Nekromanti Häxkonster

Nightowl

Champion
Jag gillar vad jag ser i den här grundidén, men samtidigt är jag inte riktigt säker på att jag hänger med. Alltså pratar jag istället för att tänka, och så får Rising mästra mig, berömma mig eller ge mig stryk!

*Jag är väldigt förtjust i idén med häxspott - det är vad som 'driver' magin, ger den dess styrka. Receptet är det som STYR magin och bestämmer vad den gör.

*Jag gillar att alla häxor är unika, men samtidigt finns det en viss tradition i att häxor är upplärda av en annan häxa. Here goes: en häxa överför sin häxighet till en annan person om denne diar henne innan han eller hon kan äta fast föda. Endast kvinnliga häxor kan alltså 'föröka sig'. Deras spott är lika men inte samma, så man kan få viss hjälp med att lära sig förstå sig på sina brygder genom att studera med den häxa man ärvt förmågan ifrån, sin 'amma'. (En häxlärling kallar sin mästarinna för amma, förstås).

*En häxa prövar ut sina brygder genom att smaka sig fram, men det finns en liten nackdel med detta: när man smakar blandar man minimala mängder av sitt eget spott med brygden och det uppstår magisk intereferensverkan, sk. tve-tvi. Det här innebär att det finns en obehaglig felmarginal.
Lösningen är bjäror. En bjära är ett djur som diat häxan när det var litet. Häxan kan på empatisk väg låta djuret provsmaka och känna av effekten. Vissa djur, som kråkor och getter, kan passa som bjäror eftersom de äter vadsomhelst. Katter och kaniner passar också bra, och en del manliga häxor använder tuppar eller hundar.

*Idén att en häxa förhäxas är mycket bra; ju mer hon trollar, desto vederstyggligare blir hon.

*En idé lös som min mage: det finns redan väldigt basiska recept för saker och ting, lite grann som versen, fast för varje effekt.

När spelaren/häxan först testar brygden, vet hon t.ex. att hon måste ha ett krälande kryp, något rykande hett och en gyllene växt i brygden. Varje brygd har alltid minst tre ingredienser. Så spelaren testar med en mätarlarv, en nypa chilipeppar och en maskros. Ju mer sällsynta dessa ingredienser är - och en spelare kan göra dem SÄLLSYNTARE genom att säga 'en maskros plockad en midsommarafton', etc, desto större... 'potens' känns så akademiskt, tjofräs kanske, har brygden.

Pausmusik: När man spelar Warhammer, och skall skjuta kanon, måste man GISSA hur långt man skall skjuta. Om man gissar på fel avstånd till målet, missar kanonen. Annars träffar man. Håll analogin i minnet.

Första brygden 'misslyckas' alltid. Spelledaren kan bestämma tre nackdelar av tre typer:
*En obehaglig bieffekt. Hur obehaglig den blir beror av brygdens tjofräs.
*En obehaglig efterverkan. Ditto.
*Att brygdens tjofräs minskar. Först med en tredjedel, sedan med två tredjedelar och sedan till noll. Detta påverkar ej obehaget av de andra nackdelarna, om SL valt någon av dem.

SL, här spelande den berömda SLPn Lagen om Alltings Jävlighet, bestämmer alltså vad som är felet med brygden. Vad som är bra har ju spelaren bestämt. Spelaren vet inte effekten förrän han provat den. Om han provar på någon annan än sig själv eller en bjära får han ett avdrag på häxkonst i nästa steg.

Spelaren kan nu byta ut en av ingredienserna. Den måste fortfarande stämma med beskrivningen. SL bestämmer i hemlighet vilken som behöver bytas ut (han slår tärning om han inte ids), och vilken nackdel som då kommer att försvinna. Här kommer väl kod-schemana in, antar jag. Sedan slår han ett dolt häxkonstslag. Spelaren gissar samtidigt vilken som behöver bytas ut och vilken nackdel som kommer att försvinna.

Om spelaren gissade på rätt ingrediens, försvinner en nackdel.
Gissade han rätt vilken nackdel som kommer att försvinna, får han fortsätta att förbättra brygden. Annars måste han antingen sluta här eller börja om med ett nytt basrecept - nya ingrediener, även om han testar samma effekt - eller höja sin häxkonst. Då kan han testa igen. Höjd häxkonst kräver spott-övningar som förhäxar en.

