Nekromanti Hästar

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Hästar är väldigt vanligt i rollspel men även i Eon som säger att hästar inte är som bilar (M&V) så behandlas de så. Visserligen ger detta en chans för SL att låta hästarna kollapsa i något olägligt tillfälle. Som i Sagan om Belgarion när de har hela den Murgoiska arméen efter sig.

Men för att inte ge SL den här chansen vad ska man göra?
Det här är inte en retorisk fråga, kan någon med erfarenhet av hästar dela med sig av sin kunskap. Allt från hur lång tid det tar att ta hand om hästen och sadeln till hur länge en häst kan röra sig (OBS, både gång och språng) i sträck utan att bli trött.

Skälet till det här brevet är att jag pratade lite med min en hästmänniska och jag undrade hur ofta måste man sko om en häst och fila ner hoven (var 6'e vecka, helst, hoven växer som naglar).Mig veterligen har aldrig någon jag känner beställt en skoning på sin häst, även under 2 års kampanjer.

Jag kom då på att det måste finnas andra saker man inte tar hänsyn till i rollspel som kan var mycket mer avgörande än att sko om hästen.

_öRn, långdragen och sysslolös
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Mig veterligen har aldrig någon jag känner beställt en skoning på sin häst, även under 2 års kampanjer.

Personligen så spelar jag något "större" än så. Kampanjen i sig tar inte skada om man förutsätter att alla skor om sina hästar, trots att spelarna inte säger att de faktiskt gör det. Det borde räcka med en person som har någorlunda kunskap om hästar (till exempel färdigheten Rida) för att detta skall göras.

Däremot är det intressant hur mycket en häst orkar, så det får någon gärna berätta.

/Azagthoth
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Ja, jag brukar inte bekymmra mig om hästarnas skor heller men väl att RP'na skall dra av 6 koppar för en öl. Men vi anser ju båda att det skulle vara bra med lite annan häst information. Ork osv...

_öRn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mig veterligen har aldrig någon jag känner beställt en skoning på sin häst, även under 2 års kampanjer."

Har dina spelare någonsin sagt att deras rollpersoner sätter sig på holken på morgonen för att uträtta sina behov? Det där med hästar och skoning av dem faller lite i samma kategori.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
En sak jag tog upp på det gamla forumet var hur mycket en häst äter. Jag fick aldrig något egentligt svar på den frågan och undrar fortfarande om det finns någon med hästkunskap som kan berätta om de fodermängder som finns i Monster & Varelser verklugen är realistiska?

//Exarch
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag känner igen det där med hästar och sådant. Dt är väll en fråga på hur noga man är som SL.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
För att kontra inläggen nedan måste jag berätta att min grupp är noga med att sko och sköta sina hästar, och jag tror att det beror på två saker:
1. En av gruppmedlemmarna är prylfanatiker. Så fort de kommer till en by ska det handlas ny utrustning, slipas svärd, och skos hästar. Vidare smörja in sadlar, tömma och städa sadelväskor samt tvagas, rakas, tvättas och skrubbas... Jag erkänner villigt att jag ibland blir trött, men jag har upptäckt att under tiden han går på som värst, så hinner de andra spelarna rollspela ganska mycket, så ofta låter jag honom hållas... ;)
2. Vid ett par tillfällen har gruppen misskött sina hästar, varvid jag givit dem svårighetsökningar på Rida.


//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Lägerliv

. En av gruppmedlemmarna är prylfanatiker. Så fort de kommer till en by ska det handlas ny utrustning, slipas svärd, och skos hästar. Vidare smörja in sadlar, tömma och städa sadelväskor samt tvagas, rakas, tvättas och skrubbas... Jag erkänner villigt att jag ibland blir trött, men jag har upptäckt att under tiden han går på som värst, så hinner de andra spelarna rollspela ganska mycket, så ofta låter jag honom hållas... :gremwink:

Undrar hur många spelargrupper som är så noga med att alltif borsta tänderna inför natten, tvätta kastrullen när de har legat ute i skogen några näter etc...

Riddaren
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hästar (långt)

Det finns hur mycket som helst bara om hästar. Jag själv har blott marginella kunskaper om hästar. Men här vill jag passa på att dela med mig om det jag vet.

