Jag håller med om kommentarerna här att själva "hooken" för äventyret känns väldigt svag. Jag märker även en udda tendens mellan detta och VV: Spelarna får en extremt vag hook - och omedelbart därefter distraheras de av något mycket coolare men i princip irrelevant:
VV: Spelarna träffar Anadea, men innan de hinner få klart för sig varför de ska vara intresserade av hennes oklara jobb så: Kommer häxorna, rämnar slukhålet (tillsammans med uppdragsgivaren), och så attackerar Rovklanen. Jag har inte hunnit spela VV med min grupp än, men jag har svårt att se varför de skulle bry sig om att följa upp vad som hände med Anadea om hon inte lovade dem oändliga rikedomar (vilket de ändå kommer se igenom). Dessutom är hälften av min grupp i princip svartkonstnärer, så jag tror inte Anadea kommer gilla dem. Visserligen kommer de nog vara hajpade att hoppa ner i hålet, där de kan hitta hennes kropp och ledas vidare med krok i näsan, men väldigt många av framstegen i äventyret bygger på att man bryr sig om Anadea och vad hon hade att säga, vilket jag inte riktigt hänger med i ("Det finns ett hot mot staden" -> Två minuter senare attackeras den -> "Vadå luska ut vad hon snackade om? Vi har ju sett hotet!").
HH: Spelarna hänger och tråkas på Långhuset. Någon spelare lyckas kanske lyssna in på Grymkäfts konversation, men den är extremt trälig och jag är inte säker på att den spelaren ens kommer vilja lyssna vidare. Sedan nämns Symbar ("Eh, vadå?") och det blir bråk. Flera av mina spelare kommer vara mycket mer exalterade av att hoppa in i bråket än att fundera över vad som sades. Sedan slås dörren upp och den döende vakten ropar att Storhövdingen är under attack! Gruppen hoppar med största säkerhet ut och tampas med lönnmördarna. Hur högt tror ni att Elmendra ("Vem?") står på gruppens intresselista vid det laget? Hela äventyret hänger på att följa hennes spår, och som jag ser det finns det absolut ingen anledning för spelarkaraktärerna att göra just det.
Vad jag känner mig manad att göra är att slänga in både Anadea och Elmendra som SLPs i en tidigare expedition, bara för att få VV och HH att överhuvudtaget funka - dock finns inga stats för någon av dem!
Det är såklart mitt jobb som SL att bygga upp en ordentlig hook för spelarna att svälja, men det är till den grad att jag inte riktigt förstår hur en normalfuntad spelgrupp skulle kunna köra dessa äventyr som de är skrivna.
Jag tror det skulle vara en bra idé om kommande äventyr har en sektion med foreshadowing-material en spelledare kan/bör slänga in i tidigare äventyr för att ge de stora äventyren en så lätt on-boarding som möjligt. Typ "Ah, jag vill att min grupp ska spela Sarvolas Saftstånd. Redan nu bör jag kanske slänga in några referenser till skogsrået Alas vilda bär, och ha minst en scen där olika grupper av liturger och templárer slåss i tavernor och på gator om vilken saft som är godast. På så vis vet min grupp hur coola ingredienserna är, och hur passionerade fraktionerna är över Sarvolas saft."
I fallen VV och HH känns det som om det krävs att spelarna redan har en relation till Anadea och Elmendra för att de ska bry sig om vad de har att säga och vad som hänt med dem.