Jag är inne på Sids spår och vill göra en lista över farligaste ulvrollerna, jag tänker nog sträcka mig lite mer än runda ett och säga vad som är farligast i allmänhet. Jag har även gjort en lista på vilka är det bästa byborollerna, men är inte säker på att det är smart att posta den då det i värsta fall bara ger ulvarna tips om vem de bör skjuta.
Viktigt dock förstås att jag inte säger att dom här rollerna är ulvar, men resonerar kring, om dom är ulvar hur farliga är dom.
Farligast (direkt farliga) (i rangordning):
- Kleptomantiker
- Antimantiker
- Militanktiker
- Reservplantiker
Kleptomantikern är nog den farligaste rollen, för i första hand så är det en role-blocker eftersom den stjäl förmågan från den som den använder den mot så kan ulvarna i 'plan a' med kleptomantikern till exempel säkert kunna blocka mitt siande. Men den kan också i ett avgörande läge göra betydligt värre saker som att göra ett extra mord eller subtilt fucka med omröstningen så att fel person blir utröstad, det gör att en jämn röstning på slutet om kleptomantikern är ulv alltid kommer gå till ulvarnas fördel.
Antimantiker är inte alls lika bra som kleptomantikern men ändå en klassisk ulvroll. Fördelen vi har den här gången är att i vart fall kommer det se jäkligt suspekt ut om han till exempel blockar mig, och även om vi inte kan veta att det var han så kommer det se jäkligt misstänkt ut. Det försvagar förmågan så här i början men senare i spelet försvinner den nackdelen när vi börjar närma oss avgörande rundor (och nackdelen är nog inte så stor som man kan tro i början heller).
Militantiker och Reservplantiker kan göra extra nattmord, även om det för båda är i väldigt begränsad form så är det likväl som vi sett i tidigare spel en supermäktig förmåga som ulv. Jag har militanktikern som lite farliga eftersom den potentiellt sett kan göra mer än ett mord men också att i fallet med reservplantikern som bara kan göra det när hen blir utröstad så ligger vi ju per definition lite bättre till om den händer (och hen är ulv alltså).
Bättre en noll men inte jättebra förmågor (från bäst till sämst):
- Secondhantiker
- Vetefantiker
- Ointressantiker
- Elefantiker
- Harald Treutiger
Alla de här bråka med omröstningnsförmågorna är ju bra för ulvarna, men eftersom dom är öppna så tappar dom ganska mycket av sitt värde, om vi vet att någon har en dubbelröst eller kräver en extraröst så får vi ju helt enkelt se till att tänka på det när vi röstar och skärpa till oss så att det inte blir lika eller sånt dumt. Samma sak med secondhantikern, som jag ändå har högst av de här så är det förstås superbra för en ulv att kunna överleva en utröstning, men frågan är ju vad som ska ändras för att den inte ska röstas ut dagen därpå. Haralds förmåga är nog rätt meningslös som ulv, sure man kan safea så att en av ulvarna inte blir siad eller vigilantad, men det är inte alls lika bra som om den hade flippat siandet till exempel. Där är ju till exmpel vetefantikerns förmåga att aldrig gå att sia betydligt bättre, en klassisk millerroll och det finns ju en anledning till att det är suspekt att claima miller i ett vanligt parti och det är ju för att det är en bra ulvförmåga att inte kunna bli siad.
Endast indirekt bra förmågor:
- Observantiker
- Nekromantiker
- Passantiker
Dom här tre rollerna gör vad jag kan se ingenting alls rent spelmässigt om en ulv hade fått dom, dom vet ju redan fraktionen på alla spelare och antar jag kan fortsätta prata utanför spelet även om nån av dom hamnar i dödsriket. Däremot kan alla dom här vara indirekt väldigt farliga beroende på hur mycket vi litar på dom. Hade byn följt en ulvsheriff blint så hade det förstås lett till förlust förr eller senare, på samma sätt så finns det inget som hindrar nekromantikern om hen är ulv att ljuga om vilken info som kommer från dödsriket, vi vet ju på grund av upplägget att den bluffen aldrig kommer kunna synas. Och på samma sätt som för observantikern men inte lika illa så kan vi förstås bli vilseledda av passantikern.
Så om vi inte får väldigt starka känslor eller skäl för någon så kommer nog min röst idag landa på den jag tycker är skummast i min första grupp av roller, helt enkelt för att den gruppen är farligast att ha kvar.