Om häxkonstslaget lyckades, får han gissa en gång till om han gissade fel - i första hand på vilken ingrediens som behöver bytas ut, i andra hand på vad som kommer att försvinna. Man får inte veta den exakta förändringen förrän man testar elixiret - igen.

Den nya ingrediensen måste stämma på beskrivningen i brygdramsan, så ett krälande kryp kan bli en orm istället. Dess tjofräs måste vara detsamma eller lägre, så den som vill göra starka brygder måste börja med någon rejält. Den som en gång fegat måste skapa en ny brygd och börja om för att få en kraftigare tjofräs.

Effekter, bieffekter och efterverkningar kan man plocka från en lista. SL väljer för att vara elak; spelaren väljer vad som passar honom. Eller så kopplas det till en kod-lista som vilka ingredienser som krävs.

Taktiska notiser:
*En hög tjofräs är bra för då kan man få en kraftig effekt så småningom, men den kan leda till otrevliga bi- och efterverkningar. Dessutom är brygder med hög tjofräs svårare att tillverka.
*En häxa med lång erfarenhet eller trogen träning kan ersätta sin intuition (spelarens gissning) med denna erfarenhet eller träning. Kluriga spelare och erfarna RP har bägge en chans.

Eh.
Ja.

Erik

Nightowl

Champion
'Vetenskaplig' häxkonst

Häxkonst är mycket personligt, men en gång i urtiden skrevs Häxramsan, som räknar upp de tjugoen typerna av ingredienser. (Tjugoen är alltså ett godtyckligt tal, detsamma som antalet möjliga effekter i enlighet med klassisk häxkonst.) Rising skriver rimligen den själv eftersom jag är varken häxa eller poet, och den uttrycker sig i allmänna ordalag precis som den angivna häxramsan.

För varje häxa slumpar SL fram vilken effekt som hör ihop med tre ingredienser. Dessa måste kombineras för att få den effekten.

För en häxa ger 'något slemmigt och slaskigt', 'något pillrande snabbt' och 'något svidande hett', effekten 'stärkande', för en annan 'svalkande'.

Exakt vad för något slemmigt och slaskigt häxan testar med avgör hon själv; ju mer sällsynt, desto högre tjofräs.

Spelaren får sedan testa sig fram. Vid ett försök som har alla rätt får man en bra, felfri effekt. Varje felaktig ingrediens-typ ger en nackdel (tack vare häxspottet kan varje allvarlig menad häxbrygd ha en antydan till rätt effekt även om alla ingredienser är åt helvete). För möjliga nackdelar se mitt förra inlägg. Exakt vilka nackdelar en ingrediens ger avgörs av vilka effekter den ingår bland - vissa nackdelar är nämligen knutet till vissa effekter, och en fel använd ingrediens ger alltid en viss typ av nackdel.

Nu kan spelaren prova sig fram. Istället för ledtrådar kan häxkonst enbart omfatta säkerhetsåtgärder; den som lyckas med häxkonst drabbas således i mindre grad av nackdelarna.

Utifrån vilka nackdelar man får kan man gissa vilka fördelar en viss ingrediens bör ge. Genom att byta hit och dit kan man gissa vilka ingredienser man behöver.

Tipz. en SÄKER ingrediens i alla brygder som skall användas av andra än häxan själv, och som kräver 'medveten kontroll', typ en brygd som låter en byta skepnad, måste innehålla något av användarens kropp.

Erik

Rising

Vila i frid
"Jag gillar att alla häxor är unika, men samtidigt finns det en viss tradition i att häxor är upplärda av en annan häxa. Here goes: en häxa överför sin häxighet till en annan person om denne diar henne innan han eller hon kan äta fast föda. Endast kvinnliga häxor kan alltså 'föröka sig'."

Det låter jättebra. Jag hade inte tänkt så långt.

"Första brygden 'misslyckas' alltid. Spelledaren kan bestämma tre nackdelar av tre typer:
*En obehaglig bieffekt. Hur obehaglig den blir beror av brygdens tjofräs.
*En obehaglig efterverkan. Ditto.
*Att brygdens tjofräs minskar. Först med en tredjedel, sedan med två tredjedelar och sedan till noll. Detta påverkar ej obehaget av de andra nackdelarna, om SL valt någon av dem."

