*häva ur sig ett par hinkar*
I M&V beskrivs ett stort antal raser som det praktiskt taget bara nämns namnet och några attributmodifikationer på. Det borde definitivt gå att utveckla med lite information om var rasen tenderar att finnas, hur den har uppstått, vilka färgteckningar som är vanligast, vad de har för utmärkande drag etc.
Hästraser uppstår inte spontant, de avlas fram för det mesta.
Hästsporter bör du definitivt ta med. Bara en sådan sak som torneringar är ju till stor del hästsport. Herr Nils har knåpat ihop ett inlägg om det som jag snällt nog kan tänka mig
länka till. Dessutom knåpade han ihop en pdfartikel om strid till häst som jag passar på att bifoga då jag inte orkar leta upp den. Det tar inte slut där utan jag slänger upp även upp en länk till
denna småinformativa sida.
Riddaren är en modul du också bör slänga ett getöga på, då det beskrivs lite om adelns olika hästsporter, som den ovan nämnda torneringen, men även possant, som är en form dressyr. Jakt till häst är även det ett uppskattatt fritidsnöje bland många ädlingar.
Andra hästsporter då? Hästkapplöpning är ju nästan given given, jag kan tänka mig att den är som störst på platser som Jargien, Cirefaliska Samväldet, Momolan och Mûhad där hästen inte är lika intimt knuten till riddarväsendet och därmed adeln (vilket i det här fallet avser dess roll som styrande klass).
Raunlänningarna är ju även de beskrivna som ett ryttar folk och borde syssla med dylika nöjen i stor skala.
Hästens roll då? Givetvis är den så gott som alltid en statussymbol, men det varierar även där.
Nomadfolk som raunlänningarna kan jag mycket väl tänka mig mäter en persons storhet och rikedom i hur många hästar han har, och en kvinnas skönhet i hur många hästar man får skänka hennes far för att få hennes hand.
Mer civiliserade adelsmän lutar nog mer åt hållet att en enskild utmärkt häst är en bättre statussymbol än många ordinära hästar.
För de som inte strider eller lever till häst då? Historiskt sett så har hästen varit ett privilegium enbart för krigarkasten i många kulturer. Vanligt folk fick alltså inte rida eller äga hästar. Detta kunde dels bero på att man ville hindra ickeadliga från att bli kompetenta beridna krigare, eller att man hade såpass ont om hästar att det var nödvändigt att se till att samtliga var i händerna på de som behövde dem mest (krigarkasten).
En intressant detalj är att i Japan tilläts rika köpmän äga hästar och rida på dem, men att hålla i tömmarna själv var enbart till för samurajer då det var så en krigare red. Vanligt folk fick alltså ha en tjänare som gick brevid och ledde hästen medan ryttaren bara satt i sadeln. Ganska ineffektivt som transport egentligen då man saktade ner hästen till gångtakt och inte fick mycket ut av att rida förutom att man slapp bli trött i benen.
Skötsel av hästar bör du nog också upplysa massorna lite om, samt en genomgång av saker som seldon stigbyglar och olika sadlar (moderna sadlar skiljer sig markant från medeltida).
Lite information om avel (direkta regler är nog att ta i) hade nog också kunnat vara intressant.
Ett snabbt och enkelt system att mecka ihop rustningar av olika material till hästarna hade också varit behjälpligt, då den lilla tabellen som finns i Riddaren lämnar mycket övrigt att önska (få rustningstyper att välja på, inkonsekventa vikter).
Vad det gäller magiska föremål och bevingade hästar bör du nog spara det om du inte behöver utfyllnadsmaterial. Bevingade hästar ser jag dessutom som en onödig upprepning då det redan finns Pegaser för de som vill ha sådant. I vilket fall som helst tycker jag att det borde hamna väldigt lågt på prioriteringslistan.
Nåja... slutord. Hästen, mer än något annat djur, är väldigt hårt knuten till människans krigföring, vilket nog är något som borde avspeglas i den generella synen på dem. Men får heller inte glömma att det var praktiskt taget det enda medlet att ta sig fram snabbt över land fram till dess att järnvägen dök upp, vilket gör att den är helt oumbärlig för snabba kommunikationer och transporter.
/Joel - delar med sig av tankegångar