Och du är helt övertygad om det? Jodå i vildt tillstånd (nu har vi ju inte så många grupper att jämföra med - men vissa ponnyer i England lever i princip vildt och en och annan hjord av Prezewalskis (osäker på stavningen) finns faktiskt kvar) lever de mer eller mindre bara på hö och gräs. Men gräs skiljer sig klart mycket ifrån just hö - då det fram till mitten av sommaren innehåller massor av nyttigt (onyttigt om du har en häst på grönbete - rundmage here you come) energirikt. Hö är ju den döda vävnaden och har det blivit hö naturligt så har växten snott hem det mesta matnyttiga ur det. En vildhäst gör dessutom inte mer arbete än den behöver för att överleva. Och det är få rovdjur som är stora nog att ge sig på en flock vildhästar... alltså - krävs det inte mycket energi att överleva för dem. Undantag vintertid, då värme kostar....
Det var vilda hästar, tamhästar behöver mat och arbetar dem mycket så behöver dem extra mycket mat - på kort tid. Rider du en häst en hel dag så har den inte hela dagen att beta på och inta den energimängd du kräver att den ska prestera efter. Prova själv att springa ett maraton utan att ha fått i dig annat än en hård smörgås på morgonen och kanske en till på kvällen. Du pallar det helt enkelt inte, och likadant är det med hästen. Hö innehåller inte stora mängder med energi och kräver en jumlans tid att smälta och omvandla till energi.
Att de flesta hästar inte äter havre är faktiskt inte helt fel. Många hästar har faktiskt problem med att äta havre. Men man ger dem oftast kraftfoder av ett eller annat slag när man arbetar dem. En häst i jordbruk förr arbetade dessutom så länge ägaren orkade och så fort han tog paus så passade hästen på att beta och dricka. Diligenshästar byttes förr vid skjutsstationer, just för att de inte orkade hur mycket som helst och för att de behövde äta och dricka. Värdshusen i sverige är exempel på skjutsstationer, nu minns jag inte riktigt vad som krävdes - men det hade att göra med x antal hästar att byta med. Ponnyexpressens hästar byttes vid små kontor/stationer och reds alltså inte hela sträckan över västern osv. Armeer med hästar har också haft hästens väl framför ögonen under krig. Undantag har möjligtvis varit senare krig med kanoner, när djuren som drog dessa ofta stupade av utmattning.
Jag säger bara det, var varsam om ditt riddjur. Jag rekommenderar er att läsa hästens bön... *river bland gamla papper* Hittar den inte just nu, men den går ut på att ta hand om hästen och skulle kunna passa på alla djur som man använder i hushållet. Och nej, jag är inte vegan - hästkött är gott även om det kan sätta sig i halsen en aning när hästen man ridit just blivit nödslaktad. ( i höstas visserligen och det tog en stund innnan jag käkade just hästkött igen - men det är för gott för att avstås)
Alltså myten att de hästar bara käkar hö är grovt överdriven. Havre är dock inte det enda "gamla" kraftfoder som brukats och vill ni veta mer så kanske jag kan forska fram det. (tror jag, tyvärr har en av mina viktiga kontakter i ämnet också avlidit denna vinter)
Lady Silver Wolf