Det här låter som ett väldigt bra system om man ska låta häxorna experimentera fram brygder under lång tid och sakta med säkert förfina sina recept till perfektion. Jag hade personligen faktiskt tänkt mig ett lite barnsligare system, ungefär som i tecknade filmer, där häxan rör ihop något lite snabbt och ger till huvudpersonen "Hupp! Jag förvandlades till en gris!" Då blandar häxan ihop lite nya ingredienser och ser vad som händer: "Hupp! Jag blev jättetjock!!!" Okej, tredje försöket: "Hupp! Nu blev jag en gammal gubbe!" osv.

Jag misstänker nämligen att om man vill ha ett "laboratorie-system" så är det kanske bättre att ta ett snabbt, flexibelt, matematiskt system, ungefär som Mekanurgireglerna i Gondica. Rollpersonen kan modifiera de olika manickerna efter behov, och i regelväg snabbspolar man förbi själva "arbetet" och går rakt på resultaten. Då man slipper slå fram alla misslyckade experiment (som man ändå inte tänker använda i äventyren) så går det fort och mekanurgens arbete stjäl inte stora mängder speltid från resten av äventyret.

Men i ett rollspel där häxorna/häxmästarna har en mer central roll, så har man säkert mycket mer nytta och nöje av ett system med de kvaliteter som du erbjuder. Då kan ju alla spelare vara delaktiga i processen.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Re: Tvådimensionell modell:

jadu, trots att jag inte förstår hur sjutton den där ramsan skulle kunna fungera som en beskrivning för att nå ett särkilt ändamål, så medger jag att du har en kul idé här...

Jag sitter just nu och knåpar på mitt system, då jag fått lite inspiration från den här disskutionen, och ett par nya idéer.

Jag får lägga upp det på forumet senare, så får du själv bedömma huruvida du tycker att min version är för krånglig och vetenskaplig, eller ifall du anser att jag snott någotning från dej. Det är kanske inte så troligt, med tanke på att jag faktiskt hållt på ett tag tidigare, men man vet ju aldrig. Men, men...

En fråga som jag inte riktigt anser har fått svar i den här disskutionen, och som jag är väldigt intresserad av;

Hur lång tid får det ta?

Hur lång tid kan alltså ett brygdsystem ta på sej, innan det börjar bli skittråkigt att göra en brygd?

Och hur knepigt får det bli? Så att det kräver en miniräknare?

/Mask - är irriterad över att han inte kom på spottgrejen själv :gremmad:

Mask_UBBT

Hero
Re: Tvådimensionell modell:

"Häxor skall smaka på sina brygder, helt enkelt. Därför gör jag hellre brygderna lite lagom bra/dåliga, samt låter häxorna vara motståndskraftiga mot de rent dödliga effekterna. "

Eller så får man helt enkelt prova brygden på någon annan?
Och att man är rädd för hur en dryck ska påverka en är väl inte någonting som alltid ska hänga med en heller?
Man provar ju bara drycker på sej själv om man är ganska säker på att man får den effekt man vill. Annars har man gjort bort sej. Då är man en dålig häxa. Och är man en dålig häxa, och är medveten om det, skaffar man försökspersoner. Eller så erkänner man inte att man är en dålig häxa, och så får man helt enkelt hoppas att man har tur. :gremsmile:

/Mask - är trött

Rising

Vila i frid
Ramsor Tramsor:

"jadu, trots att jag inte förstår hur sjutton den där ramsan skulle kunna fungera som en beskrivning för att nå ett särkilt ändamål"

Idén med ramsan var att förhindra att en häxa gör en brygd med fem stycken flugsvampar, eller genom att göra en enda stor buljong på en hög döda råttor och kokande vatten.

För om häxorna kan få blanda precis vad de vill i soppan så är en massa olika tråkiga kombinationer möjliga (och kan bli jätteeffektiva). Det var alltså bara ur stämningssynpunkt som jag tänkte att varje trollpacka skulle vara tvungen att blanda både torrt och blött i sin brygd. Dessutom blev det praktiskt med ramsan iom att varje brygd får lika många ingredienser och att man då lättare kan omvandla ingrediensernas information till en magisk brygd med dolda krafter. Man har lika mycket information från början varje gång.

