You don't. They kill you.
"Men det gjorde du inte, för det första så har inte Vampyrer kommit på tal, förstår okm du kanske fick bilden av det då jag gjorde Van helsing jämförelsen men det var just därför som jag istället använde mig av Ghul."
Och för det andra...?
I och med att du nämnde Van Helsing så tog du också upp ämnet vandöda blodsugare, Van Helsing är faktiskt en karaktär som figurerar i Bram Stokers bok Dracula från 1890-talet och ända sedan dess så har hans namn förknippats med vampyrer oavsett vem eller vad som haft upphovsrätten på det genom åren.
Dessutom så spelar det inte någon roll vilken sorts vandöd du använde dig utav i exemplet, jag vill blott visa vad jag tycker och tänker när jag skriver att yrket häxjägare icke kommer att figurera i Mitt Mundana så länge jag lever.*
"Vampyrer utgör med Lisch och dödsgast den appsoluta toppen av vandöda och necromant."
Tack, det visste jag redan.
"jag tänkte mig mer en skygg mörkklädd man som efter en del smygande lyckas slänga in ett par flaskor alkokol i ett hus tillhörande en alkemist och sedan tända på bara för att lungt ställa sig utanför och skjuta allt som kommer ut."
Och det är inte att kötta, hmmm? För det första så är inte bara en sådan taktik onödigt dumdristig och livsfarlig, den är olaglig också. Stadsvakten är i många av Mundanas storstäder (där de flesta überonda nissarna håller till) är både många till antalet och skickliga, ofta har de också tillgång till avståndsvapen. De kommer hur som helst inte tolerera att någon psykotisk pyroman bränner ner respekterade människors(?) hus och kallar dem ”häxor” och/eller ”vampyrer” (helt befängt!).
För det andra så är det de facto inte särskilt diskret att smyga omkring i helt svarta kläder och med rocken fullproppad med exotiska vapen. Visst är väl mörk klädsel bra om man inte vill bli upptäckt om natten, men ett nattligt anfall mot en vandöd/vandödwannabe motståndare ger ju denne en massa övertag (de flesta vandöda ”ser” lika bra på natten som på dagen vilket bevisligen människor inte gör, t.ex.), och visst är väl exotiska vapen både balla och bra men då ställs spelaren inför en massa obehagliga frågor: när/var/hur/varför fick han/hon tag i sin krell-spaz? Används krell-spazen enbart för att döda vandöda och nekromantiker? Är han/hon medveten om att det är både olagligt och förbjudet enligt [insert snäll religion here] att döda?
I det stora hela så känns ett häxjägaryrke helt fel för Mundana, i alla fall Mitt. Jag menar, om så hela min familj blev dödad av ett gäng zombies (förutsatt att jag bodde i Mundana där zombies faktiskt finns) så kan jag inte svära på att jag skulle pallra mig över till närmaste gunshop och baxa ett armborst för att ta upp kampen mot ondskan, än mindre skulle jag träna upp mig kolossalt inför den svart-vita kampen och ha ”häxjägare” som yrke...
Nej, Mitt Mundana är som sagt mörkgrått med nyanser av brunt och fläckar av blodrött, INTE svart-vitt.
- Danne, hoppas att hans budskap tillslut har nått fram och säger ”s’later, zukkazzz!” till denna tråd.
*och när jag väl dör så tar jag med mig Mitt Mundana i graven, så det kommer alltså ALDRIG att finnas något rent häxjägaryrke i Mitt Mundana! Mouahahahahaha!!!