Kul fråga, jag har funderat på det där och vägt lite för- och nackdelar:Hellzon: Om det skulle bli så att du verkar bli utröstad tänker du gå med på det eller rädda dig genom att sno secondhandikerns förmåga?
Grejen är ju att det är sant. Klart vi inte ska ta siaren i runda 1, vi behöver ingen repris på Varulvarnas kyrkogård. Det finns väl tio spelare till utöver mig och BDG?BDG spelar antingen väldigt dåligt eller väldigt ulvigt. Jag tycker vi borde rösta på honom. Han kommer glappa om att han är siare och att byn minsann absolut inte under några omständigheter någonsin får rösta ut en siare i första rundan 100 % sant stjärnstopp.
Det här var roligt första gången jag läste det för jag kände att det var precis så BDG har harvat på hela dagen, för att avstyra rösttåg mot någon annan än mig. Och så röstar du på mig!? Men du menar förstås att Vimes harvar rolldiskussioner för att avstyra drevet från mig till BDG?Det är ju såklart inte fel att diskutera hurvida roll bör utgöra grund för röstning eller inte men att rulla på sådär hela dagen
börjar kännas som att det kanske finns starka viljor att diskutera just det ämnet för att avstyra just ett sådant drev?
Röst: Hellzon
Harva på. Jag besvarar gärna alla frågor om spelupplägg. Inget är ju hemligt, utom vem som är ulv och hur folk använder sina förmågor. I ovanstående upplägg misslyckas kleptomantikern med att stjäla förmågan, som ligger kvar hos secondhandtikern (som därmed kan använda den själv om så behövs).( @Genesis , förlåt att vi harvar så här, men vad händer om kleptomantikern stjäl secondhandikerns förmåga, antimantikern blockar kleptomantikern, och kleptomantikern blir lynchad? Är secondhandikerförmågan bränd då?)
Men vad skönt då är det ju tre ulvar i klustret Hellzon/Xyas/Larsson/Korpa/BDG/Kim! Förstår inte varför du röstar "ingen" i ett sådant guldläge!Förut var jag misstänksam mot klustret Empi/Sidd/Impetigo/Vimes/Halo men nu börjar jag bli tveksam.
Jag undrar det här också. Har jag gissat rätt att ordningen är relevant såtillvida att Harald Treutiger inte kan bli blockad av antimantikern/kleptomantikern, och antimantikern inte kan bli bestulen av kleptomantikern?Hur fungerar föresten antimantikern? Kan den nulla min förmåga efter att jag aktiverat den?
Nej, det stämmer inte. Se mitt exempel i inledningsposten, där kleptomantikern stjäl antimantikerns förmåga. Både antimantikern och kleptomantikern kan blockera Haralds förmåga, men de kan inte blockera den som Harald skyddar, om han inte själv blir blockerad (av den andra förmågeblockeraren). Ordningen spelar sällan roll, men kan göra det i vissa fall, som om antimantikern och kleptomantikern blockerar varandra (då hinner ju antimantikern först).Har jag gissat rätt att ordningen är relevant såtillvida att Harald Treutiger inte kan bli blockad av antimantikern/kleptomantikern, och antimantikern inte kan bli bestulen av kleptomantikern?
Det stämmer. Mord är mord och ser likadana ut. Utröstning är dock inte mord och lagtillhörighet tillkännages.Har jag tolkat startinlägget rätt såtillvida att vi inte ser skillnad på ulvarnas, reservplantikerns och militantikerns "nattmord"? För om vi gjorde det skulle ju lagtillhörighet på den som ulvarna mördat vara rätt lätt att lista ut.
Hopp och hallå. kexmästare, kul att vara igång!
Och med ett spännande upplägg, vi har alltså roller vi känner till men vi får inte faktion på utröstade annat än via Larsson. Och vi vet inte om en roll är ulv eller bybo. Det verkar iallafall som om död är död, ingen sitter på nån "komma åter från dödsriket"-förmåga.
Har vi haft otur med ulvlottningen så är det himla uppförsbacke för oss informationsmässigt. Dock är ju ingen förmåga så viktig att den skyddar mot utröstning, vi vinner ju när ulvarna är ute oavsett förmågor som jag förstår det.
Med lite och ingen information så tycker jag det är rimligast att börja rösta på Basse, för att få det överstökat. Min röst hamnar ju på honom alltsom oftast så den får vila där tills det faktiskt finns substans att gå på.
