppdrag bygger upp t.ex. en by så att den sedan när väl slaget/huvudeventet får någon form av egna värden. Byn kan sedan senare fungera som externa resurser och kontakter beroende på hur väl det gått för dem.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Lite spontant bara:

Skulle man inte kunna se en armé eller en organisation som en karaktärs färdighet. Typ att Gustaf har en armé, och deras hur bra de är bygger mer eller mindre bara på hur bra han är i sin färdighet Armé?

Därtill så skulle Gustaf kunna få modifikationer på sina slag när hans "utrustning" för armén är tillämpbar. Detta kanske kan handla om "utrustning" såsom "Vältränade", "Långdistanslöpare", "Dvärgarustningar" och "Barbariska".

Bara en tanke som sagt.
 
Top