"Jag får lägga upp det på forumet senare, så får du själv bedömma huruvida du tycker att min version är för krånglig och vetenskaplig, eller ifall du anser att jag snott någotning från dej"

Äh, "snott",vi klurar ju tillsammans. Jag ser fram emot att få läsa det.

"Hur lång tid får det ta?"

Det beror nog på hur användbar brygden blir. Man vill inte vänta länge på en halvmesyr, men ett bra/dåligt, fungerande elixir kan man nog vänta ett tag på. Jag tror att jag, från det att jag har rört ihop mina ingredienser till det att jag får provsmaka på dekokten kan vänta i lite drygt tjugo sekunder, eller något i den stilen, om vi förutsätter att SL är helt och hållet förberedd och har alla reglerna framme och så.

Man kan nog dra ut på det lite längre än så om man sysselsätter spelaren under tiden, typ, "slå ett slag för Häxkonst för att se så du inte låter soppan koka över eller spräcker hela kitteln!" eller ngt liknande.

"Och hur knepigt får det bli? Så att det kräver en miniräknare?"

Det tycker jag inte. Det ska vara så enkelt som möjligt. Jag ser det helst så enkelt att inte SL ska behöva titta i några tabeller i regelboken, utan att alla effekterna skall få plats på det dolda rollformuläret. Det kommer jag dock förmodligen misslyckas med själv, men någorlunda enkelt skall det ju ändå vara. Addition och kanske multiplikation, men ogärna subtraktion och absolut inga modulära tal eller någon division.

/Rising
vill skriva ett enkelt exempelsystem så att han kan börja göra prover...

Mask_UBBT

Hero
Re: Ramsor Tramsor:

"Idén med ramsan var att förhindra att en häxa gör en brygd med fem stycken flugsvampar, eller genom att göra en enda stor buljong på en hög döda råttor och kokande vatten."

Hum, det där har jag inte tänkt på... Jag får nog göra en översikt, och se om det verkligen är lönt att bete sej på det viset. Jag är nog rädd att mitt system kanske inte på något sätt "sätter sej på tvären" för sådana brygder.

En annan sak jag kom att tänk på nu är att man i teorin kan få en polymorf-brygd av att koka några kilo rått kött en stund. :gremcrazy: :gremlaugh:

Mja, det har nog lite testning kvar det här...

Minimikrav på antal brygdkomponenter finns ju alltid, eller kanske ökar brygdens styrka beroende på hur många komponenter som finns i eller något...

"Jag ser det helst så enkelt att inte SL ska behöva titta i några tabeller i regelboken, utan att alla effekterna skall få plats på det dolda rollformuläret."

Ajaj, där faller mitt system ganska platt på mage. Som det är nu är de olika ingredienserna uppdelade på sju olika sidor av tabeller, och vissa av dem kräver att man räknar lite på dem(mögliga tånaglar har inte samma effekt som vanliga tånaglar, etc.).
Fast, iofs, spelledaren kan fixa detta innan spelet kör igång. Vilka ingrediendser en häxa har i sitt hus kan ju givetvis inte vara helt slumpat. Det enda problemet skulle kunna vara om de förökte skaffa egna ingredienser, och då har man ju möjligheten att räkna ut det innan de vill ha det i kiteln ändå...

Så duktig jag är på att krångla till system så tror jag nog att det här, i slutänden, kommer kräva åtminstone vissa matematiska hjälpmedel. som det är nu rör det sej mest om multiplikation som kan bli problematisk, men men...

/Mask - tror att han occh Rising har lite olika mål inom samma ämne

Rising

Vila i frid

"Mask - tror att han occh Rising har lite olika mål inom samma ämne"

Jag med, men det är ju det som gör det intressant. Jag tror det är okej att du använder mer komplexa regler än jag, det verkar passa bättre med din filosofi bakom häxeriet i ditt rollspel. Och om du skall använda stora tabeller så är det nästan lika bra att du gör systemet så att det lättast räknas ihop med en miniräknare. På så vis kan du ju verkligen utnyttja matematiska resurser på allvar. Det kan man vinna mycket på.