Röst: Basenanji
Att Empiricus vill bli av med antimantriken pingar lite rött för mig med tanke på Empiricus förmåga. Är du rädd för att bli utröstad?
Röst: Empiricus
Nah, en röst direkt i början av runda ett är ju inte indikativt för vem man vill rösta ut i slutet, däremot röstar jag ju alltid på Basse nuförtiden verkar det som så det är lika bra att börja där. Spännande försök dock.
Fast om du inte kan tänka dig att rösta ut Basse är det väl meningslöst att rösta på honom?
Det som är intressant med din röst är att Basse kan stoppa din förmåga att dö och jag har lite svårt att tänka mig att du inte läst den men samtidigt så undrar jag om du ser din egen roll som viktig för byn?
Eller om du ser Basses förmåga som farlig för byn på annat sätt?
Helt rätt, det är en meningslös röst för att det är i början av spel och vi ju måste komma igång på något sätt, men att du sedan gör en stor tuppkyckling av den fjädern är ju i sig intressant.
Vad Basse kan och vad min förmåga för är ju i sig tämligen ointressant såhär tidigt, annat än i teoriseranden om balans osv.
Och nu blir det ju mer meningsfullt att rösta på dig.
Röst: Halo9000
Varför skulle våra förmågor och röstande utifrån dem vara ointressanta? Det är ju den enda information vi har att gå på tidigt och eftersom vi hade den så känns din första röst skum, liksom din andra.
Tanke 1: Empis startinlägg är ju lite fånigt, och hans svar på Halos svar är inte bättre, men Halo hugger som en igel på det.Jag tycker nog Halo kommer ut grönare än Empi ur deras utbyte här. Så:
Röst: Empiricus
På tal om bättre kan du, vad är det här för fegspel? Var är kaos-Basse? Och plötsligt är anklagelsen mot mig att jag har slängt anklagelser omkring mig när större delen av vimes drev väl gick ut på att jag inte slängt anklagelser omkring mig utan varit i ett 'safe ulv space' och diskuterat roller.Åkej, det går undan i hockey när häxorna leder som man säger.
@Vimes det finns flera saker jag gillar med din analys av Björn. Han _har_ slängt anklagelser omkring sig och jag håller med om den aggressiva tonen.
Röst: Ingen
Ja alltså det där är ju inget dröm-scenario, mitt dröm-scenario är ju att alla bybor sluter upp bakom mig, ulvarna kör ett motdrev och sen visar det sig att Hellzon är ulv, då röstar vi ut hans kumpaner nästa runda... Men antagligen har vi ju fel men (om jag lever då, chicken race som sagt) så har jag ju ett siande med mig också, och förhoppningsvis har jag hittat en ulv men även om jag hittat en grön så kommer det i vart fall göra mitt eget spel mycket lättare. Ni andra får väl fundera på hur många rundor det är vettigt att låta en claimad siare leva, för om ulvarna inte skjuter på mig så är det ju skumt.@Björn den gode , låt oss säga att du får som du vill. Hela byn sluter upp bakom dig och avrättar Hellzon så hårt så att han slutar spela varulvsspel för resten av sitt liv och bara kör Monopol från och med nu ... vad gör vi i nästa runda?
Jag tror det är överreklamerat i det här spelet. Vi har tre källor till mord:Jag vet ju att jag pratat om det ett par gånger men att inte få reda på färgen på de som dör är en jättenerf mot byn, i det här fallet känns det ändå rätt ok eftersom vi ju får reda på färgen på de vi röstar ut, vilket är det absolut viktigaste, vi kan nog tillsvidare lugnt anta att ulvarna inte kommer avrätta sig själva så den som dör av nattmord lär ju vara grön iaf
Jag tolkar det här som att Impetigo tror att ulvarna inte har något nattmord (Genesis rättning kommer kort därpå), men jag tänker att om Impetigo vore ulv, och det inte stod i roll-PM:et om nattmord, så borde väl hen inte direkt ha hoppat till den slutsatsen utan ha frågat Genesis om det privat och sedan vetat att det inte var så? Visst det kan vara ett planerat och fejkat misstolkande från ulv-impetigo, men det känns lite långsökt. GrönSpontant tänker jag att militantikern ska ut först så att ulvarna är tandlösa. Sen Vetefantikern som har en värdefull förmåga för ulvarna att låna (det är jag som är vetefantikern, för mig är förmågan helt värdelös).