Jag har kollat på Basses R3.
Direkt i början: Röstar BDG i inledningen. Tror att Larsson, BDG +1 en till är ulvar. Säger att det är en "sk no-brainer att rösta BDG" vilket baseras på valet att sia mig (detta är efter att andra påpekat absurditeten i BDG:s "siarval"). Frågar mig om hur jag ser på Larsson.
Något senare: Säger sig vara oroad över att ulvarna "förstås gärna röstar BDG". Bollar över "vem är BDG:s kompisar?" till Sidd.
(
http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-tredje-rundan.77133/post-1061763)
Detta är 9 minuter efter att BDG dragit igång sitt försvarsspel. Röstläget ser ut såhär:
Röstläge: BDG (4) - Larsson, SIdd, Vimes, Xyas, Basse
Sidd (1) - Korpa
Något tidigare har Kim frågat mig och Xyas varför vi så gärna vill ha ut BDG.
Typ 20 minuter senare kommer:
Jo, jag ser vad du ser. BDG är ju så himla bra. Tyckte också att han hade en del starka poster i förra rundan. Grejen är bara att jag tror att en ulv-BDG lätt skriver så här. BDG blir inte märkbart sämre på att göra deduktiva slutsatser bara för att han är ulv, helt enkelt.
Men Sidd! Är inte risken nu att vi "fastnar" på BDG? Vilka andra skulle du kunna tänka dig är hans ulvkumpaner?
... som svar till Sidd, som tycker BDG spelar bra.
Fredag, 15:51 - Här har BDG rullat igång ordentligt och lagt sin röst på SIdd. Även Korpa har producerat mer text än på hela spelet (ok, det är en hyperbol, men det är åt det hållet) och också landat på Sidd. Basse skriver:
Okej, tack Björn bra jobbat. Starka poster på slutet här.
Jag vill att alla vi andra tar efter och listar våra tre ulvkandidater.
För något som gör mig nervös är att det är så lugnare idag än vad det var igår. Det brukar ju betyda att ulvarna är nöjda.
Därefter lägger Basse flera inlägg på att få oss (speciellt mig och Sidd) att titta på Larsson.
Lördag, utröstningsdag: På morgonen skriver Basse ett längre inlägg (
http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-tredje-rundan.77133/post-1061968). När det skrivs har jag bytt till Sidd. Inlägget ska förstås läsas i sin helhet men för att plocka russinen ur kakan:
[det är] jobbigt att se hur aktiviteten blir högre när folk hoppar av Björndrevet.
På ett sätt köper jag Björns siande av Xyas: Björn är bevisligen duktig, men kan också tänka lite enkelspårigt. Han kan inte för sitt liv acceptera att någon spelar som Xyas gör. Det går bara inte ihop för Björn, varpå Xyas blir den mest osäkra komponenten i det här bygget. Det är som att Björn kan läsa andra oellaste, men inte Xyas.
(Får jag vara siare vill jag oftast sia Vimes eller Larsson. Om jag vet att de är gröna blir jag lugn och kan slappna av)
Siandet av Vimes _verkar_ kunna ha en rimlig förklaring, även om den innehåller några långskott.
/.../
Det som till sist stökar till det är att BDG har varit i rampljuset från R1. Och jag måste säga att det inte beror så mycket på enskilda dumheter som att vi andra har ställt honom där.
Tänk om han ändå _är_ bybo.
11:42 är det tämligen rakt av green-washing av BDG:s spel (
http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-tredje-rundan.77133/post-1062055)
/.../ men då ska vi också acceptera att ulv-björn frivilligt går ut med sådana kontroversiella sianden. Två gånger dessutom! Hur kan en så deduktivt klok logisk person som Björn välja att sia folk så här? Han måste ju själv förstå vad det kommer väcka för reaktioner? Skulle verkligen ulv-Björn vara så uppenbart dumdristig?
Jag kommer inte nån vart här.
Däremot har jag funderat mycket på Kungens råd-spelet där jag (och byn) blev mosade av BDG och Larsson. Det skapade lite revanschlusta kan vi säga.
Men jag minns också det olyckliga parti där jag lyckades dreva ut en bybo-BDG trots att han röstat ut en ulv. Jag skämdes en hel del efteråt.
/.../ en bybo-BDG som kämpat frenetiskt hela spelet och försvarat sig ganska bra?
Jag är faktiskt inte så säker.
Och det skaver hur lätt det är att rösta ut BDG.
/.../
Hörni, jag tror att ulvatrion är:
Larsson, Xyas och Kim N.
Han landar direkt efteråt i en röst på Larsson.
Senare, 16:12, hamnar rösten på Sidd: "Att jag lämnar BDG är huvudrubriken. Jag kan bara inte svälja att han medvetet skulle spelat så riskfyllt i det trängda läge han befunnit sig i.
Plus att det har varit action idag. Jag tolkar det som att BDG är bybo men när vi diskuterar andra så händer det grejer."
Röstläget blir:
BDG (5): Xyas, Sidd, LJSLarsson, Kim*2
Sidd (3): Korpa, BDG, Vimes, Basse -1 för ability.
16:37:
"Jag skulle kunna byta till Björn, men tror mer och mer att han faktiskt ÄR bybo.
Jag vet låter helt sjukt, men det är också galet att som ulv sia Xyas+Vimes. Det är galet att som ulv skriva så mycket och att kämpa så bittert för sin överlevnad."
18:22
Framförallt undrar jag
@Korpa hur du är så säker på att det _blir_ en ny runda?
Hm.
Om man jämför med hur BDG hela tiden talar om hur han kommer dö?
Är det så att du och BDG är ulvar ihop?
Basse hoppar på Kim-drevet vid första bästa tillfälle. (19:28)
20:15 gör han ett försök att få över Xyas på Kim-drevet.
---
Min läsning är såhär: Basse tror att BDG kommer bli utröstad och behandlar det initialt som en självklarhet. Därefter börjar han försöka pitcha Larsson som ulv (Larsson som vi nu vet var bybo). Detta får inte fäste, och när Korpa och BDG lassat på mot Sidd glider Basse över till det drevet. När vi byter till Kim (som är lättare att få ut än Sidd) är Basse snabbt på. Mot slutet passar han även på chippa misstankar åt Korpas håll.
Jag tycker det här är en ganska typisk ulvrunda.
Jag inser också att den har vissa likheter med min R3. Men jag skulle vilja mena att skillnaden är att Basse mest babblar och säger "åh tänk om det är såhär, eller såhär, ajaja, svårt, BDG skrev ju bra där, men å ena och andra sidan alltså" samtidigt som han var mycket villig att gå på andra drev än just BDG-drevet, medan jag visserligen var velig och osäker, men - menar jag - försökte vara konstruktiv och dessutom aktivt plockade upp röda saker på BDG. Nästan allt konkret Basse faktiskt skriver om BDG är saker som ska tala till BDG:s fördel.