Nekromanti Hästar och Packhästar

Alurindel

Veteran
Umm... Hej, jag är en liten n00b som nyss nörjat med Eon med mina kompisar... Eftersom jag köpte spelet är jag spelledare och har köpt Eon II startpaketet, spelledarskärmen (före jag visste att den var cp) och Mundana... Men när vi kommer fram till C-val på yrkesvalet, så undrar jag, vart kan man se regler för hästar?
Har packhästar någon maxvikt?
Vart ser man styrkan på dem?

Jag åkte till Tradition i Halmstad för att köpa "Monster & Varelser" men den var slut för tillfället... Kan någon ge mig info om Hästar så länge?

/images/icons/grin.gif

Krille

Super Moderator
"Har packhästar någon maxvikt?"

En helt normal häst bör klara ca en fjärdedel av dess vikt. En ridhäst väger omkring 500 kg, så den bör alltså klara ca 125 kg. En packhäst väger kanske lite mer och kan därför bära lite mer, men framförallt så klarar en packhäst av att bära omkring tre till fem mans utrustning.

Det finns ett avsnitt om hästar och skötsel av sådana i Geografica Vistfarthi till rollspelet Västmark.

Alurindel

Veteran
tack för svaret /images/icons/smile.gif

Jag kanske behöver lite mer hjälp senare med /images/icons/hairy.gif

happypuppie2

Veteran
man skall inte använda yrkesvalen!!!

Man skall inte använda yrkesvalen tycker jag, specielt inte X-val, för då börjar alla med ass fett pansar och svärd och det är inte "realistiskt". Fast det beror på, om man är framgångsrik svärdsmästare och har någon stridskonst med lyfali, så bör man ju få lyfali... Det där är ett symbios mellan SL och Rp.

Staffan

Myrmidon
Re: man skall inte använda yrkesvalen!!!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man skall inte använda yrkesvalen tycker jag, specielt inte X-val, för då börjar alla med ass fett pansar och svärd och det är inte "realistiskt".

<hr></blockquote>

Tja, personligen tycker jag inte att ens yrkesvalen ger så där tokmycket i vapen/rustningsväg - en framgångsrik slåssare får oftast 7 X-val, vilket kanske räcker till vapen+sköld eller ett tvåhandsvapen, ett normalt avståndsvapen (d v s inte serinebåge eller krell-spaz eller så), hjälm och kanske ett fjällpansarharnesk och arm-och benskenor på sin höjd. För någon som ska föreställa att vara en framgångsrik krigare tycker jag inte på något sätt att det låter orimligt.

SuTTeN

Veteran

Jag tycker att Yrkesvalen är bra...
för de e inte alltid att man bli normal eller framgångsrik ju...
då får man ju 1a, 2b, 0d, 2x
de e ju ändå 3 slag man skall lyckas med för att få tex 7x val
Men jag tycker att där e för lite att välja i C-valen blir man en framgångsrik köpman får man 4-C val.
Vad tar man jo man tar ju klart riddjur, packhäst, hmm.. vad sen pengar... hmm.. jag har ju en packhäst och riddjur då behöver jag ingen kärra eller vagn... Segelbåt... nä, var skall man ha den... skidor... för varmt...
förstår ni vad jag menar... de finns inte mucket att ha där...
jag föreslår att där skall vara Vakthund med för de e mer andvänbrat än skidor....

happypuppie2

Veteran

Jo, du förstår mig, med det jag menade lite(det där med köpman)! Men om man inte har råd med nått så skall man ju prata med SL, min point var att inte alla, skall springa runt med lyfaly, eller kraggsvärd för att dom vapnen är bäst. Jag tror jag sa att amn inte skall använda X-val...

happypuppie2

Veteran

Vi körde med det där, och då sprang alla runt omkring med alla rustningsdelar, vapen, sköldar och plus, det, så hade dom en säck med 50000silver.... OCh är det realistiskt att du som bonde, eller sjöman (det du skulle blivit av dina föräldrar), har så mcyket pengar, OCH svärd och rustning...

Staffan

Myrmidon

På en framgångsrik karriär som legoknekt (eller de flesta andra krigaryrken) får du sju stycken X-val. Detta räcker exempelvis till (med reservation för fel eftersom jag inte har EON-boken till hands):
Ett enhandsvapen och en sköld alternativt ett tvåhandsvapen: 2 val
Ett normalt avståndsvapen: 1 val
Harnesk plus hjälm i fjällpansar, ringläder eller ringbrynja: 2 val
Arm- och benskenor: 1 val
Reservvapen: 1 val

Detta är alltså den beväpning du har samlat på dig under flera års karriär som profesionell soldat, samtidigt som du har tagit dig upp i rang och fått befäl över en trupp av någon storlek. Det må vara mycket utrustning för en bondson som kommer direkt från gården, men knappast för någon som haft en framgångsrik karrär som krigare.