Skötsel av en häst kan variera från några och tio minuter till timmar. Allt beroende av hur mycket hästen har arbetat. Har du bara skrittat den så tar det dig kanske tio minuter att sadla av etc och snabbt borsta av den. Är hästen löddrig och svettig krävs mer. Först sadla av, kanske en filt över och sakta skritta hästen sval, avtorkning och eventuellt skölja av den. (blir några spannar vatten det).

Mat; varierar på hur mycket den arbetat. Hårt arbete = mer mat. Vi kör med kraftfoder idag som gudarna alena vet vad det är i. Tidigare kan man kanske tänka sig att man använde säd (havre) respektive gräs. Hö är mest för syns skull men innehåller mer än halm, som innehåller nästan inget alls. Men en häst är oerhört törstig… så minns vatten…

Ork. Min vän red från Roslagen till Gävle (tror jag det var) Och då red dem ca fyra mil/dag. De hade placerat ut mat längs vägen i matdepåer så de behövde inte föra med sig all mat och VATTEN som behövdes till hästarna. Under resan lyckades min kompis gå ned sig i ett träsk med hästen… Det tog dem fyra timmar att få loss hästen, en fd. travare (hon är förövrigt inte så stor - hästen alltså).

Jag rekommenderar därför en klövjehäst (packhäst med specifik sadel som man hänger packningen på) för att få med sig allt man behöver. Och den behöver också mat och skötsel…

Apropås skötsel… om man vill vara riktigt elak som SL kan man ju vid försummelse av utrustning låta spelarna slå på tur i kritiska situationer. En trött sadelgjord kan ge med sig, en tygel brista, en sko tappas… och ställa till det. Detta bör ju även gälla rustningar, tänk alla härligt trötta läderremmar som torkat ut i solsken utan fett och dessutom fått rost på sig - snapp där brast första, snapp andra, snapp tredje och se där har han en armskena mindre.

Sko, görs beroende av tre faktorer - storlek på häst, arbete och hur mycket hästens hov växer. Allt från 4 till sex veckor. Hovslagaren som jag haft att göra med skodde tex inte en liten ponny som inte reds respektive hade en ruskigt snabb tillverkning av hov. Hon bad mig raspa hovarna när det behövdes eftersom det var onödigt för henne att åka ut varje gång den lille behövde verkas. (å blixten… må du rusa genom gröna ängar)

Detta om detta, allt ovan är ju sådant som SL och spelare kan komma överens om att man fixar vid varje rast och ro. Vill man vara envis så rollspelar man det, men det hänger ju på att alla verkligen sysselsätter sig och gör något mer av det än bara everydaystuff.

*vill rida igen, saknar död häst - hatar sjukdommar som kvickdrag * TROLLA!!!! *gråter en skvätt*


Lady Silver Wolf
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Hästar (långt)

"Hö är mest för syns skull men innehåller mer än halm, som innehåller nästan inget alls"

Innehåller inget? hmmmmm....

Men tack för de kunskaper du delat med dig

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Hästar (långt)

jaja, inget nyttigt.

jag tänkte bara på syftningen mot just ingenting. Det är farligt att börja prata om ingenting.
Då kommer antimateria in i bilden...(bla, bla)

/Sir Foilan - Jag beklagar verkligen hästen

And Heaven Eternally Burns....
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hästar = ingenting

*storflin*

Ja, ungefär som hur nyttigt är det för en katt att äta gräs (för er som inte vet så är det bara för att rensa bort diverse hår och elände som annars strular i magen... och brukar sluta med att de spyr - katterna alltså) - ingen näring alls alltså.

Syftningar är ett problem - *ryser* jag lyckas alltid syfta bort saker när jag vill förklara mycket på lite ord. /images/icons/smile.gif

Ingenting är väl ett ingenting - antimateria är väl ändå antimateria????? Inte ens vacum är tomt och ingenting. Alltså borde inte ingenting inte kunna existera. *mumlar vidare med orden och motsäger sig själv ut i det oändliga*

Lady Silver Wolf
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Såvitt jag har hört så är det inte en bra ide att försöka sko om en häst utan att vara en person utbildad till just detta.

/ Darkfed, som är försiktig
 
Top