Så bli inte nedstött av min "tjugo sekunder"-rekommendation. I ett annat sammanhang kan man säkert vänta längre. Titta på Eon-spelarna, det finns många som gillar stridssystemet och tycker att det går hur smidigt som helst.

Själv hade jag tänkt använda häxkonsten i Flux som den "gröna fluxen", ("den gröna magin") och att det skulle finnas gula fluxar, svarta fluxar, röda fluxar m.m. också. Bland dessa skulle vi alltså ha uppfödning av legendariska djur, tillverkning av magiska manicker och smide av magiska artefakter, m.m.

Jag vill förstås hålla reglerna för var och en av dessa aktiviteter så snabbspelade och okomplicerade som möjligt.

/Rising

Mask_UBBT

Hero

"Så bli inte nedstött av min "tjugo sekunder"-rekommendation. I ett annat sammanhang kan man säkert vänta längre. Titta på Eon-spelarna, det finns många som gillar stridssystemet och tycker att det går hur smidigt som helst."

Maj, det som det(just nu) faller på är bara ingredienserna, och de kan man ju fixa, som jag skrev. Dessutom tror jag att just magiska brygder får ta sin lilla tid, då det ju inte direkt är ett actionfyllt företag det ska föreställa. Det handlar ju faktiskt om att en gammal packa ska luta sej över en kittel i några timmar, mumlandes och drägglandes. Om man inte är ute efter Warner Bros.- effekten, vilket jag tror är lite ditt fall. :gremwink:

"Själv hade jag tänkt använda häxkonsten i Flux som den "gröna fluxen", ("den gröna magin") och att det skulle finnas gula fluxar, svarta fluxar, röda fluxar m.m. också. Bland dessa skulle vi alltså ha uppfödning av legendariska djur, tillverkning av magiska manicker och smide av magiska artefakter, m.m."

Låter fint. Själv har jag gjort så att magiska drycker är en så kallad magisk synkrenism, och är alltså bara ett a många sätt att påverka det magiska världsalltet.

"Jag vill förstås hålla reglerna för var och en av dessa aktiviteter så snabbspelade och okomplicerade som möjligt."

Jag vågar nog faktiskt säga att ditt system är mer komplicerat än mitt. Det verkar vara uppbyggt på olika principer i dess olika skeden, vilken är något mer komplicerat än mitt. Mitt system bygger på en sak igenom hela sitt genomförande; tillförsel och jämförelse av kraft.

Däermot är det inte sagt att mitt på något vis är snabbare, för snabba system har jag aldrig varit bra på :gremcrazy: ...

Problemet är som sagt att ingredienserna kan vara knepiga att räkna ut kraften i, men å andra sidan behöver inte jag sitta och skriva det hela om och om och om igen. Exempelvis kan man räkna ut hur mycket kraft som finns i en drakes gallblåsa lika enkelt som hur mycket som finns i ett dvärgöga.

/Mask - råkade gå ifrån datorn, och har nog därför suttit å skrivit på det här i en havtimme...

Nightowl

Champion
Det här låter som ett väldigt bra system om man ska låta häxorna experimentera fram brygder under lång tid och sakta med säkert förfina sina recept till perfektion. Jag hade personligen faktiskt tänkt mig ett lite barnsligare system, ungefär som i tecknade filmer, där häxan rör ihop något lite snabbt och ger till huvudpersonen "Hupp! Jag förvandlades till en gris!" Då blandar häxan ihop lite nya ingredienser och ser vad som händer: "Hupp! Jag blev jättetjock!!!" Okej, tredje försöket: "Hupp! Nu blev jag en gammal gubbe!" osv.
Tja, de exempel jag tänkte på när jag läste ditt första inlägg var Gargamel och Magica de Hex... jag förstår vad du menar. Men observera att mitt test-system inte säger hur snabbt det hela går. Om jag smakar och misslyckas kan jag testa igen... fast jag skulle säga att grytan måste koka upp först. :gremwink:

eRIK

Nightowl

Champion
Spawn of Spån

*Minimi-antal ingredienser: tycker jag låter utmärkt. Jag tycker 'minst fyra' låter bra, men det kanske finns några mer magiska tal...

