Rising
Vila i frid
Två grodtårar, tre par stekelvingar, en flugsvamp, en torkad fladdermus och fyra krockodilögon... Nyeii hi hi hii hii!!!
Hur tycker ni att regler för diverse mystiska häxbrygder bör se ut?
Jag är nämligen inte helt förtjust i Expert-modellen. Där behandlas alla dekokter som besvärjelser, och så står det var det krävs för ingredienser för var och en. Rollpersonen kan inte forska fram några egna elixir, endast SL kan hitta på nya sådana.
Jag föreställer mig en sorts utforskningsregler, tänk er att häxkonsten fungerar som en sorts kryptering där spelaren blandar diverse ingredienser efter eget huvud och sedan lämnar över blandningen som ett meddelande till SL. Denne tar därefter och "krypterar" meddelandet med en nyckel och lämnar slutligen över resultatet till spelaren. Vad har hon fått? En mossgrön, mjölkaktig ammoniakdoftande röra? Okej, vad händer när hon dricker av den då? Brrr... Hon lättar från golvet och paralyseras. Efter tio minuter dalar hon ner mot golvet igen och är kraftigt illamående. Resten av den hemska vätskan kan vi tappa på flaskor med förkryssade etiketter på!
Grejen är att jag tror att den här formen av utforskning av sin egen rollpersons förmågor kan vara väldigt roligt. Säg att vi bjuder vår häxkatt på några droppar av vår senaste dekokt. Om kattstackaren då blir helt tokig och rusar ut ur stugan som besatt för att i nästa sekund plötsligt försvinna med en högljudd knall i ett svavelosande rökmoln, då kan man börja fråga sig saker som "har den blivit osynlig? har den teleporterats bort? Har den förvandlats till något pyttelitet som man inte kan se?" osv. Att skriva på sin egen receptsamling är säkert hundra gånger roligare än att följa den i regelboken.
Därför vill jag att alla häxors förmågor skall vara individuella. Den ena häxans recept skall inte gälla för andra häxor. Det låter bra, vi gillar ju bilden av enstöriga häxor som lever ute i träskmarker som enstöringar. Om häxorna kunde ha hjälp av varandras upptäckter så skulle de ju premieras till att samarbeta i stora häxlaboratorier med varandra. Reglerna bör tala världens språk.
Hur åstadkommer vi detta trovärdigt? Jo, jag gillar idén om att häxan avslutar sin brygdtillagning med att spotta i kitteln. Spottet är den viktigaste ingrediensen, quinta essentia, som sparkar igång hela faderullan. Det låter bra, då förstår vi varför inte ohäxor kan tillaga häxbrygder, oavsett hur väl de följer recepten. - Om de inte får tag i häxans saliv, alltså, hmm... Det låter ju som ett spännande äventyrsupplägg...
Hur skall man då göra en utforskningsmekanism?
---
Jag tänkte mig det så här:
Alla rollpersoner har ett dolt rollformulär (jag gillar ju sådana) som SL basar över. Säg att det i vårt rollspel finns 21 positiva effekter av elixir, och lika många negativa. När en häxrollpersson skapas så har alltså SL två kolumner med tjugoen fält på. Bland de positiva hittar vi bland annat Förhöjd Styrka, Osynlighet, Jordväg, Immunitet mot Eld osv. Alla dessa skall ha en kombination av två bokstäver mellan A och G. SL sätter därför ut alla tvåbokstavskombinationer slumpvist över dessa tjugo fält och gör sedan samma sak med dem för nackdelarna: AB, AC, AD, AE, AF, AG, BC, BD, BE, BF, BG, CD, CE... osv.
Sedan gäller det att blanda in ingredienser. Varje dekokt följer ett visst mönster, tänkte jag mig. Såsom "Något som plockats, något som dödats, något vått och något giftigt" eller liknande. Detta för att det gör dekokterna roligare än buljonger med fyra döda smådjur eller fruktsoppor med bara en massa grönsaker. Jag vill premiera häftiga, blandade kompotter. Det skall vara lite allt möjligt i kitteln.
I regelboken kan det finnas en lista på typiska häxingredienser, uppdelade efter dessa kategorier. (Man kan också hitta på egna, förstås.) På något sätt bör man ge alla ingredienser någon kod. Såsom:
Något plockat: Spindelväv. (ABE)
Något dödat: Grodögon (CEF)
Något vått: Krockodilgalla (DDG)
Något giftigt: Stormhatt (ACF)
och sedan skall man på något sätt kunna omvandla det till de individuella koderna för positiva resp. negativa effekter som gäller för varje häxa. Men hur? Hur skall detta göras på så vis att häxan kan byta ut enskilda delar i sitt recept för att förfina det utan att det blir så uppenbart hur systemet fungerar att spelaren sitter och tänker som spelare istället för som häxa?