*Det finns fyra deskriptiva typer av ingredienser med fyra typer i vardera:
Färg: nåt rött, nåt brunt, nåt gult, nåt grönt
Konsistens: nåt slemmigt, nåt sipprigt, nåt knastrigt, nåt torrt
Djur: nåt krypande, nåt löpande, nåt flygande, nåt simmande
Växt: nåt saftigt, nåt trådigt, nåt prassligt och NÅGOT SOM KNAKAR.

Var och en av effekterna har en ingrediens från en av kategorierna (man kan alltså ha upp till... 16 effekter?). Varje ingrediens har också en bieffekt.

På varje häxas hemliga formulär finns framslumpat vilka fyra olika som behövs för varje effekt, och vilka bieffekter varje olika ingrediens har för den häxan. SL läser bara av formuläret. Om man blandar till nåt jox leder alltid ens spott till att man uppnår en liten del av den effekt man vill uppnå - säg 20% + 20% per rätt ingrediens - men man får också alla tänkbara bieffekter.

ERik

Man Mountainman

Storsvagåret
Magica de Hex...

Sällan. Möjligtvis Madame Mim, som aldrig tycks ha koll på sin magi, men Magica är allt för målmedveten för att hålla på och sjabbla bort besvärjelserna. När hon bestämt sig för att göra något, så gör hon det.

Rätt ska vara rätt! :gremgrin:

Nightowl

Champion
Tja, Magica är ju den som arbetar på det sättet med sin magi - och om man läser originalet kallar hon sig aldrig 'witch', utan 'sorceress' - hennes magi är alltid beroende av ingredienser och talismaner och tocket. Mim är klart mer 'sväng med trollstaven och mumla saker'.

Fast post-Barks har de ju gått bort från den RÄTTA Magica...

Erik, ankist

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag syftar alltså inte på vilken metod hon använder (jag är väl medveten om att hennes magi i första hand bygger på artefakter och elixir), utan snarare på hur ofta hon klantar till det. Vilket är väldigt sällan.

Rising

Vila i frid
Magica

"utan snarare på hur ofta hon klantar till det. Vilket är väldigt sällan."

Well, något gör hon ju fel eftersom hon aldrig lyckas behålla den där turkronan.

Förresten, borde inte foffbomber ersätta fireballs som standardbesvärjelse i fantasyspel? :^D

/Rising
tror att han kommer använda Foffbomber i Flux...

zuntona

Swordsman
Bara ordet häxkonster satte den slumrande delan av hjärnan som jag använder till att skapa mitt spel igång. Underbart.

Jag är en tråkmåns jag kopierar andra färdiga systemet och kollar igenom dom och försöker hitta så många nackdelar som möjligt i det. Detta har fått mej o nåra i spelgruppen att tjafsa ganska många onödiga timmar om regler.

Hur som helst jag tycker om att hitta på nya sätt att lösa regelproblem. Att köra över en regel i ett spel i vår grupp är farligt. Jag skrattar då vi kör Eon och jag skapade oerhörda mäkitga monster de mötte när jag var SL. Sen när Neogames kom med sina modul om vandöda så fanns det värre monster med där. Mina klagdes det på för att de var för svåra att vinna över men de i modulen var bara svårt o roligt motstånd. Oj kom ifrån ämnet.

En häxa eller en häxdoktor sitter oftas isolerade och gör inget annat än att skapa brygder, men som det står överallt nu så handlar det om att rollpersonerna ska göra så bra brygder som möjligt. Jag tycker att en häxa inte fungerar på det sättet som en magiker som vill ha så effektiv magi som möjligt. Häxan vill skapa nya drycker. Få fram nya effekter. Om det är ett läkemedel hon har är det bra. Är det ett läkemedel med bieffekten att man blir grön är det bättre. Om det är ett läkemedel som gör så man får grodben och snabel och stora vårtor är det ännu bättre.
Häxan vill altså uppfinna nya drycker med så många effekter som möjligt med. Men självklart så när folk ber om hjälp om hon nu gillar dom så ger hon bort de tråkiga dryckerna, altså de som rollpersonerna lr vanliga folk vill ha. De med bara en effekt så som ett läkemedel.

Någon som delar min åsikt för allt som sägs här verkar vara att få så "bra" drycker som möjligt. Men jag menar ju mer effekter dessto nöjdare blir häxan.