Någon som har ett förslag?
/Riz
Hur tycker ni att regler för diverse mystiska häxbrygder bör se ut?
Jag är nämligen inte helt förtjust i Expert-modellen. Där behandlas alla dekokter som besvärjelser, och så står det var det krävs för ingredienser för var och en. Rollpersonen kan inte forska fram några egna elixir, endast SL kan hitta på nya sådana.
Jag föreställer mig en sorts utforskningsregler, tänk er att häxkonsten fungerar som en sorts kryptering där spelaren blandar diverse ingredienser efter eget huvud och sedan lämnar över blandningen som ett meddelande till SL. Denne tar därefter och "krypterar" meddelandet med en nyckel och lämnar slutligen över resultatet till spelaren. Vad har hon fått? En mossgrön, mjölkaktig ammoniakdoftande röra? Okej, vad händer när hon dricker av den då? Brrr... Hon lättar från golvet och paralyseras. Efter tio minuter dalar hon ner mot golvet igen och är kraftigt illamående. Resten av den hemska vätskan kan vi tappa på flaskor med förkryssade etiketter på!
Grejen är att jag tror att den här formen av utforskning av sin egen rollpersons förmågor kan vara väldigt roligt. Säg att vi bjuder vår häxkatt på några droppar av vår senaste dekokt. Om kattstackaren då blir helt tokig och rusar ut ur stugan som besatt för att i nästa sekund plötsligt försvinna med en högljudd knall i ett svavelosande rökmoln, då kan man börja fråga sig saker som "har den blivit osynlig? har den teleporterats bort? Har den förvandlats till något pyttelitet som man inte kan se?" osv. Att skriva på sin egen receptsamling är säkert hundra gånger roligare än att följa den i regelboken.
Därför vill jag att alla häxors förmågor skall vara individuella. Den ena häxans recept skall inte gälla för andra häxor. Det låter bra, vi gillar ju bilden av enstöriga häxor som lever ute i träskmarker som enstöringar. Om häxorna kunde ha hjälp av varandras upptäckter så skulle de ju premieras till att samarbeta i stora häxlaboratorier med varandra. Reglerna bör tala världens språk.
Hur åstadkommer vi detta trovärdigt? Jo, jag gillar idén om att häxan avslutar sin brygdtillagning med att spotta i kitteln. Spottet är den viktigaste ingrediensen, quinta essentia, som sparkar igång hela faderullan. Det låter bra, då förstår vi varför inte ohäxor kan tillaga häxbrygder, oavsett hur väl de följer recepten. - Om de inte får tag i häxans saliv, alltså, hmm... Det låter ju som ett spännande äventyrsupplägg...
Hur skall man då göra en utforskningsmekanism?
---
Jag tänkte mig det så här:
Alla rollpersoner har ett dolt rollformulär (jag gillar ju sådana) som SL basar över. Säg att det i vårt rollspel finns 21 positiva effekter av elixir, och lika många negativa. När en häxrollpersson skapas så har alltså SL två kolumner med tjugoen fält på. Bland de positiva hittar vi bland annat Förhöjd Styrka, Osynlighet, Jordväg, Immunitet mot Eld osv. Alla dessa skall ha en kombination av två bokstäver mellan A och G. SL sätter därför ut alla tvåbokstavskombinationer slumpvist över dessa tjugo fält och gör sedan samma sak med dem för nackdelarna: AB, AC, AD, AE, AF, AG, BC, BD, BE, BF, BG, CD, CE... osv.
Sedan gäller det att blanda in ingredienser. Varje dekokt följer ett visst mönster, tänkte jag mig. Såsom "Något som plockats, något som dödats, något vått och något giftigt" eller liknande. Detta för att det gör dekokterna roligare än buljonger med fyra döda smådjur eller fruktsoppor med bara en massa grönsaker. Jag vill premiera häftiga, blandade kompotter. Det skall vara lite allt möjligt i kitteln.
I regelboken kan det finnas en lista på typiska häxingredienser, uppdelade efter dessa kategorier. (Man kan också hitta på egna, förstås.) På något sätt bör man ge alla ingredienser någon kod. Såsom:
Något plockat: Spindelväv. (ABE)
Något dödat: Grodögon (CEF)
Något vått: Krockodilgalla (DDG)
Något giftigt: Stormhatt (ACF)
och sedan skall man på något sätt kunna omvandla det till de individuella koderna för positiva resp. negativa effekter som gäller för varje häxa. Men hur? Hur skall detta göras på så vis att häxan kan byta ut enskilda delar i sitt recept för att förfina det utan att det blir så uppenbart hur systemet fungerar att spelaren sitter och tänker som spelare istället för som häxa?
Någon som har ett förslag?
/Riz